Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 48 EersteEerste ... 5131415161725 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 480

Discussie: Stonebeat voor Emma

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    ...Om maar te zwijgen over de rand van de achterkant......
    Voor een deel gaat die ellende weer verdwijnen door de frezing voor de binding, maar voor er fineer op gaat, wil ik dat duurzaam dicht en vlak hebben....
    Abbsolute noodzaak om het helemaal strak te maken. het fineer moet uiteraard overal met lijm vastzitten, er mag geen plekje zijn waar het fineer geen ondergrond heeft.
    Ziet er goed uit! Ik vind het erg leuk om te zien en hoop dat je dit weekend weer tijd hebt om voortgang te maken (en het met ons met mooie plaatjes te delen! )

Senior Member

Standaard

even een aan vulling op de tips van cocobolo.
    hij noemt papier tijdens het persen.

weet niet meer wie hier die tip toen plaatste maar bakpapier is ook heel goed te gebruiken.
    het is enigszins vettig aan 1 kant en voorkomt dat de lat die je gebruikt niet toch nog alsnog vastlijmt aan je werkstuk door een met lijm doorweekt stuk papier.

heb het nu 1 keer gebruikt en was er tevreden over

Standaard

Helaas weinig nieuws dit weekend. Ik denk dat ik wat veel heb rondgelummeld Ik ben wel bezig die rafelige achterrand van de body af te werken; dat begint er allengs wat beter uit te zien (zaagsel en houtlijm).

Bakpapier heb ik ook al vaker gebruikt en dat blijft inderdaad niet vastplakken. Maar ik heb Stijnkenens ook wel eens over het gebruik van kranten gehoord (oa voor het lijmen van een rozet in een klankblad), juist omdat het vocht opneemt
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Let er dan wel op bij het verwijderen, dat je voorzichtig schuurt, of liever nog schraapt, want het fineer zal waarschijnlijk maar 0,6 mm dik zijn, daar zit je sneller door dan je denkt...

Je kan ook plastiekfolie nemen, laat het een dagje ingeklemd zitten, en daarna los maken en nog een dag laten drogen.
    Nu ik er zo over denk, doe maar kranten papier, nadat het fineer gelijmd is, een beetje proper maken, en daarna direct op de body lijmen.

Door dat je langs 1 kant fineer lijmt heb je geen oneven lagen meer, multiplex bestaat altijd uit oneven lagen, in theorie heb je een 'kern' waar telkens langs de 2 kanten een zelfde aantal lagen wordt toegevoegd (telkens de houtdraad 90° gedraaid), anders trekt het krom.

Zie maar naar 'duplex': 2 lagen fineer, dat is te verkrijgen 'op rol', omdat het in 1 richting volledig krom trekt.

Dus eigenlijk is het wel interessant om ook de binnenkant van het klankblad te fineren, de houtdraad van de buitenste lagen ligt al in de juiste richting.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Standaard

Het weinige dat ik dit weekend heb gedaan, begint wel vruchten af te werpen.
    Voor en na:

Ik ben er nog niet helemaal, maar wel bijna. Zo opvullen met een papje van houtlijm en zaagsel bevalt prima. Als je het voldoende tijd geeft om te drogen, wordt het zo hard dat je er weer met de frees langs kunt.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Zo, en nu vind ik het wel goed met die randjes aan de achterkant:

Het wordt tijd om wat stukjes fineer te selecteren
    Aaron Stonebeat

Standaard

En verder. Vanmiddag ben ik aan de uitvoering van mijn brugplan begonnen. Ik had wat restjes ebben gekregen en ik heb nog een reep messing van 2x10 mm.

Eerst ben ik een sleuf van 2 mm in een blokje ebben gaan maken. Eerst met een grote handzaag en verder met een klein vijltje om de juiste maat te bereiken:

Nog een redelijk gedoe zo helemaal met de hand; ik heb geen machientje waar ik zoiets even snel overheen kan halen. Maar het principe heb ik tot zover gestand weten te doen:

Uiteindelijk gaan dit 2 bruggetjes worden die elk 3 snaren omhoog houden. Dit wordt dus in tweeën gezaagd en aan de uiteinden kan ik ook nog wat materiaal verliezen zodat ik de onnauwkeurigheid van de grove zaagsnede kwijtraak. Dan nog wat vriendelijke afgeronde vormen (en iets richting radius in het messing) en het zou redelijk makkelijk gepiept moeten zijn.
    Aaron Stonebeat

Standaard

De brug vordert. Grove radius in het zadel:

Het messing in twee stukjes gezaagd:

En het reepje ebben afgezaagd en in tweeën gedeeld:

Dit zou moeten werken en bijna perfect te intoneren moeten zijn. Afronden en polijsten.

EDIT:

Nog een zijaanzichtje. Ik heb geprobeerd de zadels net een beetje achterover te laten hellen ivm de hoek die de snaren over de brug maken:

Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 26 januari 2010 om 13:58
    Aaron Stonebeat

Standaard

vraagje.

Waarom splits je de brug in 2-en? Ik snap dat je dan de 2 deeltjes afzonderlijk kan intoneren. Maar bij een akoestische gitaar is het zadel ook uit 1 deel. Staat weliswaar wat schuin. Ga je deze brug recht op de snaren plaatsen en vandaar de 2 deeltjes?

enne, respekt voor het zelf maken van het zadel van messing. Is er trouwens een reden dat je messing gebruikt en geen kunstof?

gr René
    Het bouwverslag van mijn PRS Santana achtige gitaar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98619
    Het bouwverslag van m'n Copperguitar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131140

Senior Member

chicken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door renemeester Bekijk bericht
    vraagje.

Waarom splits je de brug in 2-en? Ik snap dat je dan de 2 deeltjes afzonderlijk kan intoneren. Maar bij een akoestische gitaar is het zadel ook uit 1 deel. Staat weliswaar wat schuin. Ga je deze brug recht op de snaren plaatsen en vandaar de 2 deeltjes?

enne, respekt voor het zelf maken van het zadel van messing. Is er trouwens een reden dat je messing gebruikt en geen kunstof?

gr René
    De B-snaar heeft vaak meer compensatie nodig dan de G-snaar. Om dit op te vangen kun je gebruik maken van twee losse bruggen. Ook op acoustische gitaren wordt dit gedaan. Takamine doet dit regelmatig.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten