Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M.COM Bekijk bericht
Ik heb nog nooit een optreden gehad waar ik mezelf kon horen op het podium. Hoger dan 2 kan ik mijn versterker nooit zetten of ik krijg al boze blikken van achter de knoppen.

Ik vertrouw dus volledig op mijn monitors. Meestal vraag ik een miniem volume aan drums (aangezien je die toch al genoeg op podium hoort), en beetje bas, veel gitaar om zelf te horen of ik fout zit en veel zang. Ik vind het belangrijk om vooral de drums en zang te horen maar jezelf in de monitor steken helpt wel om eventuele problemen die je anders toch niet hoort vanwege het lage volume op podium vlug te kunnen opvangen.

En ik vind het ook wel de taak van de geluidsmensen om te maken dat de monitoring in orde is. Als gitarist of als bassist zorg je er in de eerste plaats al voor dat je eigen EQ deftig staat dus zij mogen hun werk ook wel doen.
Als je jezelf niet kan horen dan staat je versterker denk ik niet goed gepositioneerd. Zet je versterker iig op een verhoging, dat scheelt al een hoop. Als je met een 4x12 speelt moet je ook een beetje afstand nemen, een 4x12 is op 2 meter afstand veel luider dan op 1 meter. En laat je versterker ook niet de zaal in blazen maar zet'm aan de zijkant van het podium en laat'm het podium over blazen. Als je'm dan nog niet kan horen dan staat ie gewoon te zacht (ja dat kan echt!)

En het is inderdaad de taak van de geluidsmensen om te zorgen dat de monitoring in orde is. Maar om daarvoor te zorgen moeten ze wel weten wat de muzikant wil horen. En vergeet niet dat de geluidsmensen er voor jou staan! Dus die laatste regel van je klinkt wel heel arrogant!