Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 11 EersteEerste ... 678910 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 102

Discussie: RG350DX-opknapper

Senior Member

vraagje

Tijdens mijn "studie" over deze materie ontdekte ik iets vreemds..
    Om te kijken hoe ik de Dimarzio Brees moet aansluiten was ik de PU aan het door meten.
    Nu blijkt dat de ene coil (North) 5.52 Ohm meet en de ander (South) 7.71. De humbucker als geheel 13.27.
    Klopt dat? Zijn niet beide coils normaal gelijk?

EDIT*
    Ik heb nog een DP166 Breed en een DP158 Evolution liggen en de Breed heeft 2 gelijke coils en de Evolution weer niet... Is er dan wat mis met het element of hoort dat zo?
    Laatst gewijzigd door Jan Buurman; 30 oktober 2009 om 10:38
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Die 331 is zotezien een condensator (engels: capacitor) en als je die weglaat zal dat iets in hoge tonen schelen, vermoed ik.
    Wat betreft de kleuren van de bedrading ben ik nog nooit èèn standaard tegengekomen.
    Je kunt het beste even op de website van je pickup-fabrikant kijken, maar omdat dit ook een Ibanez schema is
    denk ik dat het redelijk zal kloppen met wat er in jouw gitaar zit.
    Ik zie alleen nergens een split-coil schakeling, zat dat ook niet op jouw gitaar?
    De humbuckers worden in dit schema nergens gesplit. Maakt het simpeler.

ps. jammer dat er niet even een wiring-expert reageert, ik ben dat namelijk niet.
    Ik ben bezig alles door te meten en dan probeer ik met mijn middelbare school-natuurkunde (+/- 30 jaar geleden!!!) en logica het schema te doorgronden en kijken of het klopt met wat ik wil... Valt niet mee!
    Waar blijven inderdaad al die ervaren forum genoten!!!

Senior Member

Standaard Oproep aan gitaarbouwers en gitaartechneuten.

In het topic RG350 opknapper ben ik als gitaarklus-NOOB bezig om de Ibanez op te knappen.
    Nu ben ik de boel aan het bedraden en daar loop ik tegen een hoop vragen aan. Helaas wordt er weinig in het topic gereageerd. Misschien komt dat door de topic-titel.. een RG350DX klinkt natuurlijk niet heel interessant Of komen bouwers en techneuten niet zoveel in andere subfora...

Mijn vraag is nu: zouden gitaarbouwers en/of gitaartechneuten of en toe mijn topic willen lezen en mij op weg te helpen?
    Bij voorbaat dank.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Ik denk dat dit het is. Ik zie alleen dat er aan de volumepot een dingetje (=weerstandje?) hangen met 331 erbij. Die zit er bij mij niet (meer) op. Die bij de tonepot zit er nog wel aan.
    Moet die 331 ertussen?
    Is dit de schakeling die ik zoek?
    Dit is inderdaad het schema wat je moet hebben. Het komt overeen met de RG350.
    In de middenstanden (mid+nek en mid+brug) zijn de humbuckers singles.
    De 331 hoeft er niet tussen, daar heb je een toneknop voor.

Senior Member

Standaard

Hoi Jan, kun je zeggen wat op dit moment nog de problemen zijn die je hebt, dan hoeven we geen 8 pagina's door te spitten en is het makkelijker gericht te antwoorden.

Senior Member

Standaard

ThanX,
    ik probeer alleen nog te kijken of de schakelaar van het schema overeen komt met de schakelaar die ik heb. Of zijn de schakelaars met de 8 soldeerpunten op een rij allemaal hetzelfde?

Standaard

Ja, zeer waarschijnlijk wel. In mijn RG350 zit er ook een met 8 pinnetjes in een rij, dus waarschijnlijk is het de originele.

Standaard

Misschien dat post 5 en 6 in dit topic je verder helpen?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Ik zal het proberen samen te vatten.

Ik ga uit van dit schema:

Ik denk dat dit schema in de twee tussenstanden 1 coil van de humbucker gebruikt icm de singlecoil.

Ik heb een schakelaar (origineel 350DX?) met 8 soldeerpunten op een rij.
    Stand A (brug): 3-4 en 5-8
    Stand B (1/2 HB+SC): 2-3-4 en 5-7-8
    Stand C (SC): 2-4 en 5-7
    Stand D (1/2 HB+SC): 1-2-4 en 5-6-7
    Stand E (neck): 1-4 en 5-6

Kloppen die split-coil standen dan wel? Als ik het uitteken zie ik die gesplitte humbuckers niet.

Waar ik verder tegen aan liep is het volgende:

Om te kijken hoe ik de Dimarzio Breed moet aansluiten was ik de PU aan het door meten.
    Nu blijkt dat de ene coil (North) 5.52 Ohm meet en de ander (South) 7.71. De humbucker als geheel 13.27.
    Ik heb nog een DP166 Breed en een DP158 Evolution liggen en de Breed heeft 2 gelijke coils en de Evolution weer niet... Zijn niet beide coils normaal altijd gelijk? Is er dan wat mis met het element of hoort dat zo?
    Alle hulp is welkom.

EDIT: Ik kom er net achter dat in stand C 5 en 7 ook verbonden worden. Is aangepast...
    Laatst gewijzigd door Jan Buurman; 30 oktober 2009 om 13:12

Standaard

Ik heb het schema nog even bekeken, en dit is er aan de hand met de schakelaar.

(genummerd van 1 t/m 8 van links naar rechts)

1. Neck output
    2. Middle output
    3. Bridge output
    4. Naar volume
    5. niks
    6. Zwartwit neck
    7. Naar aarde
    8. Zwartwit bridge

Het is eigenlijk (net als andere switches) een dubbele schakelaar.
    4 en 5 zijn de centrale verbindingspunten, punten 1, 2, 3, 6, 7 en 8 worden hiermee verbonden.
    (Voorbeeld: schakelaar staat in stand 1 = 1 -> 4 en 6 -> 5
    schakelaar staat in stand 3 (midden) = 2 -> 4 en 7 -> 5
    schakelaar staat in stand 2 (zogenaamde tussenstand) = 1 & 2 -> 4 en 6 & 7 -> 5)

In de standen 1, 3 en 5 worden er normaal pickups geselecteerd. Pinnetje 5 van de schakelaar is nergens mee verbonden, dus met pin 5 t/m 8 gebeurt niks.
    In een tussenstand, bijvoorbeeld stand 2, wordt de neck en middle pickup geselecteerd.
    Hierbij worden dus pinnetje 1 en 2 geselecteerd. Maar ook pin 6 en 7 worden geselecteerd, waardoor deze met elkaar in verbinding staan.
    Op deze manier, wordt de zwartwitte draad die vanuit de neck-pickup komt verbonden met de aarde, waardoor de humbucker gesplit is.

(voor de pickups geld in dit geval:
    red: output
    black, white: verbinding tussen de 2 coils
    green: aarde
    drain: aarde pup.)
    Laatst gewijzigd door RoelTM; 30 oktober 2009 om 12:37

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten