Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 40
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard verwarrende akkoord benamingen

    Er schijnt nogal wat verwarring te bestaan als het gaat om akkoord notitie, zeker ook omdat er zo veel verschillende methodes zijn. De één heeft het over het C akkoord, de ander noemt het Cmaj. Dit wekt vooral verwarring wanneer er dus gesproken wordt over bijv een Cmaj7, men denkt dan dat er bedoelt wordt het C majeur akkoord met een toegevoegde 7. Dus om wat duidelijkheid te scheppen in deze chaos:

    C = CM = Cmaj = C majeur = C groot = het C majeur akkoord = 1 3 5 = root / third / fifth = grondtoon / terts / kwint = priem / grote terts / reine kwint

    C7 = Cdom = C dominant = C groot met klein 7 = C majeur met een kleine 7 = C majeur met een mineur 7 = C majeur met een dominant 7 = 1 3 5 b7 = root / third / fifth / flat seventh = grondtoon / terts / kwint / klein septiem = priem / grote terts / reine kwint / klein septiem

    Cmaj7 = CM7 = C groot met groot 7 = C majeur met een grote 7 = C majeur met een majeur 7 = 1 3 5 7 = root / third / fifth / seventh = grondtoon / terts / kwint / septiem = priem / grote terts / reine kwint / groot septiem

    Cm7 = Cmin7 = C klein met klein 7 = C mineur met een kleine 7 = 1 b3 5 b7 = 1 m3 5 b7 = root / minor third / fifth / flat seventh = grondtoon / kleine terts / kwint / klein septiem = priem / kleine terts / reine kwint / klein septiem

    hoop dat dit helpt


    mijn advies is dus:

    hanteer de standaard (nederlandse?) versie, want die is 't meest gebruikt op dit forum

    C = C majeur = 1 3 5
    Cm = C mineur = 1 b3 5

    C7 = C majeur met klein 7 = 1 3 5 b7
    Cmaj7 = C majeur met groot 7 = 1 3 5 7

    Cm7 = C mineur met klein 7 = 1 b3 5 b7
    Cm(maj7) = C mineur met groot 7 = 1 b3 5 7

    Cdim = C mineur met verminderd 5 = 1 b3 b5
    Cdim7 = C mineur met verminderd 5 en klein 7 = 1 b3 b5 b7
    Cdim#7 = C mineur met verminderd 5 en groot 7 = 1 b3 b5 7

    C-5 = C majeur met verminderd 5 = 1 3 b5
    C7-5 = C majeur met verminderd 5 en klein 7 = 1 3 b5 b7
    Cmaj7-5 = C majeur met verminderd 5 en groot 7 = 1 3 b5 7

    C+5 = C majeur met overmatig 5 = 1 3 #5
    C7+5 = C majeur met overmatig 5 en klein 7 = 1 3 #5 b7
    Cmaj7+5 = C majeur met overmatig 5 en groot 7 = 1 3 #5 7
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 22 december 2006 om 14:46
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #2

    Standaard Cdim7

    Hoi,

    Is een Cdim7: 1 b3 b5 bb7 of 1 b3 b5 b7?
    In je theorie ''Toonladders en Akkoorden'' deel II staat het anders dan hier.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ch3wb4cc4h Bekijk bericht
    Hoi,

    Is een Cdim7: 1 b3 b5 bb7 of 1 b3 b5 b7?
    In je theorie ''Toonladders en Akkoorden'' deel II staat het anders dan hier.
    Niet alleen de akkoord namen zijn verwarrend, ook aan de gebruikersnamen is geen touw vast te knopen
    Zelf gebouwde JCM 800 'from scratch' [click!]

    en dan nu ook een stratocaster zelfbouw: [click!]

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    bb7 anders is het halfverminderd

    1 b3 b5 bb7 is verminderd
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Een diminished akkoord komt uit de diminished toonladder, het half dim ( of m7b5 ) komt uit bvb de majeur toonladder. Ik zeg bvb, want je krijgt ook half diminished akkoorden als je de melodisch mineur of de harmonisch mineur toonladder gaat harmoniseren.

