Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26

Standaard

-Sorry voor 2x post-

Telkens wanneer ik een akkoord probeer te spelen hoor je schuil geluid, of hoor je de klank niet goed. Dit ligt waarschijnlijk aan mezelf, maar hoe kan ik dat zo veel mogelijk voorkomen ?
    Want het is nogal vervelend wanneer ik akkoorden probeer te oefenen.

Ik heb pas sinds gister de gitaar, en ben vanochtend pas begonnen met echt leren spelen

Senior Member

Thumbs up

Let er op dat je je vingers goed neerzet, hier heeft je duim ook mee te maken.
    Pas op wanneer je geen les neemt dat je e.e.a. niet verkeerd aanleerd.
    En verder oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
    Mvgr. Dirk Jan

Senior Member

Standaard

Ik weet niet hoe je aan het leren bent maar je moet oppassen dat je jezelf geen verkeerde technieken aanleert. Als je gitaarspelen leuk blijft vinden, ondanks heel lang pijnlijke vingers, is het te overwegen om les te nemen.
    Je kunt jezelf heel veel aanleren, zeker als je behoorlijk muzikaal bent. Op termijn, na jaren zul je toch waarschijnlijk merken dat je techniek tekort komt. Dat je b.v. snelheid/tone of overzicht en samenhang mist.
    Zelf speel ik al bijna 50 jaar gitaar, heb veel geleerd in de praktijk door met anderen (in bands) samen te spelen en veel, heel veel te oefenen en zelf uit te zoeken. Toch vind ik het jammer dat ik geen les heb gehad omdat ik vaak mis wat ik hierboven beschrijf. Ik heb wel jarenlang piano-les gehad, klassiek met 2 uur per dag studeren. Nu improviseer ik alleen nog en dat gaat veel makkelijker omdat ik qua techniek en muzikale kennis (w.b. de piano) een goede basis heb gehad. Blijft staan dat als je plezier blijft houden in "zelfstudie", je dat zeker moet blijven doen.
    En verder....ik sluit me helemaal aan bij de vorige schrijvers....oefenen, oefenen en dat doet pijn aan de vingers... dat eelt moet groeien! Je bent eigelijk een vak aan het leren en dat kost bloed, zweet en tranen.
    veel succes en vooral plezier!!!!
    Vederlicht
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door justwilliam Bekijk bericht
    Het is uiteindelijk toch iets anders geworden!

Cole Clark FL2AC, was iets prijziger maar klinkt veel en veel beter. (Volledig solid) http://www.coleclarkguitars.com/imag...2BUNYASide.jpg
    Daarbij nog een leuke versterker uitgezocht.

Alleen wat m'n probleem nu is, ik krijg zo snel last van m'n vingers
    Is dit normaal wanneer je begint ?
    Gefeliciteerd, een hele goede keus. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat voor vele jaren. Behoudt ook nog eens zijn waarde.
    Mijn zoon heeft enkele weken geleden de Cole Clark FL2A gekocht. Echt een hele goede gitaar met een ontzettend mooie klank. Tenminste, als je daar van houdt natuurlijk.
    Pijnlijke vingers hoort er ook bij. Bij Rigo (mijn zoon dus) begint nu flink eelt te komen, maar ook dat valt er zelfs af en toe af als hij heel veel speelt. Pas op voor vochtige vingers, dan heb je het nog eerder!

Gr. Erik

Standaard

Heel erg bedankt voor alle ondersteuning & hulp. (Dat waardeer ik echt)

Mijn probleem is namelijk dat ik weinig tijd heb voor lessen, mijn schooldagen zijn namelijk van half 7 's ochtends tot half 7 's avonds. daarna heb ik training dat nogal vermoeiend is, en om daarna nog te lessen lijkt me...

Natuurlijk begrijp ik het over de techniek, maar om nog lessen te volgen is bijna onmogelijk. Tenzij ik op Zaterdag middag & zondag wat bij leer.
    Zou dat voldoende zijn om echt goed te kunnen gitaar spelen ?
    Ik ben nogal leergierig & redelijk muzikaal..

Op de piano heb ik wel alles zelfstandig geleerd, en vaak krijg ik daar complimenten over. Misschien dat ik pas een half jaar speel, maar vaak krijg ik te horen van personen die les hebben en langer spelen dat ik wel wat beter speel Kan ook vooral liggen aan de tijd dat ik er in (bestede).
    Niet dat ik volledig nu alles improviseer maar dat gaat toch al redelijk.

Maar goed bij de gitaar heb ik dus wat meer moeite.
    Mijn probleem is vooral dat ik nogal rare klanken & raar geluid hoor wanneer ik akkoorden probeer te spelen. Hier word ik nogal gefrustreerd & chagrijnig over en word het spelen nogal erg vervelend.
    Gelukkig dat ik hier een beetje om raad kan vragen, dus alle tips zijn welkom.
    Natuurlijk is het ook een manier wat je zelf fijn vind spelen maar goed mij lukt het duidelijk niet.

Kan het trouwens misschien ook aan mijn plectrum liggen ?
    Bij de winkel mocht ik een stuk of 20 pakken omdat we een goede deal hadden gemaakt

--------------------------------------------------------------------------
    Nog even iets leuks:

Afgelopen zaterdag ben ik met mijn vader naar "De" muziekwinkel geweest.
    De eigenaar daarvan had in 1986 een piano naar ons huis gebracht dat hij zich nog heel goed kon herinneren. Mijn vader was toen net begonnen met een audio-bedrijf dat nu nog steeds bestaat. Natuurlijk is het bedrijf nu verder ontwikkeld in bekendheid & kwaliteit ect.

Mijn vader had 2 kabels meegenomen met de goede aansluitingen van de gitaar en versterker, om ze daar even te laten horen.

een kabel daarvan is de: The integration (Lava) 5.0M VDH -->> van den Hul <<-- Mijn achternaam. Daarmee speelt Pink Floyd. (herkennen jullie miss.)

andere kabel is de: The second 5.0M VDH Daarmee speelt eric clapton, waarschijnlijk dat jullie die wel herkennen ?

Maar goed beide kabels hebben we daar achtergelaten uit dank voor de gitaar & versterker. (Gelukkig had hij flinke korting gegeven )
    Later zou ik nog een Plectrum krijgen dat velen maler beter klinkt & speelt dan dat ze die daar origineel hebben.

*Sorry voor het lange bericht

Senior Member

Thumbs up

Blijf er op letten dat je je vingers goed plaatst, sla vervolgens elke snaar afzonderlijk aan om te horen of ze helder klinken en speel vervolgens op normaal tempo.
    Zeker in het begin is het niet vreemd als je er af en toe naast pakt, zeker als het wat sneller gaat.
    Vergeet niet dat in tegenstelling tot piano, beide handen iets kompleet anders doen, dat vergt tijd en oefening.
    Wat je mist als je geen les neemt zijn de kleine foefjes, grepen die je ook op een andere manier kunt pakken zodat overgangen makkelijker worden.
    Een goede site waar ik veel aan heb gehad en welke ook alternatieven in vingerzetting bieden is, akkoord.be.
    Probeer anders eens kontakt te zoeken met mensen die al wel langer spelen en die wel les nemen, samen spelen is leuk en je leert er ontzettend veel van.
    Plaats desnoods een oproep ergens.
    Het is natuurlijk niet zo dat omdat je jezelf piano hebt aangeleerd, dat met de gitaar ook zo zou moeten, wellicht zit dit in je onderbewuste opgesloten en wil je het persé jezelf leren omdat je anders het gevoel hebt dat je faalt.
    Sta open voor alle mogelijkheden en maak gebruik van alles wat je verder kan helpen, maar vooral geniet van elk moment met je instrument, het einddoel zul je namelijk nooit bereiken, dus geniet van de weg die je volgt en blijf leergierig.
    Mvgr. Dirk Jan

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten