Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 20 van 64 EersteEerste ... 10181920212230 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 191 t/m 200 van 632
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrorange Bekijk bericht
    Ik heb een freesbak gemaakt voor de radius van toetsen. Door de pen te verplaatsen kan je de radius verkleinen of vergroten.

Ik weet niet zeker of ik hem snap... Dat rijtje gaten aan de zijkant, waar ik iets uit zie steken, is dat de pen waar je het over hebt?
    En wat voor radius krijg je dan? Of liever: van hoeveel tot hoeveel kun je krijgen?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Ik weet niet zeker of ik hem snap... Dat rijtje gaten aan de zijkant, waar ik iets uit zie steken, is dat de pen waar je het over hebt?
    En wat voor radius krijg je dan? Of liever: van hoeveel tot hoeveel kun je krijgen?
    ja dat is een as waar die kap met frees over draait. Daaronder ligt de toets. Dan frees je de radius erin en hoef je je niet lens te schuren. Die as is bij deze bak verstelbaar in stappen van 13 tot 6 inch, met steeds 1 inch verschil

Junior Member

Standaard

Die is wel super handig, heb je alleen niet last dat je de toets moet omdraaien om de radius aan de andere kant van toets te maken. aan gezien de frees niet naar achteren lijkt te willen door die stoot blokjes.

Lijkt mij ook wel relatief makkelijk om daar een radius overgang mee te maken, al zou je dan nog wel moeten schuren.

Tribal Mario

Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TribalMario Bekijk bericht
    Die is wel super handig, heb je alleen niet last dat je de toets moet omdraaien om de radius aan de andere kant van toets te maken. aan gezien de frees niet naar achteren lijkt te willen door die stoot blokjes.

Lijkt mij ook wel relatief makkelijk om daar een radius overgang mee te maken, al zou je dan nog wel moeten schuren.

Je hoeft de toets niet om te draaien. Hij kan een radius frezen over een breedte van 12 cm ofzo. En dat is uiteraard breed genoeg voor een toets. Je moet inderdaad daarna nog wel even met een radius blok naschuren, maar dat is hooguit 10 minuten werk ofzo.

Senior Member

chicken

Dit is de meest geniale toets-radius-tool die ik ooit gezien heb. Eenvoudig en zeer doeltreffend. Zodra mijn nieuwe schuurtje af is, ga ik er ook 1 in elkaar fabrieken. Super goed.

Heb je nog meer van die leuke dingen?

Senior Member

Standaard

Je kan deze ook voor een compound radius maken. Zoek even op youtube..radius jig ofzo.

Standaard

Mogen we ook de binnenkant zien? Ik kan me de werking goed voorstellen maar ben erg benieuwd hoe de toets stabiel op zijn plaats wordt gehouden.

Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

ik snap to taal niet hoe die radius jig werkt (heb dan ook geen enkele technische background). Wel wat jaloers op dat soort technisch verstand.
    Ik pak de meeste dingen nogal pragmatisch aan, vaak kom je dan ook een eind:
    Ik schuur met een bandschuurmachientje de twee kanten van de toets om de grootste massa weg te halen, daarna met goed schuurpapier en radiusblok: kost me 20 minuten, valt nog mee vindik

Senior Member

Standaard

Als ik het goed heb, gaat de frees over de lengte heen en weer, en kantelt die hele bak daarbij om de as waarvan je het uiteinde aan de zijkant ziet zitten.
    Die as kun je hoger en lager stellen, en zo verschillende radius...sen... radii...? krijgen.

Ik vind het een grappig ding, maar ik denk niet dat ik er eentje ga maken. Is me toch net iets te veel overkill, en ik moet hem dan ook weer ergens opbergen; laat mij maar zwoegen met een radius blokje.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Standaard

enkele fotos van mijn opstelling voor het frezen van een zwaluwstaartverbinding:

de body kant:

en de halskant (de hals wordt ingeklemd tegen 'het plafond'):

met de twee onderste schroeven kan je het vlak kantelen, zodat je de juiste halshoek kan instellen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten