I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...
Die is wel super handig, heb je alleen niet last dat je de toets moet omdraaien om de radius aan de andere kant van toets te maken. aan gezien de frees niet naar achteren lijkt te willen door die stoot blokjes.
Lijkt mij ook wel relatief makkelijk om daar een radius overgang mee te maken, al zou je dan nog wel moeten schuren.
![]()
Tribal Mario
Dit is de meest geniale toets-radius-tool die ik ooit gezien heb. Eenvoudig en zeer doeltreffend. Zodra mijn nieuwe schuurtje af is, ga ik er ook 1 in elkaar fabrieken. Super goed.
Heb je nog meer van die leuke dingen?
Je kan deze ook voor een compound radius maken. Zoek even op youtube..radius jig ofzo.
Mogen we ook de binnenkant zien? Ik kan me de werking goed voorstellen maar ben erg benieuwd hoe de toets stabiel op zijn plaats wordt gehouden.
![]()
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
ik snap to taal niet hoe die radius jig werkt (heb dan ook geen enkele technische background). Wel wat jaloers op dat soort technisch verstand.
Ik pak de meeste dingen nogal pragmatisch aan, vaak kom je dan ook een eind:
Ik schuur met een bandschuurmachientje de twee kanten van de toets om de grootste massa weg te halen, daarna met goed schuurpapier en radiusblok: kost me 20 minuten, valt nog mee vindik
Als ik het goed heb, gaat de frees over de lengte heen en weer, en kantelt die hele bak daarbij om de as waarvan je het uiteinde aan de zijkant ziet zitten.
Die as kun je hoger en lager stellen, en zo verschillende radius...sen... radii...? krijgen.
Ik vind het een grappig ding, maar ik denk niet dat ik er eentje ga maken. Is me toch net iets te veel overkill, en ik moet hem dan ook weer ergens opbergen; laat mij maar zwoegen met een radius blokje.
I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...
enkele fotos van mijn opstelling voor het frezen van een zwaluwstaartverbinding:
de body kant:
en de halskant (de hals wordt ingeklemd tegen 'het plafond'):
met de twee onderste schroeven kan je het vlak kantelen, zodat je de juiste halshoek kan instellen.
Favorieten/bladwijzers