Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 41 van 104 EersteEerste ... 3139404142435191 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 401 t/m 410 van 1037
    Senior Member

Standaard

Laatst stond er ergens een 15 watt transistor als backline. Toen ik vroeg waar ik m'n eigen versterker neer kon zetten, vroeg de geluidsman/podiummanager of het echt nodig was dat ik een andere versterker gebruikte.

Toen heb ik zelfs nog aangeboden om mijn versterker als backline te gebruiken, maar dat kon niet want van die andere versterker stond het volume nu precies goed.
    Laatst gewijzigd door CowGuitar; 20 augustus 2009 om 13:23
    Gonna dance all my shit away

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CowGuitar Bekijk bericht
    Laatst stond er ergens een 15 watt transistor als backline. Toen ik vroeg waar ik m'n eigen versterker neer kon zetten, vroeg de geluidsman/podiummanager of het echt nodig was dat ik een andere versterker gebruikte.

Toen heb ik zelfs nog aangeboden om mijn versterker als backline te gebruiken, maar dat kon niet want van die andere versterker stond het volume nu precies goed.
    Als je dat soort taferelen hebt weet je vaak al precies hoe laat het is.. Kut is dat altijd...
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

Senior Member

Standaard

Ik heb het pas andersom meegemaakt. Ik hielp mee met de geluidsman bij een bandjes avond voor beginnende bands. Backline was mijn Rivera Rake en een Marshall DSL50, maar de gitarist van de tweede band wilde perse over zijn Marshall MG / Zoom 2.1 combinate spelen. Terwijl hij maar 1 sound gebruikt (alleen crunch) ...

Ik lan het hem niet echt kwalijk nemen als onervaren gitarist (ben ik zelf trouwens ook, maargoed), maar toch wel grappig .

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CowGuitar Bekijk bericht

Er zijn mensen die zich niet kunnen voorstellen dat een Marshall totaal anders klinkt dan een AC30. Als zij daarbij zichzelf ook nog belangrijker achten dan de artiest, dan heb je een probleemsituatie.

Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat zo'n man beter een ander vak kan kiezen. Volgens mij is PA een dienstverlening.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Het makkelijkste is om als backline een head en een cabinet neer te zetten. Als gitaristen hun eigen head mee nemen sluit je die aan op de kast. De meeste combo's kan je er ook op aansluiten. Als ze perse eigen speakers willen gebruilen zet je de combo op de speakerkast en verplaats je de microfoon 50 cm hoger voor de combo.

Er is altijd wel tijd voor een korte line-check, kan je gelijk de levels regelen op de mengtafel. Wat voor moeite is het nou om een microfoon even te verplaatsen. En qua klank maakt het niet uit als ie later niet precies op de zelfde plek terug wordt gezet. Live hoor je het verschil van een centimeter echt niet, dat hoor je alleen in de studio.

Maar ik ben dan ook wel een hele relaxte technicus!

Moderator

Standaard

Met jou komt het wel goed Skanky, want hoe moeilijk kan het zijn om even een combo, head of speakerkast te wisselen, een minuut? En verdomd als het niet waar is, die microfoonstatieven zijn verstelbaar, de mic kan ophoog en omlaag, daar moet een goede reden voor zijn.

Ik word echt bijna depressief van die zichzelf belangrijk voelende mengpaneeljocky's, wat zitten daar een sukkels tussen, niet behept met enige relevante kennis, of gebukt gaan onder hun vermogen tot sociale vaardigheden, maar wel de muzikant frustreren inplaats van helpen.

Zondag was ik in jouw hometown, het jaarlijkse zuipfeest op het Doelenplein. Lyda and The Shakers stonden daar te spelen, verdomd leuk bandje met 60er en 70er jaren muziek als Born to be Wild enzo.

Mannetje achter A&H paneel, druk lullen en belangrijk doen met anderen, maar het geluid was niet om aan te horen. Zang bijna niet aanwezig, een laag waar de versterkers letterlijk onder bezweken en een laagmidden dat op het hele plein voor een vermoeiende gons zorgde. En om het helemaal geweldig te maken een galm die zo lelijk klonk dat ik hem direct in de kliko zou hebben gegooid.

Dan jeuken je vingers, maar je bemoeit je er maar niet mee. Kwam trouwens Harry Gonggrijp nog tegen en die zei wat ik dacht.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Dan jeuken je vingers, maar je bemoeit je er maar niet mee. Kwam trouwens Harry Gonggrijp nog tegen en die zei wat ik dacht.
    Na een paar biertjes is Harry nooit zo subtiel meer............
    Maar altijd bij dit soort feesten met van die "PA-boeren" komen ze met een set aan die net te weinig vermogen heeft waardoor de versterkers helemaal vastlopen, of anders de speakers wel.
    En een lelijke galm is wel heel erg, zelfs uit een behringer-bak kan je nog een acceptabele galm halen (maar dan wel met wat ruis helaas). Een oude mpx100 kost bijna niets meer en is prima te gebruiken. Maar als ik het me goed herinner heb je behoorlijk wat flutterecho's op dat plein en kan je het beste alles droog laten.

Junior Member

Standaard

Even een frisse nieuwe wind door dit topic. Een heleboel uitspraken berusten op waarheid, bij deze mijn bescheiden mening.
    Ik ben een jaar of tien actief als gitarist in diverse semi profi bands en de afgelopen 3 jaar professioneel backliner.(Krezip/BZB/Van Dik Hout/Heideroosjes) Je zit zo lekker tussen de band en geluids en lichtmensen.

Wat me vaak opvalt is dat geluids en lichtmensen denken dat de band voor hen werkt ipv andersom. Tot op heden vraag ik me af waar dit vandaan komt, heel vaak wordt afgegeven op de band alsof het amateurs zijn die niks van geluid weten. Vaak is dit ook zo, als professionele muzikant ben je meer bezig met muziek maken dan met het technische deel hiervan. Alleen vind ik het raar dat dit ze wordt aangerekend...maar wellicht ligt dit aan mij.
    Ik heb door de jaren heen geleerd dat een heldere communicatie doet als muzikant tegenover een geluidsman, teveel laag in de gitaar? Dan gaat dat eruit, enz. Ik heb echter wel vaker meegemaakt dat een negatieve attitude van de geluidscrew komt.
    Dit laatste niet alleen als muzikant, ook als stagemanager of als vaste crew van een band. Het eerste contact tussen deze twee is mijn ogen het belangrijkste, is dit in de eerste plaats verziekt, zal het deze avond geen prettig werken worden.

En natuurlijk zijn er ook fijne mensen om mee te werken, De Beer is een fijne kerel. Hoe gaat t met Absent Minded?

Senior Member

Standaard

Ik herken bovenstaand verhaal, ook al ben ik maar een amateur/hobbyist.
    Sommige (veel?) geluidsmannen zijn ook profi's maar in tegenstelling tot (de meeste) muzikanten zijn ze niet altijd gepassioneerd met hun vak bezig.
    Misschien dat daar die houding vandaan komt dat ze het idee hebben dat de band voor hun werkt?

Moderator

Standaard

Ik denk wel dat er een deel ligt in de amateur-status van vele bands tegenover de meer professionele status van veel geluidsmensen.

Uiteraard ook afhankelijk van waar zo'n (vaste) geluidsman z'n werk doet.
    Tenminste... ik kan me voorstellen dat als in een tent staat, waar je bij 9 uit 10 bands moet vechten om nog een beetje normale mix te maken van wat van het podium komt, dat je dan een bepaalde basis-instelling krijgt tegenover bands.
    Niet goed, maar wel logisch .

Als die instelling doorslaat, gaat zo'n figuur bij alle bands geluid proberen te "maken". Wij hebben een paar maanden geleden nog een tech gehad die meer van punk hield dan van ouwe blues en daardoor ons geluid wat ons betreft onprettig schel maakte. Volkomen onnodig...
    Achteraf nog ff vriendelijk onder een biertje over gepraat (niet alleen daarover, gewoon gezellig gekeuveld over het hele optreden) en toen stond hij op zich ook wel open voor het idee dat hij wel iets te veel probeerde te beinvloeden. Dat maakt dan direct alles weer ok .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten