Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 42 van 55 EersteEerste ... 32404142434452 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 411 t/m 420 van 544
    Junior Member

Standaard

Huh? Ikke ff niet begrijpen
    Dus de snaren lopen straks in de lengte door de tailpiece heen naar die lange geul en daar komen ze dus vast te zitten?

Dus iets als een gewone traditionele brug komt er niet op?

Hmm, moet ik me toch maar eens gaan verdiepen hoe dat met dit soort gitaren werkt, dacht dat ik intussen aardig door had hoe het werkte....

Ach ja, zo leren we elke dag weer een beetje bij....

Groet Dennis

PS: Ik blijf hem mooi vinden..

Senior Member

Standaard

Ja wel, toch? Ik ben nu bezig met een brug en een staartstuk, en die zijn nu beide ongeveer half af. Of is die brug je niet traditioneel genoeg?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Junior Member

Standaard

Zag (later) een paar foto's voorbij komen van andere archtops tijdens wat random surfen, en nu begrijp ik het wat beter.
    Tailpiece om je snaren in vast te maken, en even verderop de brug die je al wel had laten zien maar die ik ff was vergeten.

Ik ben op gitaargebied nog een beetje een noob, vandaar soms een beetje minder slimme vragen.

Neemt niet weg dat ik wel weet wat ik mooi vind, en wat jij aan het maken bent vind ik heel erg mooi! Misschien dat ik ooit nog eens zo'n project durf te starten.

Edit: geloof dat ik je nu wel genoeg veren in je r..t gestoken heb, ga nu niet meer na elke reactie roepen hoe mooi het word hoor

Standaard

Even aan de TS: Schiet het al weer een beetje op? Ik volgde je topic namelijk altijd regelmatig, maar volgens mij hangt ie nu wel erg lang te drogen ofniet?

Senior Member

Standaard

Ik heb goeie hoop... Heb laatst gehoord dat hij vorige of deze week weer terug zou moeten komen. Vorige week was het dus alvast niet, maar ik houd mijn mail nauwlettend in de gaten!

Edit: Hij is zo goed als klaar, maar de eerstvolgende mogelijkheid om er weer aan verder te werken lijkt pas na volgend weekend te worden. Nog even geduld dus!
    Laatst gewijzigd door Woml; 3 april 2010 om 11:20

Senior Member

Standaard

Nou moe!
    We gingen er dus van uit dat hij nu toch wel klaar zou mogen zijn, maar het wordt toch volgende week...
    En eigenlijk hou ik zelfs nu nog een slag om de arm. Ik moet het nog zien...

Maar ik ben vanavond wel weer een avondje wezen klussen, dan maar weer wat verder met de losse stukjes. Er was toch nog genoeg te doen zonder dat de gitaar er bij was.
    Het plaatje voor de vingersteun is nu op dikte, en glad (genoeg). Alleen de vorm moet nog bepaald, en daarvoor wil ik de body er wel bij hebben. Maar alleen het glad schuren van een plankje is niet bepaald fotogeniek.
    Verder gaatjes in het bovenste brugdeel geboord, om de stelwieltjes in te zetten. Ook geen plaatjesmateriaal.
    En dan het staartstuk. Het geultje waar de balletjes van de snaren in uit komen, mocht nog wat breder, dus daar hebben we de frees nog even langs gehaald. Hoekjes mooi recht maken, en dan een stukje been er in plakken:

In de tussentijd kwamen dan dus die andere klusjes, en daarna weer hiermee verder. De vorm definitief uitgezaagd en geschuurd, en heel precies uittekenen waar de snaren terecht moeten komen. Alles drie keer nameten, aftekenen, en heel voorzichtig gaatjes boren:

Het staartstuk ziet er nu zo uit:

Lijkt het wel te gaan doen. En nou maar hopen dat het ding volgende week dan toch echt terug is! En dan wordt het ook nog niet donderdag, maar de zaterdag daarna...

Senior Member

Standaard

looking gooddd zoals steeds. archi benieuwd naar de gitaar!

Standaard

je bent er bijna goed om te horen
    ziet er vet uit
    Epiphone Les Paul Standard plus '07
    Ibanez GAX 70 '03
    Ibanez MC924 '85 Bas
    Marshall JCM 900

Senior Member

Standaard

Zo, het heeft lang genoeg geduurd. Hij is terug!!!
    En het was het wachten wel waar, hoor. Hij is prachtig geworden (voor zover hij dat niet al was natuurlijk...)

Voor het opvoeren van de spanning nog even geen foto's...

Geintje!

Stemschroeven er op:

Topkam heb ik in eerste benadering af, hij moet nog gladder, en de gleufjes waarschijnlijk nog wat dieper, maar hij past er in ieder geval in. Het plaatje voor over de truss rod is helaas gesneuveld toen ik er een gaatje in wilde boren, dus daar moet een nieuwe voor komen. Waarschijnlijk blijft er nog wel een stukje van de slagplaat (is ook = kopfineer) over. Kan-ie daar mooi uit.

En dan nog het onderstuk van de brug:

De onderkant eerst grofweg in vorm geschuurd langs de schuurmachine, en dit is natuurlijk voor het passend maken op die curve. Men doet dat ook wel met dubbelzijdig plakband, maar dat zou nog wel eens te heftig kunnen zijn voor de lak.

En als alles op zijn plek ligt, krijg je ongeveer dit (sneak preview):

Het element is een single coil, waarvan mij wordt verteld dat hij erg mooi klinkt, erg akoestisch op een of andere manier. Voor het echte jazz-geluid hoor je natuurlijk een humbucker te hebben, en ook van die flatwound snaren, maar voorlopig ben ik nog niet heel jazzerig aangelegd, en houd ik het dus maar bij een wat algemener, meer gewone optuiging...

Senior Member
    Blog Entries
    2

Thumbs up

damm, mooi stuk werk zeg

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten