Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
    Senior Member

Standaard neck angle pocket frezen

telkens ik een pocket voor angled neck moet frezen zit ik te knoeien met allerlei opstellingen enz...
    Ik wil het nu zo proberen maar mijn meetkundig inzicht is te beperkt.

klopt het dat ik mijn frees template recht boven de body kan zetten als ik de body met het groene hoekje verhoog (op de identieke plaats onder de body ipv erop)?

Mijn verstand zegt ja, maar mijn gevoel neen, beiden zijn indeze onbetrouwbaar;

(dit is uiteraard enkel schematisch tekening zonder juiste maten)

Member

Standaard

Je gevoel heeft gelijk. Het groene blokje moet gespiegeld staan, aan de andere kant van de body, op dezelfde afstand van de rand. Kijk maar naar de stijging van de body ten opzichte van de tafel, die is minder dan de stijging van het fretbord t.o.v. de body.

Kortom, voor de nek-hoek van het bovenste plaatje moet de body schuiner omhoog staan op het tweede plaatje

Standaard

Misschien ben ik zelf helemaal verkeerd bezig maar ik frees mijn neckpocket gewoon uit zonder hoek en daarna maak ik de hoek aan het gedeelte van de neck dat er in past.
    ik heb het zo gedaan met mijn Flying V en het werkt. Hij zit er in onder een hoek van bijna 3 graden. Ik hoefde zelfs geen frees te gebruiken, enkel een rasp, schuurblokje en een meter, gradenboog....

Simpel en het werkt..... (tot nu toe!!!)
    Imagine being 90-years-old... What the hell reason would you need to get up in the morning? Playing guitar is the best reason I can give you "les Paul"
    http://vi.be/magnetism
    http://www.youtube.com/watch?v=yxEyX...eature=related

Standaard

ik frees mijn neckpockets altijd op de bovenste manier. dus bodie recht, en template onder een hoek, op de bodie. dat is idd wel een hoop gedoe, maar het werkt voor mij wel.

maar ik zit wel na te denken om een frees bak te maken waarvan de bodem verstelbaar is, zodat je onder elke gewenste hoek zoe kunnen fresen. moet in principe te doen zijn dacht ik, misschien iemand suggesties in die richting?
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

Senior Member

Standaard

Als je een template maakt volgens onderstaande tekening dan kan er weinig fout gaan. Mocht je een hogere of lagere brug geruiken kun je het latje bij A aanpassen.

A= Brughoogte
    B= snaarhoogte terplekke einde body.
    Je kunt deze mal eventueel onder de body leggen als je volgens jou methode wilt frezen.
    De moeilijkeid van jouw manier is dat je de lengte van de body ook mee moet rekenen.

Senior Member

Standaard

idd kipnugget, heb het gecontroleerd. dat groene blokje moet dus aan de linkerkant onder de gitaar. Hier kan ik wel wat mee, ik vul dan aan de rechterkant op met een blokje op de juiste maat.

at demoi crazy: ik wil het zo omdat ik denk dat de verbinding (contact) strakker kan met de frees. Ik vind het moeilijk om iets echt heel vlak te schuren.

at rinaldo: ik heb een gewone freesbak, maar ik kan de body wel fixeren (gaten voor klemmen in de bodem), dus als ik de body met blokje hout in juiste hoek kan zetten, klem ik 'm, en dan gewoon met de frees op vlakke template bovenop de bak.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Als je een template maakt volgens onderstaande tekening dan kan er weinig fout gaan. Mocht je een hogere of lagere brug geruiken kun je het latje bij A aanpassen.

A= Brughoogte
    B= snaarhoogte terplekke einde body.
    Je kunt deze mal eventueel onder de body leggen als je volgens jou methode wilt frezen.
    De moeilijkeid van jouw manier is dat je de lengte van de body ook mee moet rekenen.
    zo heb ik het al wel es gedaan, alleen vind ik het moeilijk die template rechtstreeks op de body te zetten (hoe zet je dat vast?)

Senior Member

Standaard

Als je een onderlegger maakt voor in je freesbak zoals deze tekening moet het ook lukken. Ik denk dat de hoogte van verschillende soorten bruggen wel min of meer hetzelfde is.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht

Als je een onderlegger maakt voor in je freesbak zoals deze tekening moet het ook lukken. Ik denk dat de hoogte van verschillende soorten bruggen wel min of meer hetzelfde is.
    maar zit ik dan niet in de knoop met de lengte van de body? De gitaar gaat de freesbak raken met zijn kont, klopt het dan nog als ik die spie onder de gitaar leg ter hoogte van de neckpocket?

(man wat voel ik me hulpeloos met mijn gebrek aan meetkundig inzicht)

Senior Member

Standaard

Als je de spie verlengt blijft de hoek hetzelfde dus die kan je zo groot maken als nodig is om een hele body op te leggen.
    Edit bijv: 2xA 2xB 2xC
    Laatst gewijzigd door oigun; 19 augustus 2009 om 22:54

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten