In plaats van steek connectors kan je printscrewconnectors gebruiken. Draadje er in en het schroefje vastdraaien.![]()
In plaats van steek connectors kan je printscrewconnectors gebruiken. Draadje er in en het schroefje vastdraaien.![]()
hup wat effecten op het printplaatje.....galmveer onder de slagplaat....en buizen preamp er in.en nog even een xlr stekker aan de body klikken en rocknroll!
al is het natuurlijk niet echt pre 1940 al deze vernieuwingen.maar ik hou er wel van.
ja ik weet dat t allemaal makkelijker is om het gewoon ptp te solderen en makkelijker aan te passen enz. Maar ik ben nu eenmaal niet een persoon wat de makkelijke weg pakt en graag uitprobeert
En ik leer graag dingen bij
Maar ik heb dus de schema die ik in mn eigen gitaar wil hebben (zie:Les Vaulin bouwtopic)
nl een killswitch 2 volume en 1 master tone.
Nu heb ik daar zon pcb schema voor gemaakt, maar weet niet helemaal zeker of hij zo zou kloppen:
![]()
ik weet inderdaad niet helemaal hoe het werkt maar wil het wel toepassen, gewoon puur als experiment om het door te krijgen.
Maar ik heb dus geprobeerd om vanuit mijn normale sche,a die ik had voor mijn gitaar een pcb schema te maken, maar uit jou antwoord merk ik dat ik terug kan naar de tekentafel haha
Kan je me misschien een klein beetje op weg helpen?![]()
Ja ik kan je een beetje helpen.
Les een:
We beginnen bij het begin:
Een gibson humbucker heeft 1 draad met een kern en een schild (aarde)
De kern is het signaal van je humbucker. De schild is dus de aarde.
Daarnaast heb je ook nog 4 wire humbuckers.
Daar heb je soort van 2 kernen en 2 negatief (aarde) + een schild (aarde) (voor elke spoel 1).
voor standaard humbucker gebruik zet je die in serie.
Vervolgens krijg je dit simpel schema van mij.
http://www.seymourduncan.com/support...atic=1hum_1vol
Probeer dat schema eerst maar eens uit te vogelen. Als je me precies kan vertellen hoe het werkt. Dan gaan we verderWant ik moet nu weg.
Okay zoals ik het uit kan vogelen op dat schema, is dat de rode en de witte aan elkaar zijn gemaakt zodat de 2 coil aan elkaar verbonden zijn en zichzelf niet afsluit waardoor het een single coil zou worden
De groene draad samen met de zwarte is de andere coil zwart is de output en de groene lust het door naar de aarde samen met het schild.
De linker kant is de input van de potmeter de middelste is de output en de rechter is de aarde.
Naar mijn logica moet het volgens mij wel kloppen, maar dat dacht ik bij die pcb ook :P
Dat klopt ongeveer idd.
Nu krijg je dit schema:
Een humbucker is eigenlijk 2 "pickup coils" naast elkaar.
De verticale lijn aan de linkerkant die onderin eindigt met de 3 streepjes, dat is de aarde. De rechterkan is de "live" kant oftewel het signaal van je gitaar.
Nu volgen we vanaf de pickup coil de rechterkant. Dan komen we eerst in het tone gebied. De twee verticale lijntjes met ruimte ertussen staat voor een condensator. De condensator zorgt er in dit geval voor dat alleen het hoog van je gitaar signaal er door mag, de rest kan er niet door en moet dus richting de volume regeling.
Na de condensator komen we een potmeter tegen. Dat is die pijl die naar een zigzagfiguur wijst. Die zigzag staat voor weerstand. Want een potmeter is een variabele weerstand. Het pijltje is (altijd) de middelste poot van de potmeter. De beide zijden van de weerstand zijn de buitenste 2 pootjes.
Als de potmeter op 10 staat dan is er veel weerstand en wil het hoog niet door de potmeter en gaat terug naar de andere weg met minder weerstand.
Zodra je de potmeter richting 0 gaat draaien, kan er een beetje van het hoog door richting de aarde en dat hoog gaat dus verloren. Hoe minder weerstand, hoe meer van de hoog er naar de aarde toe kan. Zo werkt de tone pot.
Dan komen we bij de volume pot. Over de buitenste 2 pootjes is altijd ongeveer de weerstand die op de potmeter staat. (bij een les paul dus 500 kilo ohm) Als je aan de potmeter draait, dan word (gezien vanaf het middelste pootje) de weerstand aan een kant hoger en aan de andere kant lager. Dus als je de volume op 10 hebt staan is er tussen de live kant en het midden 0 weerstand en tussen de aarde kant en het midden maximale weerstand (500kohm). Heb je volume op 0 dan is het dus precies andersom.
Als het volume op 0 is dan is er evenveel weerstand op de buitenste pootjes als de live kant naar het midden. Dus het signaal deelt zich eerlijk 50/50 over beide weerstanden, MAAR zodra de ene helft van het signaal bij het middenste pootje is, heeft het opeens 0 weerstand naar de aarde en gaat dus daar heen. Alles daar tussen in gaat er dus een deel naar de aarde en de rest naar de output van je gitaar. (of iets anders wat er nog tussen zit)
Okay als ik het dus goed begrijp verschuift de pijl in de tekening als je aan de potmeter draait zodat er meer of minder hoog naar de aarde word gesluisd waardoor er minder doorkomt naar de volume en uiteindelijk minder naar je versterker.
Pak nu dit schema. Dat is standaard les paul/sg.
http://www.seymourduncan.com/support...ic=2h_2v_2t_3w
Green+Bare van de humbuckers is de aarde kant.
Zwart is dus "Live" en rood en wit verbindt de beide coils van de humbucker met elkaar.
De zwarte draad is direct verbonden met het buitenste pootje van de volume pot, zoals ook in het schematje van mn vorige post. Maar hij word ook direct doorverbonden met de tone pot. Bij de tone pot hebben ze nu de condensator (groene ding) na de tone pot gedaan, maar dat maakt verder niet uit of die voor of na de potmeter komt. Dus je kunt ook bijvoorbeeld de condensator plaatsen waar nu het doorverbind draadje zit tussen de 2 potmeters (wat gibson doet!) En vervolgens het middelste pootje van de tone pot aan de aarde solderen. Trouwens, het maakt bij de tone niet uit of je nou het singaal aan het middelste of de buitenste poot verbindt. Zolang de andere maar aan de aarde zit. Bij volume gaat dit niet op. Als je het verkeerde buitenste pootje gebruikt dan werkt de tone pot de verkeerde kant op.
Na de volume en tone te hebben gehad komen we bij de 3 weg schakelaar.
Die heeft 4 aansluiting. 2 ingangen voor het signaal van de humbuckers, 1 uitgang die de gekozen pickup(s) doorstuurt naar de jack uitgang en de aarde waar het signaal van de niet gebruikte pickup heen gaat. Volgens mij is het best goed op het diagram te zien welke dat zijn!
Het signaal gaat dan naar de jack uitgang. die heeft 2 pootjes, 1 voor het signaal en 1 voor de aarde. Het signaal van de element schakelaar moet naar het op het diagram die Tip/Hot en alle aardes moeten naar Sleeve/Ground.
Favorieten/bladwijzers