Ik zag je naam inderdaad staan bij de biedingen, had hem nu maar gewoon direct opgehaald, kost je een (halve) dag rijden, maar dan had je wel een erg goeie kast gehad.
Ik ben er erg blij mee in ieder geval.
Het is wel lastig om een vergelijking met G12-65's en Greenbacks te geven, vooral omdat de GB's in een 1960A kast, en de 65's in een B kast zitten, maar mijn indruk is dat de GB's korreliger en wat krassiger klinker.
De 65's klinken mooi rond en smooth met een vette punch.
In de bandmix prikken de 65's wat minder, maar valt op te lossen door de amp wat harder te zetten, en/of wat mid en treble toe te voegen.
Volgens kenners, waaronder Chris W., zijn nieuwere GB's niet te vergelijken met oudere GB's, maar dat zou ik zo niet weten.
Ik heb wel 's een oude 1960TV kast (dus met oude GB's) getest onder m'n JCM 800 en dat klonk ook magistraal.
Misschien is dat ook een goede optie voor jou? Dan moet je wel op zoek naar een (oude) 2e hands. De nieuwe TV kasten zou je natuurlijk ook kunnen proberen.
Nadeel van een TV kast is dat ie weer een stukje groter en dus ook zwaarder is.
Laatst gewijzigd door Henri H; 2 januari 2010 om 11:49
We schrijven het jaar des heren anno 1987/88 het is december.
Al sinds enige tijd was ik aan het oefenen in de kunst van het gitaarspel.
Aangekomen op het niveau waarvan ik dacht het wordt tijd voor een heuse versterkerdt. Met de nodige flappen, vergezeld met mijn broertje zijn wij op de bus naar Zwolle gesprongen om naar de grote 1 muziekwinkel te gaan. Aldaar aangekomen liep ik naar een fullstack van het merk Marshall. Van boven naar beneden was deze als volgt gestapeld. B cabinet, A cabinet en JCM 800 amp daar boven op. Zo had ik dat altijd gezien dus zo hoorde dat dan ook. Vier luidsprekers recht naar voren en twee geheel nutteloos schuin naar boven. Het zag er maar wat stoer uit.
We maken even een sprong door de tijd.
We schrijven het jaar onzes heren 2010.
De geschiedenis heeft zich op wat details herhaald en wederom moet er na enige tijd een fullstack komen. Nu echter gewapend met enige vorm van kennis in betreffende materie. Inmiddels is er een JCM 1960A kast aangeschaft en is er oriëntatie gebezigd op de aanschaf van eenzelfde kast maar dan van het type B. Tot mijn schrik lees ik dat integenstelling tot wat ik altijd als zeker heb beschouwd nu een grote leugen blijkt te zijn. Het A cabinet hoort op de grond te staan en B er boven op. Ineens maakt dat dat slanted ook zinnig!!
Deden wij het allemaal verkeerd en hebben wij twee speakers teveel gekocht?
Vroeger waren onze materialen beter en kon er nog veel ontdekt worden qua geluid. Maar duidelijk ontbrak het ons aan inzicht hoe het eigenlijk hoorde!
Met vriendelijke groet,
twijfeltje.
Een B-kast past niet op een A-kast, tenminste, niet met de wielen eronder.
Het beste is gewoon 2 (of meer) b-kasten op elkaar/naast elkaar, klaar uit.
Slanted kasten klinken gewoon minder.
Ik kwam vorige week nog een oud mailtje tegen, wat ik meer dan een jaar in m'n prullenbak had staan.
Dat was een mailwisseling tussen mij en K&E.
Zij vertelden me toen al dat een B/rechte kast altijd beter klinkt.
Sinds die tijd was ik al bezig om kasten te testen, maar een goeie amp vond ik belangrijker.
Bovendien kan je dan pas kijken welke kast je er bij wilt.
Dat is precies wat ik ook dacht en nogsteeds denk maar het slanted is dan ook een "waardeloze" eigenschap wanneer deze boven op staat. Dus dat onder lijkt dan ineens heel zinnig. Todat je amp aan gruzelementen stuitert omdat je B cabinet op de grond is gevallen en opengebarsten als een walnoot.
Toch raar allemaal.
Haha, ik moet er niet aan denken, mijn mooie Kapitein Koekstad splitted like a Coconut.
Trouwens, '87/'88 is precies de tijd dat ik mijn JMP combo destijds kocht.
Herkenbaar verhaal.
En inderdaad, Slanted slaat nergens op, zit er nu éénmaal in, net als Jezus, vuurwerk, verjaardagen etc. Het zou verboden moeten worden.![]()
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
Maar het klinkt voor geen meter....
Favorieten/bladwijzers