Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 28 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 273
    Senior Member

Standaard

Thanks mannen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ola, chique werk ike! halsje ziet er very smooth uit. ben jaloers op jouw spoke krullen , zal de mijne maar es gaan slijpen want heb ondertussen door dat dat het grote probleem is met mijn nieuwe schaaf.
    keep it going
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik de schaaf zo uit de winkel heb gebruikt. De materialen om te slijpen / wetten heb ik ook niet. De afsteling is wel kritisch - héél dun schaven!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    chique diddley bow! En die grote dots staan ook goed. Die boren kun je het best in een booromslag gebruiken. Werkt eigenlijk net zo snel als electrisch. Dus volgende keer als je op een rommelmarkt rondloopt...
    Zelf vind ik die grote dots ook wel leuk staan, ze zijn in ieder geval nog kleiner dan een rechthoekige inlay

Heb ik eindelijk de beschikking over een kolomboor, wil jij me weer aan de booromslag hebben . Ik heb nog wel een booromslag maar ik heb het nooit goed voor elkaar gekregen om precies recht te boren met zo'n ding. Als ik weer zoiets moet boren gebruik ik wel een speedboor - die draait zich in ieder geval niet vast ....
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Gisteren heb ik nog even een mal gemaakt voor de top van de body.

Yep, met f-holes . De mal is trouwens in spiegelbeeld (of hij ligt op de kop) omdat ik de body vanaf de achterkant ga frezen. Bij zo'n ronde body heb je weinig houvast aan de vorm dus het is gemakkelijk om aan de achterkant de vorm en de middellijn te kunnen uittekenen.

En even een overzicht van bodymal en hals om een idee van de verhoudingen te geven.

Senior Member

Standaard Brug gemaakt

In plaats van hout heb ik me vanavond maar eens met metaal bezig gehouden om een brug te maken. Ik liep al een tijdje met dit idee rond maar het kan soms even duren voordat ik het totaal concept in m'n kop heb - ik ben niet zo'n tekenaar .....

Allereerst het basismateriaal: Twee deurgrepen voor een kast. De kleine is de basis voor de uiteindelijke brug, de grote is leverancier van een recht stuk metaal. Ik heb geen idee wat voor metaal het eigenlijk precies is. Ik dacht dat het verchroomd messing zou zijn maar het heeft van binnen dezelfde kleur als van buiten.

Eerst het rechte stuk op maat gezaagd en voorzien van gaten om het aan het andere stuk vast te zetten en gaten geboord om de hele brug aan de body vast te kunnen zetten.

Hierna gaten geboord in het rechte stuk voor de zadels. In deze gaten heb ik schroefdraad getapt. Als zadels dienen twee boutjes. Door ze te draaien kan de hoogte van de zadels worden ingesteld. De sleuven voor de schroevendraaier zijn rond gevijld. Het ene zadel staat iets verder naar achteren. Ik denk niet dat dat echt nodig is voor dit project maar het kan ook geen kwaad ....

En zo ziet het totaal er uit na een paar uur zwoegen

De achterkant met de snaardoorvoer. De gaten zijn gedeeltelijk wat breder uitgeboord zodat de stops van de snaren verzonken liggen

Even een proefopstelling met twee snaren op een blok hout

En zo ziet het er aan de achterkant uit

Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over het resultaat.

Standaard

Perfect! Ik word er helemaal blij van
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

super!!! echt heel goed gevonden

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik de schaaf zo uit de winkel heb gebruikt. De materialen om te slijpen / wetten heb ik ook niet. De afsteling is wel kritisch - héél dun schaven!
    ....
    Ik heb laatst wat geëxperimenteerd met het slijpen van beitels; ik wist van toeten noch blazen en heb altijd maar wat rondgehakt met de botte bijl. Maar met een rijtje gradaties fijn watervast schuurpapier op een vlakke ondergrond kun je een heel eind komen, zelfs uit de losse hand. Als je het schuurpapier op glas lijmt en zo'n asje met wieltjes hebt om de hoek van de beitel te fixeren, wordt het vast helemaal 'scary sharp'. Nog meer als je een beetje polijst in de laatste fase.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Thanks guys!

Het wordt gewoon steeds leuker om te proberen dingen zelf te maken i.p.v. ze te kopen. Als het dan later ook nog zou blijken te werken is dat helemaal mooi meegenomen
    Het duurt zo wel langer om alles klaar te krijgen, maar het geeft meer voldoening.

Ik moet me toch nog maar eens meer verdiepen in het slijpen van gereedschap. Een kennis van mij is daar vrij goed in en hij heeft meestal ook veel kritiek op de manier waarop ik met beitels, schaven etc. omga. Ik zal hem eens vragen om voor mij een "workshop" slijpen te organiseren ......

Senior Member

Standaard

Dit filmpje vond ik op YouTube en het leek me toch wel leuk om te laten zien;

Jeremy Lyons playing a "Pinewood" brand four-string fretless electric diddley bow, designed and built by "Washtub" Robbie Phillips. (Accompanied by Jerome Deupree on drums.)
    LINK NAAR YOUTUBE

.

Senior Member

Standaard

Hier thuis krijg ik nog wel eens het verwijt dat ik véél te veel "troep" bewaar. En ik moet bekennen: Ik ben schuldig! Ik kan moeilijk iets weggooien waarvan ik vagelijk het vermoeden heb dat het ooit nog eens van pas kan komen.

Zo kregen wij een jaar of vijf geleden nieuwe zonneschermen voor de ramen. De oude waren volledig versleten maar ..... er zaten van die mooie aluminium uitzetarmen aan en hoewel ik geen idee had wat ik er ooit mee zou moeten doen heb ik ze toch maar bewaard. Vier stuks. Aluminium van 7 mm dik en heel mooi gepolijst

Vandaag was dus de dag van de waarheid om ze weer uit het stof te halen met als doel het maken van een topkam. Dus, een stuk van ruim voldoende lengte afgezaagd zodat er voldoende houvast is in de bankschroef.

Hierna met de slijptol de hoogte van de kam ruwweg uitgesneden.

Na veel vijl- en slijpwerk was de hoogte in orde en heb ik twee gaatjes geboord om de kam vast te kunnen zetten aan de hals. Van de - verzonken - schroeven heb ik geen last omdat er ruimte genoeg is voor twee snaren.

Hierna de kam op lengte afgezaagd en de hoeken met een heel fijne vijl mooi afgerond. De sleuven voor de snaren heb ik nog niet gemaakt omdat ik de juiste spacing nog moet bepalen. Dat komt dus nog wel.

Hieronder even het resultaat op de hals. Wederom ben ik niet ontevreden

Laatst gewijzigd door Ike57; 22 augustus 2009 om 21:14

Senior Member

Standaard

Gisteren ben ik begonnen met het maken van het beleg voor de headstock. Hiervoor heb ik mahonie en wenge gebruikt. Mahonie zal ook terugkomen in de top van de body. Het hout is geschaafd tot 1 mm dikte.

Na het zagen en het "passen en meten" zijn de stukken verlijmd. Het valt nog niet mee om stukken van 1 mm dik te verlijmen .... Maar met de "spijkertjes"-methode is het gelukt.

Na de eerste lijmronde volgde nog een tweede om een extra versiering aan te brengen. Dus veel geduld nodig om iedere keer te wachten tot de lijm droog is.
    Bij het lijmen gebruik ik trouwens de schutbladen van A4 sticker-vellen bij het klemmen. Zo kan het onderdeel nooit ergens aan vast gaan zitten.

Nadat het beleg droog was kon het geheel op de headstock worden verlijmd en was het weer wachten geblazen.

Uiteindelijk was, na frezen en schuren, dit het uiteindelijke resultaat. Ik kon het natuurlijk niet laten om voor de foto even een paar tuners aan te brengen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten