Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 24 van 27 EersteEerste ... 142223242526 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 231 t/m 240 van 269

Discussie: Vie Bass.

Senior Member

Standaard

Komt me bekend voor... Wel eens een heel kabinet gedaan?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Dan nog eens 10 minuten rondjes draaien en dan kan ik weer gaan spuiten.

hoppa.

Ik ga er nog mee klaar geraken ...
    s.
    Da's een mooie "howto" Stijn. Thanks!
    Ik had er al eens over gelezen maar nog niet zo'n duidelijke uitleg gezien.
    Je schrijft dat je, na de afwerking met schellak en puimsteen, weer kunt gaan spuiten. Waarmee? Welke soort lak kun je op deze ondergrond gebruiken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Komt me bekend voor... Wel eens een heel kabinet gedaan?
    Daar zitten ook mooie stukken hout aan Oigun. Je wilt zeker niet zo'n deurtje verkopen (mits massief) ??
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Ike die deurtjes zijn nooit massief maar wel dik,handgezaagd fineer...

Senior Member

Standaard

Zo groot nog niet, maar nu aan een tafel bezig van 3,5mm², dat is ook al een heel eind, en lange armen dat je er van krijgt

Mijn verhouding, waar ik het beste resultaat mee krijg is: 250 gr schellac op 1 l alcohol.
    Als ik dat omreken dan kom ik op 100 gr in een halfliterflesje, en dan vullen met alcohol.
    Ik gebruik een leeg plastieken frisdrankflesje, en boor een gaatje van 2 mm in de dop, dan kan ik daar de schellacoplossing uit laten druppelen.
    Na enkele keren gebruiken zit de dop muurvast doordat de schellac ertussen kruipt. Flesje leeg = in de vuilbak en een nieuw.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Als ik puim, dan gebruik ik maar een beetje schellak, juist genoeg om het puimsteenpoeder in de nerf te laten plakken.
    Als je teveel schellak gebruikt, dan heb je kans dat het op het hout bijeen koekt, en dan moet je het er weer gaan afschuren.
    Dus dat beetje blink dat je ziet is niet genoeg om van een afwerkingslaag te spreken. Eerder een gevuld oppervlak dat een beetje gepolijst is.
    Op schellak pakt blijkbaar bijna elke lak, dus het was een testje Ik gebruik tot hiertoe vooral de lak van hard hat, rustoleum. Ik dacht een alcyd hars. Hard snel uit, en is goed te polijsten. Je spuit er snel een dikke laag mee, en bijna geen druipers (je moet nu ook niet ter plaate blijven spuiten)

Over zo'n kast: als je pech hebt dan is er al zo vaak geschuurd om ze weer mooi te krijgen dat het fineer vaak dunner is dan wat wij nu kopen. (Zo is het toch aan de randen van die tafel, eigenlijk moet daar een nieuw vel fineer over, maar dat zag ik toch niet direct zitten.)

In Versailles was het de gewoonte om de zoveel jaar alle meubelen af te schuren en opnieuw te politoeren, gelukkig heeft de boze franse bevolking daar een stokje voor gestoken

s.
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 24 september 2009 om 20:42

Senior Member

Standaard

Stijn, als je oude politoer wil verwijderen gebruik dan alcohol met ammoniak-oplossing(ammonia) verhouding 60/30 of wat sterker indien nodig. Dit en staalwol 00 gaat als een trein

Senior Member

Standaard

Die ga ik onthouden, kende ik nog niet.
    Vaak gebruik ik compressen, een mooi woord voor wat wc-papier velletjes gedrenkt in alcohol. Die ik op de lak leg. De vernis lost op en blijft aan de velletjes hangen, erna afwassen met wat alcohol, en als je weet dat de fineer dik genoeg is, dan wordt er wel eens geschuurd en geschraapt. Soms tot tegenslagende resultaten

Maar de schellakvernis moet al echt slecht zijn: mat geslagen door UV; sterk vervuild, teveel waterschade, ... voor ik die eraf haal.
    Met een beetje geluk is licht schuren (al dan niet met water) genoeg om weer een verse laag te kunnen zetten.

s.

Senior Member
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk

Standaard

een tafel bezig van 3,5mm²
    mm² da's wel heeeeeeel klein...
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

Senior Member

Standaard

Die ga ik onthouden, kende ik nog niet.
    Vaak gebruik ik compressen, een mooi woord voor wat wc-papier velletjes gedrenkt in alcohol. Die ik op de lak leg. De vernis lost op en blijft aan de velletjes hangen, erna afwassen met wat alcohol, en als je weet dat de fineer dik genoeg is, dan wordt er wel eens geschuurd en geschraapt. Soms tot tegenslagende resultaten

Maar de schellakvernis moet al echt slecht zijn: mat geslagen door UV; sterk vervuild, teveel waterschade, ... voor ik die eraf haal.
    Met een beetje geluk is licht schuren (al dan niet met water) genoeg om weer een verse laag te kunnen zetten.

s.
    Sommige meubels zijn erg verbleekt door UV dan helpt de ammonia om de kleur weer op te vijzelen.

Senior Member

Standaard

Na weer een rust en uithardperiode van de rug ben ik stil aan de bass aan het monteren.

er moet nog wel wat gepolijst worden, maar ik kon het niet laten.

De rug nu voorzien van een degelijke laag vernis.

kitch ten top: goudkleurige afdekplaat schroefjes.

De pickupcovers voor zien van gaten,

Na montage moet het er zo uitgaan zien:

Maar om dat resultaat te bekomen moest ik de gaten in de pickups opvullen, zodat de schroeven er bovenop kwamen te liggen, ipv er in.

Morgen de rest.
    Montage en aansluiten van de electronica zal voor volgende week zijn, eerst mijn technieker het schema eens meegeven, zodat hij er aan uit kan

s.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten