Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 36 van 55 EersteEerste ... 26343536373846 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 351 t/m 360 van 544
    Senior Member

Standaard

Een top hol maken heb ik gedaan met van die kleine schaafjes, daar kom je met een spookschaaf niet in, denk ik. Dan gaan de handvatten in de weg zitten.
    Je zult er vast wel hele speciale vormen mee kunnen maken, ik zou ze alleen niet op een gitaar weten te plaatsen...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Een top hol maken heb ik gedaan met van die kleine schaafjes, daar kom je met een spookschaaf niet in, denk ik. Dan gaan de handvatten in de weg zitten.
    Je zult er vast wel hele speciale vormen mee kunnen maken, ik zou ze alleen niet op een gitaar weten te plaatsen...
    Ik heb bij de bouw van mijn akoestische gitaar de hiel van de hals deels met een bolle spookschaaf gedaan. Die hiel loopt (bij mij althans) vanaf het achterblad gezien een klein beetje hol richting de ronding van de hals, dus toen werkte dat spookschaafje prima.

Standaard

voila mystery opgelost!

Senior Member

Standaard

De les van maandagavond viel dus uit, maar mijn dinsdag-papadag had ik ineens vrij, omdat Oma had aangeboden om op te passen. Kijk, dat zijn de betere verjaarscadeautjes!

Dus kon ik op een doordeweekse dinsdag overdag mijn les inhalen, en we zijn weer een eind verder: De hals is in grote lijnen recht, en de beide uiteinden hebben een wat vriendelijker vorm gekregen. De kop:

Met zo'n volute er in, om eens te kijken of dat wat is. Ik moet het nog eens wat beter bevoelen, en als het me niks lijkt, kan hij er altijd nog af.
    En de hiel:

Die ging hier en daar een beetje te hard, maar uiteindelijk zijn alle ongewenste kuilen er weer uit. Misschien dat er hier en daar nog wat meer af gaat, maar ik geloof dat de meeste stukjes die er niet uitzien als een gitaar nu toch echt wel weg zijn.

Standaard

nice!
    maar was je jarig dan, in dat geval gefeliciteerd

Senior Member

Standaard

Ik vond dat ik de sneeuw toch maar moest trotseren, veel te veel zin om verder te gaan met die hals!

De vorm was al bijna goed. Hier en daar moest hij nog iets symmetrischer, en ik heb de hiel nog een beetje taps gemaakt (zodat het hielkapje van een hele tijd geleden er goed onder past...) en daarna was het een kwestie van gladschuren, en ongerechtigheden van schaven, beitels en raspen weg zien te werken.

Nog even een aanzichtje van de hiel... hoe krijg je dat er nou toch een beetje leuk en inzichtelijk op???

En voor je het weet is het grote moment aangebroken dat de nek op de body kan worden geplakt!

Dit gaat er toch echt wel uitzien als iets wat ik wel in de woonkamer wil zetten...
    En nog effe de klemmen van dichtbij:

Volgende keer (hopelijk volgende week) het hele ding helemaal netjes zien te krijgen. Het is dat er nog iets serieus aan dat hielkapje moet gebeuren, anders zou hij volgende keer misschien al wel spuiter-klaar zijn. We zijn er bijna! En dan nog nadenken over de losse dingetjes die er nog in en op en aan moeten komen...

Senior Member

Standaard

geweldig mooi

"in de woonkamer zetten..;" ik mag hopen dat je er ook op gaat spelen

ik zou nu niet meer twijfelen en hem asap afmaken, maar dat ben ik

Standaard

Zit ie werkelijk vast? Ik kan het bijna niet geloven
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

whoehoe, eindelijk uit 1 stuk ...
    Dit gaat spannend worden, samen klaar???

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Standaard

Ik hoop dat je er snel op kan spelen!
    Hij word echt prachtig!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten