Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 34 van 37 EersteEerste ... 243233343536 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 331 t/m 340 van 366

Discussie: X Mirror Guitar

Standaard

Klopt. Deze gitaar is in de zomer van vorig jaar gebouwd. Ik vond het wel leuk om na 1,5 jaar even de voortgangen te posten, voor- en nadelen enzo.

Standaard

Ik had het bovenstaande idee voor een switch. Het gaat hier om een On - Off - On switch.
    Even ter controle: dit klopt / kan toch?

Edit: en nog een klein vraagje omdat ik niet 100% zeker ben:
    Volume = 500k log en tone = 250k lin (in het geval van humbuckers)?

Edit 2: nog een klein vraagje.
    Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen deze en deze toplock?
    Laatst gewijzigd door RoelTM; 30 januari 2010 om 16:02

Standaard

De bedrading van de schakelaar klopt.

Ik zou voor beide potmeters 500K nemen. Ze staan parallel aan het element. Bij 2 x 500K heb je een vervangende waarde van 250K; bij 500K + 250K heb je een vervangende waarde van 167K.
    't Is net wat je zelf liever hebt; een toonpot van 250K zal wat meer hoog wegsnoepen.

Van toplocks weet ik weinig, maar ik zie ook weinig verschil; alleen dat extra zwarte plaatje bij die ene.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Bedankt. Ik dacht altijd dat het 250K voor SC was, 500K voor HB en 250K voor tone.
    De toplocks zal dan ook niet zoveel verschil in zitten.

Even een totaalplaatje van het schema. (wat is paint toch een irritant programma...)

Standaard

die toplocks zijn gewoon andere merken, en anders afgewerkt meer niet, de breedte is het zelfde en de een is een euro goedkoper.

Volgens mij zit er niet meer verschil in
    Epiphone Les Paul Standard plus '07
    Ibanez GAX 70 '03
    Ibanez MC924 '85 Bas
    Marshall JCM 900

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoelTM Bekijk bericht
    Bedankt. Ik dacht altijd dat het 250K voor SC was, 500K voor HB en 250K voor tone.
    Het eerste deel ken ik ook als gouden stelregel maar ik pas hetzelfde toe op de toonregeling. Hoe je het ook draait of keert, beide potmeters staan parallel aan het element (de -en) en dus is het de vervangingswaarde die bepaalt hoeveel hoog weg mag lekken bij 'alles vol open'.

Bill Lawrence zou vast en zeker zeggen dat het volledig van de impedantie van de elementen afhangt. Hoe lager die is, hoe kleiner de potmeters in waarde kunnen zijn zonder hoog te verliezen.

Ad tekening:
    Er komt toch zeker ook een aardeverbinding aan die onderste schakelaar?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Bedankt, 2x 500K it is (will be).

Over die schakelaar: oei, vergeten

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiro Bekijk bericht
    die toplocks zijn gewoon andere merken, en anders afgewerkt meer niet, de breedte is het zelfde en de een is een euro goedkoper.

Volgens mij zit er niet meer verschil in
    Probleem met trems en toplocks kan weleens de staalkwaliteit zijn. Snaren die onder de toplock door glippen is natuurlijk een nachtmerie als je op een podium staat. Vanaf een plaatje natuurlijk niet te zien, maar wel even bij Dieter na te vragen.

Standaard

Ik ben van plan om de (schaller) Floyd Rose vast te zetten met een blokje hout.
    De kwaliteit van de huidige toplock is ook niet echt geweldig, ik krijg die dingetjes die je vastdraait niet meer goed recht.

Zonder FR zou een normale topkam natuurlijk ook volstaan, maar dan moet er waarschijnlijk veel verbouwd worden. Er is namelijk ruimte gemaakt voor een toplock.

En als ik de FR niet gebruik, zou ik door de toplock vast te draaien nouwlijks stemmingsproblemen moeten hebben. (de gitaar dan, niet ik )
    De spanning van de snaren verandert dan wel als je de toplock vastdraait, maar dit zou met de finetuners te corrigeren moeten zijn.

Standaard

Ik heb ondertussen een nieuwe toplock binnen gekregen.
    Alleen is er een probleem, hij past niet. De truss rod steekt iets boven het hout uit.
    Nou is daar bij de oude top lock aan gedacht door er een gleufje in te maken, maar de nieuwe heeft dat dus niet.

Kan ik dat gleufje er gewoon in vijlen / boren o.i.d.? Hoe meer zelfbouw, hoe beter natuurlijk.

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten