Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 48 EersteEerste ... 8910111220 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 480

Discussie: Stonebeat voor Emma

Standaard

Alweer dank!

Ik ben me pas daarnet gaan realiseren dat een viool van die blokjes in de punten heeft Die lopen van voor tot achter neem ik aan?

Ik las al ergens dat sommigen ook een halve mal gebruiken omdat ze vinden dat ze dan beter symmetrisch kunnen werken?

't Is een wat andere schaal, maar eigenlijk reuze interessant; geeft ook weer een mogelijk bron van ideeën voor gitaarbouw.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Jep het klankblad en de rug hangen ook vast aan die blokjes.

Ik gebruik een halve template om de contour af te tekenen, ook voor een symmetrische kop gebruik ik enkel dezelfde kant van een volledig malletje om die af te tekenen, om zoveel mogelijk foutjes te elimineren.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Voor zover ik me herinner hebben die stoomstrijkijzers toch een knop om stoom te geven?
    Je vergeet even dat een stoomstrijkijzer ook gevuld moet worden met water om überhaupt stoom te kunnen genereren. Het maakt dus in feite geen bal uit wat voor strijkijzer je koopt, zolang je maar geen water in het reservoir doet.

(jezus christus, zitten we nu op een gitaarforum over strijkijzers te discussieren? )
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    de franse taal klinkt prachtig, vooral als een mooie jonge franse mevrouw met kleine harde t* die uit haar rode mondje laat rollen
    fb | tet

Standaard

Dat lijkt me een waar woord McVenco

Ik ben even aan photoshoppen geweest voor een f-gat:

Zou moeten kunnen, lijkt me? Straks eens even met de opdrachtgeefster overleggen als ze uit school is.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Dochterlief was het ermee eens maar ik heb het f-gat nog een centimeter korter gemaakt. Geeft dit idee samen met wat andere onderdelen ter oriëntatie:

Al een tijdje loop ik met het idee om het bovenblad zoveel mogelijk vrij te laten hangen. De snaarhouder wil ik bevestigen aan een blok dat door een opening in het bovenblad steekt zonder het te raken. De brug komt op het bovenblad te staan, de elementen wil ik bevestigen aan de centrale balk. Het enige dat dan nog echt aan het bovenblad vast komt te zitten zijn de potmeters en de schakelaar.
    Ik ben zelfs over een lichte vorm van bebalking van het bovenblad aan het denken om inzakken onder druk van de snaarspanning tegen te gaan.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Een trapeze/staartstuk misschien een idee?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Een trapeze/staartstuk misschien een idee?
    Heb ik ook overwogen; maar het wordt een fender-achtige opzet zonder halshoek en dus staat de brug niet zo gek hoog. Ik denk dat ik met zo'n staartstuk wat weinig hoek overhoud voor de snaren om over de brug te maken.

Daarbij wil ik dat de snaren alleen aan mahonie en esdoorn hangen; het mahonie stopt nu op de plaats waar de tail piece komt en dat is niet echt meer aan te passen nu.
    Tail piece dus.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

als het bovenblad los kan bewegen, krijg je dan geen last van ongecontroleerde feedback? met het feit dat de elementen makkelijke meer kunnen bewegen? van wat wordt het bovenblad gemaakt?

grtz

Standaard

Ja, ik wil juist proberen wat ik kan bereiken in die richting; in hoeverre ik er een akoestisch geluid uit kan krijgen. Om diezelfde reden wil ik de elementen monteren tegen de centrale balk en niet aan het bovenblad (oncontroleerbare feedback).

Ik overweeg zelfs op een centrale plaats een getapt gat te maken waarin ik een bout kan draaien om eventueel het trillen van het bovenblad weer tegen te gaan.

Het plaatmateriaal lijkt mij iets als meranti, maar ik weet het lang niet zeker. Het is triplex; de buitenlagen 1 mm, de binnenste 4 mm dik. Die krijgen elk ook nog een laagje van 0,6 mm olijfessen.
    Het zal zeker geen 'toonhout' zijn, maar de combinatie rand-achterblad produceert nu al een zekere 'poenggg!' als ik er tegen klop op een bepaalde plek.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 13 januari 2010 om 20:11
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Ik ben juist bezig met het schaven van 2 klankbladen en 2 ruggen.
    Heel leuk om te horen hoe de klank veranderd telkens je een paar tiende mm weg schaaft.

Beste plek om een blad vast te pakken is: 2 delen van de bovenkant en 1 deel van de zijkant.

hm, ik ga een fotootje moeten zoeken, want vind niet echt de woorden om het uit te leggen.

to be continued ...

s.

edit:

zwarte lijn is uw blad, rode stip is waar je het moet vastpakken.
    Afstanden zijn niet in een eenheid, gewoon verhoudingen.
    Op een of andere manier resoneert een blad het best als je het daar vast pakt.
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 13 januari 2010 om 20:38
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten