Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
    Senior Member

Standaard

Bedankt voor het meedenken zover!

Parallel SE moet ik even induiken, dit wordt ook toegepast in de BiValve van THD.

Mijn idee is waarschijnlijk onhaalbaar door afmeting en gewicht, maar ik wil kijken naar een versterker die gebaseerd op Eindbuizen vervorming werkt.
    En wel met 4 verschillende buizen: EL84, 6V6, EL34 & 6L6
    Daarna gaat het in een powersoak en doorversterkt door een 2de eindtrap.
    Misschien moet ik vanwege ruimte gebrek en trafo's gebruik gaan maken van een SS eindtrap voor de versterking naar de speakers toe.
    Maar dat is het idee waar ik al jaren mee loop.

Ik heb een tijdje een Guytron gehad en dat ding klonk echt heel lekker.
    En ook een UniValve, was ik ook erg van gecharmeerd.
    Maar je zit vast aan EL84 (Guytron) of een willekeurige buis in de Univalve en live kun je die niet wisselen.

Dus het moet allemaal schakelbaar zijn...

Senior Member

Standaard

als je die eindbuizen als klankmaker wilt gebruiken heb je geen OT nodig. Een weerstand en een condensator zoals in een normale versterkingstrap is dan genoeg.
    Dan heb je gelijk ook geen powersoak meer nodig.

Senior Member

Standaard

Fredjuh de OT is een belangrijke faktor voor de klank. Door die te vervangen door een weerstand en klaar zal een kompleet ander geluid geven dan met een OT. En had je al uitgerekend hoe groot dat weerstandje moet worden bij een klasse A versterker? Daarnaast heb je te maken met een relatief hoge impedantie van de eindtrap. Dan moet je ook nog het signaal reduceren tot weer aanvaardbare levels. Zet maar eens een scope op de anode van een eindbuis.
    Samengevat:
    - Je zult zo geluid krijgen....
    - Denk niet dat het aan je verwachtingen gaat voldoen
    Nico

Senior Member

Standaard

Even gezocht op PSE, maar kreeg niet direct info waar ik iets aan had.
    Ik weet nu wel dat de Bivalve van THD gescheiden primary windingen heeft in de OT om verschillende buizen te kunnen mixen.

De OT dus moet een gap hebben, en gescheiden primaire windingen.
    En daar moet ik er twee van hebben.

Dan moet ik nog naar de impedantie kijken ivm ohmage aan de uitgang.

Heeft iemand nog ervaring met PSE?

Senior Member

Standaard

Pse? .....
    Nico

Senior Member

Standaard

Het is best nog wel complex.... Ik zit nog wat te experimenteren met impedanties om te bepalen wat deze is met een LCR meter. Daar zie je gelijk de effecten als de secundair wel/niet belast wordt. De inductie van een spoel met de secundair in openstand is gauw vele Henries.... Ga je de secundair belasten met de gewenste impedantie (bijv. 8 ohm weerstand), dan houd je vaak minder dan 1 Henry over. Stel je gaat nu een 2e spoel erbij zetten en je zou deze ook aansluiten (dus 2 primaire wikkelingen actief), dan wordt het helemaal ingewikkeld. Wel een interessant onderwerp trouwens.
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 13 september 2009 om 12:09 Reden: tekst fouten
    Nico

Senior Member

Standaard

even tussendoor een kort vraagje over simulatieprogramma's, hoe koppel je twee spoelen aan elkaar, dus een trafo maken? Ik gebruik SwitcherCAD III

Senior Member

Standaard

Zelf een beschijving maken in spice hoe een trafo werkt.... en als je dat weet, kun je gelijk de vragen beantwoorden van de posters hiervoor. Zie verder http://www.turneraudio.com.au/output...is-dec-08.html
    of deze: http://geek.scorpiorising.ca/yves.html
    Dit is ook wel een leuke.....http://fmtt.com/Transformer%20SPICE%...%202-14-08.pdf
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 14 september 2009 om 08:46 Reden: link toegevoegd
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Pse? .....
    Parallel Single Ended

Ik moet er echt nog even voor gaan zitten, volgens mij heb ik behoorlijk wat info nodig om iets zinnigs te kunnen maken.
    Maar ik wil hier toch naar kijken, want zo spaar ik 2 trafo's uit in mijn ontwerp.

Senior Member

Thumbs up

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bluegate Bekijk bericht
    Parallel Single Ended

Ik moet er echt nog even voor gaan zitten, volgens mij heb ik behoorlijk wat info nodig om iets zinnigs te kunnen maken.
    Maar ik wil hier toch naar kijken, want zo spaar ik 2 trafo's uit in mijn ontwerp.
    PSE: zie ook de Gibson GA9 uit de jaren 50 of 60.

Het totale concept van jou heeft trouwens wat weg v/d Garnet Herzog (SE ampje met ingebouwde soak, 70s, "American Woman" v/d Guess Who), die werd dan weer op 'n grotere amp aangesloten dmv. 'n line-out.

Met pp is dit ook al gedaan, zie de Guytron versterker (VOX style 2xEL84 naar 'n Plexi eindtrap via 'n soak).

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten