Nou ja, wat is een komma op een mensenleven?
.012 respect!![]()
maar die worden in flatwound uitvoering écht light genoemd:
![]()
Nou ja, wat is een komma op een mensenleven?
.012 respect!![]()
maar die worden in flatwound uitvoering écht light genoemd:
![]()
Ik ben best wel benieuwd hoe dit speelt:
http://www.thomann.de/nl/dunlop_felt_pick_white.htm
Nee, maar het is wel grappig toch? .012 met onomwonden G heet heavy, .012 met omwonden G heet jazz light (geldt ook voor de roundwounds van D'Addario trouwens).
Sorry dat ik zat te drammen op andere plectrums trouwens, ik had de indruk dat je baalde van de slijtage, maar nu ik het onderwerpje even doorlees, zie ik dat je dat helemaal niet gezegd hebt.![]()
Laatst gewijzigd door EuroCinema; 31 december 2009 om 10:55
Ik ben juist van dikkere plectra naar dunnere gegaan en van dunne snaren ( 010) naar zware snaren ( not even slinky van EB 012-056 dacht ik). Dat bevalt me wel moet ik zeggen, nu zit mijn plectrum niet meer "in de weg" tijdens het spelen.
Nou heb ik wel een vrij agressieve manier van gitaarspelen moet ik eerlijk bekennen.
Ik denk dat het ook een beetje van je genre/functie afhangt. Iemand die bijvoorbeeld in een zware metalband zit en veel aan tremolopicking doet zal een ander type plectrum leuk vinden dan iemand die slaggitarist is in een popband.
Ikzelf heb practisch altijd Dunlop Tortex .73. Die gele voelen gewoon het prettigst aan.
Ik gebruik al jaren 0.88 en ben er heel tevereden over.![]()
Vandaag per post binnen gekregen; een zakje met 24 stuks*Jim Dunlop Ultex Jazz (III) plectrums.*
Na van alles te hebben uitgeprobeerd, ontdekte ik ongeveer 20 jaar geleden de Jim Dunlop Jazz III. Dat ding bleek, met z'n compacte formaat, z'n scherpe punt, z'n stugge feel en goede grip en vooral ook het warme geluid, perfect voor wat ik zocht. En sindsdien ben ik nooit een prettiger plectrum tegen gekomen. Tot 2 maanden geleden.*
Zelfde model, zelfde scherpte, maar toch een paar heel subtiele verschilletjes t.g.v. het 'nieuwe' materiaal:
- het plectrum is nèt ietsjes stugger.*
- desondanks is het iets dunner.*
- geluid heeft nèt iets meer definitie.
- het materiaal is slijtvaster. *
- kleur is gelig en transparant. Als het uit je handen glipt vindt je het nooit meer terug.*
Ik zal niet overdrijven. Bij een uitgebreid 1 op 1 vergelijk, kon ik nauwelijks het verschil horen of voelen. Slechts bij enkele specifieke riffs bespeurde ik een lichte verbetering in geluid bij de Ultex variant. En verder draagt de stugheid en de dunnere vorm van het plectrum bij tot een meer directe en nauwkeuriger benadering van je spel, al blijft het verschil uiterst klein.*
* * *
Favorieten/bladwijzers