    Dus : toonladders harmoniseren, het is niet eens moeilijk.

    En volg de gouden raad van Jeroen ( hij is het dit keer vergeten te vermelden ) kijk naar de 'Functie' van het akkoord.

    Oh ja, een m6b5 bevat dezelfde noten als een dim7, maar het is wel een ander akkoord

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Oeps foutje, je hebt gelijk:

    Cdim = C mineur met verminderd 5 = 1 b3 b5
    Cdim7 = C mineur met verminderd 5 en verminderd 7 = 1 b3 b5 bb7
    Cm7b5 = C mineur met verminderd 5 en klein 7 = 1 b3 b5 b7
    Cdim#7 = C mineur met verminderd 5 en groot 7 = 1 b3 b5 7

    Valt me nu ook op dat ik 2 methodes door elkaar gebruikt heb:
    Cdim#7 = Cdim+7 of Cmaj7-5
    Cm7b5 = Cm7-5

    In de jazz worden vaak zoveel akkoorden in een compositie gebruikt, dat men met nog éénvoudiger notaties werkt. Zo gebruiken ze een driehoekje voor een maj7 akkoord, een rondje voor dim en rondje met streep er doorheen voor half dim.

    + en - heeft de voorkeur boven # en b omdat het minder verwarrend is.
    # en b wordt dan alleen gebruikt voor de toonhoogte/akkoordnaam:

    Ab13 blijft Ab13
    A(b13) wordt A-13

    Jammer dat ik weer een moderator nodig heb om dit aangepast te krijgen.
    Ach wat boeit het eigenlijk, niemand die zich hier aan houdt in dit forum
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Voor de goede orde. Hier de herziene versie:

    C = C majeur = 1 3 5
    C-5 = C majeur met verminderde kwint = 1 3 b5
    C+5 = C majeur met overmatige kwint = 1 3 #5

    C7 = C majeur met klein septiem = 1 3 5 b7
    C7-5 = C majeur met verminderde kwint en klein septiem = 1 3 b5 b7
    C7+5 = C majeur met overmatige kwint en klein septiem = 1 3 #5 b7

    Cmaj7 = C majeur met groot septiem = 1 3 5 7
    Cmaj7-5 = C majeur met verminderde kwint en groot septiem = 1 3 b5 7
    Cmaj7+5 = C majeur met overmatige kwint en groot septiem = 1 3 #5 7
    (ipv maj7 wordt ook wel een driehoekje gebruikt)

    Cm = C mineur = 1 b3 5
    Cm+5 = C mineur met overmatige kwint = 1 b3 #5

    Cm7 = C mineur met klein septiem = 1 b3 5 b7
    Cm(maj7) = C mineur met groot septiem = 1 b3 5 7
    (ipv maj7 wordt ook wel een driehoekje gebruikt)

    Cdim = C mineur met verminderde kwint = 1 b3 b5 = Cm-5
    Cdim7 = C mineur met verminderde kwint en verminderd septiem = 1 b3 b5 bb7
    (ipv dim7 wordt ook wel een rondje gebruikt)

    Cm7+5 = C mineur met overmatige kwint en klein septiem = 1 b3 #5 b7
    Cm7-5 = C mineur met verminderde kwint en klein septiem = 1 b3 b5 b7
    (ipv m7-5 wordt ook wel een rondje met een schuine streep erdoor gebruikt (half dim)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8

    Smile

    maj7 wordt in de regel vaak met een hoofdletter....Maj7 geschreven.....

    ik vind het overigens zeer prijzenswaardig dat je er elke keer zoveel tijd en energie insteekt om dit soort dingen in kaart te brengen

  9. #9

    Standaard

    Bedankt,
    Ook weer opgehelderd .

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Als er één iemand gebruik maakt van mijn tijdsinvestering, ben ik al tevreden.

    Dus je kan wel begrijpen wat een tevreden mens ik ben
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top