+1 voor de platte, die gebruik ik ook voor de hals; naast de rasp,schraapstaal en schuurpapier. Een bolle heb ik ook, maar die gebruik ik eigenlijk nooit, die zal inderdaad geschikt zijn om een hiel in vorm te krijgen, zoals cocobolo zegt. Een holle is voor vormen de andere kant op denk ik, een bolling dus.
Het prettige van het werken met een spookschaaf vind ik het gevoel dat je in de volle lengte van de hals gelijkmatig dezelfde hoeveelheid materiaal afneemt (mooie krulletjes), met de rasp krijg ik eerder " hobbels" .
Wim
Laatst gewijzigd door superfly; 17 augustus 2009 om 21:17
Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org
PLATTE!
Ik heb de bolle en de platte, en de bolle gebruik ik echt zelden.
indien men meer wil weten over diverse handschaven. dan raad ik het boek working with handplanes aan. dit is een verzameling artikelen uit het amerikaanse "fine woodworking" magazine. hierin worden alle problemen, die zich met handschaven kunnen voordoen uit de doeken gedaan. zo moet je bij een nieuwe schaaf niet alleen de scherpte van de beitel controleren, maar de hele afstelling.
Verder zijn er diverse modellen :
Deze en de volgende zijn ideaal voor het maken van peddels voor kano's, maar ook voor toepassingen binnen de gitaarbouw.
De volgende is verkrijgbaar met vlakke en ronde zool
en tot slot nog een variant. Beetje hoekig wellicht.
Dit zijn modellen van Kunz, maar ook andere fabrikanten hebben diverse alternatieven.
Laatst gewijzigd door Enra; 27 augustus 2009 om 17:34
even een vraag van een beginner; wat is nu net het verschil tussen schaven en schrapen?
misschien ligt het voor de hand, want ik vind er eigenlijk geen informatie over...
en als we dan toch bezig zijn, hoe zit het dan met raspen?![]()
Bij schaven: wordt een plakje van het hout gesneden door een beitel.
Schrapen: wordt een plakje van het hout gesneden door de "braam" aan het schraapstaal. De braam is het omgebogen randje van het schraapsraal.
Een rasp heeft allemaal kleine tandjes die een klein groefje uit het hout snijden en zo dus het hout wegnemen.
Anders even zoeken?
dankje voor de info
ik had er wel naar gezocht hoor, maar dan op "schaven en schrapen". ik vond deze twee dingen nogal vaak samen waardoor het nog steeds niet duidelijk was wat nu net het verschil was. ik dacht bv. dat schaven ook met een braam op het mes werkte...
maar u hebt duidelijk gebracht mijn beste man, waarvoor dank tot in de eeuwigheid![]()
Favorieten/bladwijzers