Heb je naar de dastasheets gekeken? Denk het niet.... De BC550C heeft een HFE (versterkingsfactor) van rond de 600. De BC109B heeft een versterkingsfactor (HFE) van 150. Concreet betekent dit dat je een faktor 4 x hogere versterking krijgt bij dezelfde instellingen. Ik zou er vanuit gaan dat hij anders gaat klinken.
Maar het zal er wel beter op worden dan het orgineel toch?
Niet per se. Nico heeft gelijk dat de gain erg hoog is. Aan de andere kant worden B109C's vaak gehyped voor het gebruik in wah's.
Daarnaast hoeft verandering niet per se verbetering te zijn. dat zou suggereren dat de jongens die het origineel hebben gemaakt 9Dunlop in dit geval) totaal geen idee hebben gehad wat ze aan het doen waren... en dat lijkt me ook wat kort door de bocht.
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
Zal ik ze er gewoon in zetten en kijken of het klinkt?
Klinkt het niet dan ben ik de lul met mijn optreden volgende week.
Klinkt het wel, dan heb ik gelukt.
Mja misschien als ik de ouwde onderdelen er voorzichtig uithaal dat ik ze er weer terug ik kan zetten mocht het niet klinken.
Zoals de plastisch chirurg zei:
Onze huidige techniek is heel betrouwbaar, maar het blijft toch een gok.
Voor een optreden zou ik zo'n mod niet doen tenzij ik zeker ben van de zaak.
Je hebt al raad gekregen. Ik doe er nog een schepje bovenop. Zelf had ik die BC550C ook al eens geprobeerd, ook BC337 en nog wat troep. (ik heb heel wat liggen).
Uiteindelijk met BC109B beter gemaakt. Low-gain he?
Na aanleiding van dit topic zelf ook even mn crybaby gemod
ik heb hem true-bypass gemaakt + de buffer eruit
ook heb ik er BC109B's in gezet
Nu klinkt de wah veel vloeiender en ook een stuk transparanter
maar ik heb wel een volume drop en het lijkt ook alsof de wah een
stuk minder bereik heeft, je hoort veel minder verschil..zijn dit
veel voorkomende problemen?
Gitaren: Ibanez SZ520-QM / Ibanez RG570 / Ibanez v302
Effecten: Dunlop Crybaby / Marshall Regenerator / SHO&OCD / Ehx Metal Muff Nano / Ibanez FL-9 Flanger
Amp: Vox Ac4tv / Blackstar HT5-H + HB 1x12"
Wat betreft het volume: dit klopt wel. Je moet eigenlijk ook even de 390 (of 470) ohm weerstand vervangen door een 270 ohm (zie link in eerste post van deze thread). Of door een potmeter zoals ik heb gedaan. De oudere transistors zorgen voor meer gain. Dat moet je nu compenseren. Ook lijkt het true-bypass maken een volume-drop te geven, maar dat is eigenlijk andersom: de originele buffer geeft gewoon minder door dan bij true bypass.
Qua bereik: het is zo dat de wah iets minder fel is met deze transistors. Zelf vind ik dat wel prettig. Ik heb overigens nog wel met de potmeter van de wah zelf gerommeld en deze helemaal op max gezet als ik de boel intrap.
-Lomeos
Ik had inderdaad al zo'n vermoeden dat het aan de buffer lag en de transistoren lag..
Ik heb de potmeter van de wah zelf ook op max gezet maar er is echt weinig vervorming merkbaar van het originele geluid, dit zou dan aan de gain liggen?
Dus stel ik hang er een 500 ohm potmeter aan dan zou hij ook ongeveer zo fel moeten gaan klinken als eerder? maar dan wel vloeiender enzo maar het gaat om het idee![]()
Gitaren: Ibanez SZ520-QM / Ibanez RG570 / Ibanez v302
Effecten: Dunlop Crybaby / Marshall Regenerator / SHO&OCD / Ehx Metal Muff Nano / Ibanez FL-9 Flanger
Amp: Vox Ac4tv / Blackstar HT5-H + HB 1x12"
Heb je de 0,01uF vervangen door een 0,022uF?
als dat het geval is dan zou je die eens terug moeten zetten.
Dan is de wah ook gelijk een stuk feller![]()
Favorieten/bladwijzers