Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 23 van 28 EersteEerste ... 132122232425 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 221 t/m 230 van 273
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Ik denk dat dat slaat op de geringere kwetsbaarheid van deze lak in vergelijking met normale politoer. 'Ringing' doet mij denken aan het ontstaan van kringen van vochtige kopjes op tafels en zo. Maar zeker weet ik dat niet.

Het probleem dat ik nu b.v. heb is dat het al behoorlijk glad begint te worden, maar dat er hier en daar nog een duidelijk 'veegspoor' zit van de prop. Maar dat heb je met een kwast evengoed.
    Als je steeds wat meer alcohol gebruikt raak je die "veegsporen " wel kwijt en wordt het echt spiegelglad. Als de laag dik genoeg is naar je zin doe je alleen nog alcohol aan je dotje maar niet teveel. je moet ervoor zorgen dat het niet nat is eerder klamvochtig. Dit herhalen totdat je hele dot geen politoer meer bevat en je werkstuk helemaal glad is, Hiermee haal je ook eventuele olieresten weg (als je olie gebruikt hebt) en voorkom je dat je werk later "groen" uitslaat.

Super Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Als je steeds wat meer alcohol gebruikt raak je die "veegsporen " wel kwijt en wordt het echt spiegelglad. Als de laag dik genoeg is naar je zin doe je alleen nog alcohol aan je dotje maar niet teveel. je moet ervoor zorgen dat het niet nat is eerder klamvochtig. Dit herhalen totdat je hele dot geen politoer meer bevat en je werkstuk helemaal glad is, Hiermee haal je ook eventuele olieresten weg (als je olie gebruikt hebt) en voorkom je dat je werk later "groen" uitslaat.
    Kijk eens aan, dat is nog eens nuttig advies! Er is wel veel informatie te vinden over politoeren, maar zoveel dat je er niet altijd meer wijs uit komt.

Senior Member

Standaard

Pas wel op hè dat je niet teveel alcohol ineens gebruikt!! (delirium tremens)

Senior Member

Standaard

Hehehe, ik ga m'n ouwe jenever hier echt niet voor gebruiken. Dát zou pas alcoholmisbruik zijn
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Super Moderator

Standaard

Het werkt wel goed, die methode van verdunnen:
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showpo...5&postcount=42

Ik weet niet of ik hem nog beter dan dit krijg, ik begin nu eerst maar eens aan de andere zijden.
    Laatst gewijzigd door LaurentB; 9 november 2009 om 16:51

Senior Member

Standaard

Als je zover bent laat hem dan even een weekje ofzo staan. Dan is ie wat meer uitgehard en misschien wat ingezakt. Hierna eventueel nog een keer politoeren.
    Ziet er goed uit BTW. Probeer door te gaan in je eigen topic anders word het zo verwarrend.
    Succes!

Super Moderator

Standaard

Als je zover bent laat hem dan even een weekje ofzo staan. Dan is ie wat meer uitgehard en misschien wat ingezakt. Hierna eventueel nog een keer politoeren.
    Ziet er goed uit BTW. Probeer door te gaan in je eigen topic anders word het zo verwarrend.
    Succes!
    Ok bedankt!

Ja, je hebt gelijk; ik had het wat bescheidener willen doen, alleen een link naar mijn topic willen posten, niet de hele foto in deze thread, maar ik had me vergist. Heb het nu aangepast.

Standaard

Beste ike57 (aiko),

Eerst en vooral moet ik zeggen dat ik toch wel een beetje onder de indruk ben van jullie gitaar projecten.
    Eigenlijk ben ik zelfs een klein beetje trots dat wij als kleine verffabrikant (grootste onafhankelijke van Belgie) out of all places,
    Een beetje een oplossing kunnen bieden.

Ik heb dan ook met veel plezier jullie uiteenzettingen gelezen over het afwerken van jullie meesterwerken.

Je kan hier verschillende richtingen uitkijken.

1: politoer is natuurlijk super maar niet het simpelste.
    2: vernis op alkydbasis geeft uiteraard het minste risico daar het gebruikte solvent gelijk is nl. terpentine ( in belgie noemen we dit white-spirit) whats in a name -
    Nadeel hier is dat buiten de hout vergeling je ook alkydvergeling kan krijgen.
    Bij een donkere houtsoort zal dit uiteraard minder zijn (zichtbaar)
    Ze worden wel volledig hard en kunnen gepolierd worden.
    Dit geeft wel een zeer mooie romige gloed aan het opp.
    3: acryl is natuurlijk het best . maaaaaar ik zie je schrijven over een spuitbus van motip.
    In deze producten zitten meestal ethylenen, nafta's enz.......
    Niet tegenstaande dat het acrylaten zijn hebben ze toch we een zeer hoog solvent gehalte (anders zouden ze niet verspuitbaar en sneldrogend zijn).

Mijn advies is dan ook probeer dit eerst ff uit alvorens het op dat prachtige stuk van je te doen.

Ik hoop jullie hiermee toch wel een beetje op weg te hebben geholpen.
    Uiteraard ben ik steeds ter jullie beschikking vor verdere vragen.

Voor de technische nota van een alkyd-urethaan vernis kan je terecht op www.colora.nl.
    Ga naar producten en klik door op vernissen en houtveredeling.
    Het product dat je zoekt noemt vernithane

Senior Member

Standaard

Thanks Colora

't Is goed om een expert af en toe een vraag te kunnen stellen en het levert weer een stukje extra duidelijkheid op. Ik lees overal dat acryl harder wordt dan alkyd en daardoor ook beter te polijsten is.
    Het zal inderdaad het beste zijn om eerst met proefstukjes te gaan werken. Ik wil in ieder geval niet door een verkeerde afwerking het hele project gaan verprutsen.

Bedankt voor de complimenten (mede namens alle mede-gitaarbouwers hier )
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Standaard

kreeg volgend bericht van oigun

Hoi Colora,
    Is het misschien om eens wat met nitrocelluloselak te doen. In Amerika zijn er diverse bedrijven die vintage fender etc. kleuren in spuitbus leveren bijv http://www.reranch.com/ . In Europa is hier niets voor te vinden en vanuit amerika worden geen vluchtige stoffen verstuurd. Voor mij als meubelmaker is gewone nitrolak wel redelijk makkelijk te krijgen maar als particulier die een klein busje zoekt is het vrij lastig. zeker in kleur. Bij de bouwmarkt zijn wel een paar kleuren verkrijgbaar maar ik denk dat ,dat niet lang meer duurt.

dit kan zeker een oplossing bieden omdat deze zeer snel droogt.
    vraag is alleen gaat hij de toch de alkyd niet oplossen?
    blijft toch een beetje tricky
    nu is een alkyd wel oxidantief drogend en principieel niet oplosbaar - maar toch.
    is inderdaad in de detailhandel ook niet echt meer verkrijgbaar.
    laat staan in spuitbus.
    als je zelf een spuitinstalatie hebt dan kan er l veel meer.
    nu ben ik even op het net gekropen en wat blijkt toch verkrijgbaar.
    heb de url bijgevoegd.

http://www.voxhumanawebstore.nl/webs...68_369&sort=2a

have fun
    Alex

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten