Ik heb na 300+ shows ervaringen van megaslecht tot supergoed, het is altijd maar afwachten hoe het loopt. Over het algemeen is even voorstellen en een praatje prima voor een goede samenwerking, soms ook niet.
Ik heb na 300+ shows ervaringen van megaslecht tot supergoed, het is altijd maar afwachten hoe het loopt. Over het algemeen is even voorstellen en een praatje prima voor een goede samenwerking, soms ook niet.
http://perimeteraudio.bandcamp.com/ http://www.reverbnation.com/herder
TK: Framus Dragon Head / Gibson THE SG (197
Deze schoot me net te binnen, verhaal van een bevriende band van jaren geleden...
De band staat op te treden, en over de monitors klinkt de samenzang raar, anders. Soms lijkt iemand een beetje vals te zingen, maar wie dat precies is, kunnen ze niet ontdekken. Tot ze zien dat de - vaste! - geluidsman op eigen initiatief een microfoon heeft ingeprikt en mee staat te zingen achter zijn tafel!
Die heeft het volgende optreden niet meer meegemaakt.
Wat een ONTZETTEND lekkere muziek maak jij zeg,
echt te gek !
Haha, geniaal!
vorige maand heb ik hetzelfde gaan, was aan het monitoren voor een cubaans gezelschap (theatertour)... één van de laatste shows zat de zanger ons te sarren tijdens de soundcheck door steeds weg te vallen (qua stem, alsof er draadbreuk is), dus gemute op zijn monitor en mijn talkback gepakt en heel vals lalalalalalalala mee te doen...
Ik heb over het algemeen goede ervaringen met geluidmensen (en draai toch al zo'n 15 jaar mee). Grootste problemen die ik ooit ben tegengekomen zijn toondove geluidsmensen (jaah, die zijn er!) en ongeinteresseerde geluidsmensen (staan meer aan de bar dan aan de tafel). Ook mijn advies is -zoals vele anderen voor mij- communicatie: maak direct een praatje met de geluidsheren en werk samen!
Onlangs speelden we in een zaal van zo'n 300 man (uitverkocht). Goede apparatuur, aardige (lokale) geluidsmensen met verstand van zaken. Wij hebben behoorlijk wat apparatuur bij ons, maar dat was geen enkel probleem. Ze hadden nog nooit met clicktrack gewerkt, maar dat was na wat proberen tijdens de soundcheck geen probleem. Ook de eerste set ging prima, lekker geluid over mijn in-ears en onze oren in de zaal waren tevreden. Tweede set begonnen met een compleet andere mix over mijn oren... Naar de monitor man gelopen, maar die had niets veranderd (zei hij). Vlug een globaal mixje erop gezet en verder gegaan. Vervolgens in een tussenstuk waar alleen drums en keys zitten, doe ik naast de buhne mijn oortjes uit - maar ik blijf de clicktrack horen..... Staat de clicktrack ineens loeihard over alle monitors. Monitor man staat aan de andere kant van de buhne; er is geen backstage. Na wat oogcontact heeft hij het direct in de gaten en de clicktrack verdwijnt. Het tussenstuk duurt een tijdje, maar ineens weer een tiental seconden clicktrack in de zaal, weer voor tien seconden weg, weer tien seconden hoorbaar....
Ik ben toen over het podium gerend naar de monitor man om te vragen wat er aan de hand is. Staat pipo daar de stoere bink uit te hangen richting zijn vriendinnetje en blijft maar draaien en schuiven aan alle mogelijk knoppen, terwijl hij zijn charmes voor de volle 100% inzet. Toen hij mij met een kwaad gezicht zag staan, wist hij hoe laat het was en werd zo rood als een boei. We hebben zonder problemen onze set kunnen afmaken.
Onprofessioneel...
Dit weekend de Melkweg... de beste technici tot nu toe, a league of their own. Ze komen ongevraagd met gitaarstandaards aanzetten en met gitaarsnoeren als ze horen dat er iets kraakt. Attent, behulpzaam, een super geluid, niet onbelangrijk, en geen spoor van blase.
Alleen de Fender TRANSISTOR amp die ze klaargezet hadden -backliine aanwezig- was een minpuntje but I worked my way around that.
Welke zaal stond je? En met welke technici? Ik werk er ook regelmatig als tech maar een Fender transistor amp heb ik daar nooit eerder gezien. Weet je zeker dat die niet van een andere band oid was? De Melkweg zelf heeft namelijk een Twin een Jazz Chorus en een JCM800 + cab.
De oude zaal met die 2 kleedkamers erachter. De mensen ken ik niet, 2 podium en zaal mixers en nog 2 mensen voor licht en dergelijke.
Ik ging uit van een twin maar er stond een Fender FM12R. Op zich niet zo'n punt maar het viel me niet mee wat er uit kwam. Hard zat, dat weer wel.![]()
Ik heb onlangs gespeeld op een podium, maar ik kreeg de indruk dat mijn gitaar te zacht in de mix stond.
Tot op het einde een speech werd gegeven en die op het podium zei: "amai, dat heeft precies geen zin"
Waarom staan er monitors op dat podium als ik mezelf niet eens hoor spelen?!![]()
Trotse eigenaar van een Godin Detour en een Spaanse gitaar van Yamaha.
Eigenaar van een Boss ME-70-pedaal.
Eigenaar van roland cube 20x, een London City Combo en een Vox AC30 Amplug.
Favorieten/bladwijzers