Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 74 van 164 EersteEerste ... 2464727374757684124 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 731 t/m 740 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Standaard

Hoi 2x Gert,

Beetje late reactie..maar goed. Maak even op een stukje rest hout een test om te zien of de beitsen en lakken elkaar verdragen.

Persoonlijk denk ik dat je een verkeerde ondergrond heb om daarover Cellulose heldere lak te zetten. Een heldere waterbasis lak zou wellicht wel kunnen maar daar heb ik te weinig ervaring mee. In dit geval zou ik eerst testen.

Tip: Kijk vooral naar de adviezen van Fred Dons en volg deze, dan zit je goed!!!

Senior Member

Standaard Butterscotch blonde

Hoi,
    Ik wil een butterscotch blonde afwerking op mijn telebody; het liefst in nitro.
    waar kun je deze lakken nog kopen in spuitbusvorm.
    iemand adresjes voor me. ( vanuit het buitenland wordt niets meer verstuurt -ook engeland niet ).
    Guitarsupplies heeft wel nitro maar ik weet niet of ik hier butterscotch blonde mee kan maken en of dit de goede lak is.
    don't worry be happy

Te Koop : Taylor T5 met Koa bovenblad, in nieuwstaat wegens zelfbouw gitaren

Member

Standaard

Na flink wat rondstruinen over de lak-faq wil ik het toch nog even zeker weten:
    voor het finishen van m'n gitaar denk ik dit te gaan gebruiken:
    -houtpasta (dit heb ik al wel gedaan, om de grootste oneffenheden op te vullen)
    -epoxy om het hout niet te erg vol te laten zuigen (vox humana)
    -grondlaag, maar hier twijfel ik over ik heb toch al de epoxy om de nerf weg te werken? en als ik t dan toch moet gebruiken: is er ook een goedkoper alternatief dan te 2-componentengrondlak die ze bij vox humana hebben?(en ook geen cellulose, te giftig voor mij) of hebben ze ook een kleurloze grondlak van motip of zo iets dergelijks?
    -kleurtje: zwarte glans van motip
    -aflak: blanke lak, ook van motip

en zijn de bussen van 400 ml genoeg om de gitaar mee te doen?

Senior Member

Standaard

als je'm dekkend zwart lakt met motip, zou ik witte primer van motip gebruiken

Member

Standaard

oh hm...(***) dan heb ik denk ik een probleem,ik weet niet of je m'n project hebt gelezen, maar ik wil dus een deel dekkend zwart lakken, en een ander deel transparant....of moet ik dan die zwarte delen op díe plek een witte primer geven?
    en hoe zit het met een primer als ik t transparant wil hebben? is dat nodig als je ook al epoxy hebt gedaan? (met kahya mahonie?)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DanielL Bekijk bericht

en zijn de bussen van 400 ml genoeg om de gitaar mee te doen?
    daar kan je er wel 2 mee spuiten.
    zou me over die grondlaag niet te druk maken, als het oppervlakte al goed voorbewerkt is dan is dit niet echt nodig bij hout.
    wat je zwart wilt hebben kan je altijd nog een grondlaag geven, dat wat je blank wilt houden mooi glad schuren en gewoon spuiten, doe het rustig aan en niet te dik tegelijk opspuiten, blanke lak goed spuiten is erg lastig omdat je slecht ziet wat je doet.
    een blanke primer zal je niet vinden van motip, daar is in de autowereld geen vraag naar namelijk.
    Laatst gewijzigd door wietse; 8 november 2009 om 21:00

Senior Member

Standaard

in principe is primer niet nodig maar bij vervelende houtsoorten qua grain (bv essen) is het handig om laatste porietjes te vullen en te besparen ophet aantal kleurlagen. als jij je kahya al goed vlak hebt, hoef je geen primer

Member

Standaard

oke dat is mooi, dan doe ik gewoon een epoxy laag om m mooi glad te krijgen en dan zwart op de plekken waar ik dat wil, en dan over de hele gitaar nog een paar laagjes blank.
    maar in feite is er toch geen verschil tussen de blanke en zwarte lak, behalve de kleur? zou je dan niet zwart ook als aflaklaag kunnen zien? of mis ik nu iets en kan je blanke lak helemaal niet als aflak gebruiken?

Senior Member

Standaard

blanke lak dient om de kleurlak te beschermen en is tot een briljantere glans te polijsten dan kleurlak. als je geen glossy look wil en wil dat je gitaar vlug veroudert, kan je de blanke eindlagen over de kleur mss weglaten

Member

Standaard

oke dan doe ik dus maar wel transparant eroverheen, bedankt voor de tips!!!
    ga t nu even bestellen dus

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten