Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 24 van 28 EersteEerste ... 142223242526 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 231 t/m 240 van 273
    Senior Member

Standaard

Lastig verkrijgbaar zijn vooral de vintage (fender)kleuren en de semi-transparante kleuren in nc-lak.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Lastig verkrijgbaar zijn vooral de vintage (fender)kleuren en de semi-transparante kleuren in nc-lak.
    Daar zou in Europa best wel een markt voor zijn. Vooral met die idiote uitvoerbeperkingen van de amerikanen.

Al zou je alleen al de juiste kleuren kunnen krijgen. Er zijn bedrijven waar je spuitbussen kunt laten vullen met je eigen verf. - VOORBEELD
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Jullie werken allemaal véél te snel met die gitaren. Je kunt hier je kont niet keren of het topic is alweer gezakt naar de tweede pagina

Dus, tijd voor een update:

Ik heb besloten om de DB te politoeren. Nadat LaurentB had laten zien dat politoer prima over de Vernipor poriënvuller gaat heb ik twee flesjes Merkelbach kleurloze schellakpolitoer besteld bij Baptist.
    't Spul komt uit België, dus het moet wel goed zijn

Eerst maar eens goed ingelezen, o.a. via de topics van Stijn (thanks ) en een aantal filmpjes bekeken op YouTube. Ik vond de filmpjes van Michael Thames (serie van 4) en van Steve ??? heel verhelderend.

Dus, tijd voor een paar proefstukjes.

Hier even het hele circus uitgestald (politoer, pipet, tampon, olie, glazen potje om tampon te bewaren etc.:

Mijn zoon had kans gezien om maar één pipet te "lenen" van school. Deze gebruik ik voor de politoer. Ik heb gemerkt dat een druppel olie ook perfect met een wattenstaafje is op te brengen.

Hier het resultaat op een stuk padoek. Ik weet het, de poriën zijn niet helemaal vol. Eigenlijk had ik nog een laag of twee Vernipor moeten aanbrengen maar ik had geen zin meer om langer te wachten. 't Gaat ook even om de manier van werken.

Het haalt de kleur wel geweldig mooi op!! De werkwijze is erg wennen. Ik moet me constant dwingen om rustig te poetsen en om dat ding niet stil te houden op het plankje - het zit dan écht snel vast.
    Ook de hoeveelheid politoer op de tampon is wennen. Ik heb steeds het idee dat ik met een droge prop zit te poetsen, maar er blijft toch schellak achter dus het zal wel goed zijn

Dé tampon: zorgvuldig geknipt uit oude luiers van de kinderen - niet te groot en werkt mooi!

Ondertussen ben ik er ook wel achter dat ik voortaan beter losse schellak en alcohol kan kopen - veel goedkoper.

Super Moderator

Standaard

Mooi hè? Wat ook belangrijk is, is de prop eerst even uitdrukken voordat je begint, dan is de politoer helemaal verspreid over het oppervlak van de prop.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Jullie werken allemaal véél te snel met die gitaren. Je kunt hier je kont niet keren of het topic is alweer gezakt naar de tweede pagina

Dus, tijd voor een update:

Ik heb besloten om de DB te politoeren. Nadat LaurentB had laten zien dat politoer prima over de Vernipor poriënvuller gaat heb ik twee flesjes Merkelbach kleurloze schellakpolitoer besteld bij

Eerst maar eens goed ingelezen, o.a. via de topics van Stijn (thanks ) en een aantal filmpjes bekeken op YouTube. Ik vond de filmpjes van Michael Thames (serie van 4) en van Steve ??? heel verhelderend.

(...)

Het haalt de kleur wel geweldig mooi op!! De werkwijze is erg wennen. Ik moet me constant dwingen om rustig te poetsen en om dat ding niet stil te houden op het plankje - het zit dan écht snel vast.
    Ook de hoeveelheid politoer op de tampon is wennen. Ik heb steeds het idee dat ik met een droge prop zit te poetsen, maar er blijft toch schellak achter dus het zal wel goed zijn

Dé tampon: zorgvuldig geknipt uit oude luiers van de kinderen - niet te groot en werkt mooi!

Ondertussen ben ik er ook wel achter dat ik voortaan beter losse schellak en alcohol kan kopen - veel goedkoper.
    Laatst gewijzigd door LaurentB; 21 november 2009 om 15:43

Senior Member

Standaard

Ik doop de dot in een schoteltje even dippen dan wachten tot de politoer ingetrokken is en dan met lichte druk beginnen en wat zwaarder eindigen.
    En dat veel(poli) maal/rondjes (tour)
    Gebruik zo min mogelijk olie want daar heb je later alleen maar last van....

Super Moderator

Standaard

Ik doop de dot in een schoteltje even dippen dan wachten tot de politoer ingetrokken is en dan met lichte druk beginnen en wat zwaarder eindigen.
    En dat veel(poli) maal/rondjes (tour)
    Oh, ik had ergens gelezen dat je bij voorkeur de politoer op de watten moet gieten, en dan door druk door de doek moet persen. Zo voorkom je dat harde stukjes erin terecht komen.

Senior Member

Standaard

Er zijn poly manieren om te politoeren heb ik ondertussen gemerkt.
    Ik heb de manier gebruikt die Steve gebruikt in z'n filmpjes - de pipet gevuld met politoer en hiermee de onderkant van de dot bevochtigen. Hierna even zacht op een vel wit papier drukken: als het geen afdruk achterlaat is het goed.

De tutorial van Orville en Robert Milburn vond ik trouwens ook duidelijk en verhelderend.

Senior Member

Standaard

Hier heb ik gisteren een beetje te snel overheen gelezen.
    Wat voor last heb je later eigenlijk van de olie? Voor zover ik heb begrepen zal de olie altijd de neiging hebben om naar het oppervlakte te "kruipen".
    Veeg je het er dan niet gemakkelijk af met alcohol?

Senior Member

Standaard

Ik doe een paar druppeltjes olie op het deksel van de prop-pot.
    Dan kan je met een vinger een beetje olie oppakken en over de dot smeren.
    De olie zorgt ervoor dat de prop beter vloeit.
    Teveel olie komt later naar boven in pareltjes, dat kan wel vervelend zijn, maar ik veeg dat af met de handpalm.
    Op een goed gepolitoerd oppervlak ga ik niet meer met een in alcohol gedrenkte prop over, in het verleden een paar keer een tegenvaller geweest.

Met teveel olie krijg je veel strepen, is me opgevallen bij een collega, en te weinig heeft geen zin.
    Maar dat is proberen en proberen. Tot je doorhebt wat je eigenlijk aan het doen bent. (heeft mij 5 gitaren en een paar tafels geduurd )

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Op school zei de leraar dat als je teveel (lijn)olie gebruikt het werk "groen" uit kan slaan en naderhand weer dof kan worden.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten