Niet zo moeilijk doen man. Gewoon enthousiast doen:
" Goh, wat een leuke ouwe troep gitaar vond ik op jullie zolder! Ik speel gitaar en vind 'm geweldig! Doen jullie er nog wat mee? Ik heb de indruk van niet. Anders wil ik 'm wel!"
Afhankelijk van z'n reactie zie je vanzelf of hij er wat voor wil, of dat hij die aardige stagiair die zo blij is met die ouwe meuk gewoon dat ding mee laat nemen. Ik denk het laatste.
Ik dacht aan iets tactischer als dit:
"Heey, nou zag ik laatst een oude gitaar op de knutselzolder staan, waarop geverfd was enzo... Zou ik die gitaar misschien van het weekend mee mogen nemen naar huis om te kijken of het wat is? Dan breng ik hem maandag terug"
In de hoop dat ze daarop reageren met iets als:
"Och, hou hem maar"
Waarop ik dan enthousiast reageer met:
"Echt? Nee, joh, dat hoeft niet hoor, ik bedoel... graag, maar... echt?"
"Haha, ja"
"Nou, hartstikke bedankt!"
Dat 'maandag terug' zou ik achter wegen laten. Waarschijnlijk boeit het ze geen ene flikker en zeggen ze gewoon doe maar. Als jij dan gezegd hebt dat je hem maandag mee terug neemt MOET je hem terugnemen, en als je gewoon vraagt of je dat ding eens thuis mag proberen zullen ze er waarschijnlijk nooit meer aan denken en kan je dat ding gewoon houden.
Gewoon vragen:
Ik zag een bekladde gitaar op zolder liggen. Ik speel zelf erg actief gitaar en ik hoorde dat er hier niks meer mee gedaan werd dus leek het mij wel leuk even te kijken of hij het doet. Ook even hersnaren, zit nu nog maar 1 snaar op, haha!
En breng het een beetje vrolijk en enthousiast, dan moet het wel lukken. Presentatie is alles![]()
gewoon vragen van doen jullie nog wat met die gitaar?
zo nee, ik speel gitaar en wil hem wel overnemen.
grote kans dat ze zeggen ligt daar dan een gitaar??
en sommige kays zijn duur vooral de amerikaanse kay's de latere japanners of koreanen zijn budget instrumenten, en ik denk dat die les paul daar ook onder valt.
enige uitzondering was de les paul value leader, met ingebouwde effecten die was redelijk duur voor een kay en geen multiplex.
Ik denk ook dat ze zelf niet weten dat daar een gitaar ligt.
Ik denk dat ik het op die manier ga vragen. "Zou ik hem misschien mogen hebben als jullie er niets mee doen?"
Dan is het 'ja' en mag ik hem houden of 'nee' en heb ik pech.
Als ik vraag: "Zou ik hem voor het weekend mee mogen nemen?" is de kans groot dat het 'ja' is, maar het bij het weekend blijft. Of 'ja' en ik hem mag houden of 'nee' en heb ik pech.
Als ik het niet vraag is het sowieso 'nee' en heb ik pech. Sterker: Ben ik stom.
En als ik hem niet mag, kan ik altijd opperen hem te ruilen voor mijn kartonnen exemplaar (ooit een surprise) of een akoestische (Merk: Symphonie)
Of ruilen voor geld.
PS: Hoe spreek je Kay uit? Kaj (zoals 'de RAI') of Keej (zoals in het engels, rijmt op X-ray)?
kaj/ keej
als je rock n roll bent neem jem gewoon mee.
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
Haha, heb ik ook overwogen.
Maar probeer die gitaar maar eens ongezien vanaf de zolder (begane grond, 1e verdieping, 2e verdieping/zolder) naar beneden te krijgen.
En m daarna bespelen zonder dat iemand er ooit achter komt.
Besides, die school is bij mij om de hoek.
Ze zullen er dus heus wel achter komen :haha: (Waarom zijn die smileyafkortingen zo raar? Geen zin de echte op te zoeken)
Succes vandaag he:P Maak maar eens leuke foto's. Of beter nog, neem dat ding mee naarhuis![]()
Vraag aan de leerkracht waar je stage loopt of je zijn leerlingen een lied aan mag leren. Gaat dat goed, dan heb je al een enthousiaste fan. Vraag daarna de directeur om de gitaar. Vertel dat je de gitaar fantastisch vindt en zeg dan dat je helemaal verliefd bent op die oude gitaar. Niet er om heen draaien. Leerkrachten hebben dagelijks te maken met leerlingen die er om heen draaien, prikken ze zo doorheen, trust me. Op alle basisscholen waar ik tot nu toe heb gewerkt heb ik de directie ronduit verteld dat ik op kosten van de school een gitaar wil kopen omdat ik het teveel gedoe vind om mijn eigen gitaar elke keer mee te slepen. Is tot nu toe nooit een probleem geweest.
(Heb zelfs twee jaar terug een Dynacord P.A. kunnen kopen voor 5.000 euro omdat we die "nodig hadden". Sindsdien neem ik elk jaar met mijn leerlingen een cd op in de kelder van onze school, leuk cadeautje voor in de zomervakantie).
Favorieten/bladwijzers