GAS
G.A.S. is een afkorting die staat voor Gear Acquisition Syndrome. De meeste gitaristen lijden aan dit speciale syndroom. Het zorgt ervoor dat de spullen die bij het gitaar spelen worden gebruikt (gitaar, versterker, effecten, snaren, plectrums, etc.) slechts van korte duur bevredigend zijn en er steeds meer en andere spullen gekocht moeten worden om de gitarist tevreden te houden. Gitaristen zullen het proberen te verkopen als hun zoektocht naar het bereiken van de ultieme eigen sound, maar eigenlijk betreft het gewoon een specifieke vorm van koopverslaving.
Je merkt dat je last hebt van G.A.S. wanneer:
* je blijft ontkennen dat je G.A.S. hebt, terwijl anderen het wel steeds over je zeggen;
* je driftig marktplaats en krantjes afsnuffelt naar mooie gitaren, terwijl je er al een aantal hebt;
* je al voordat je op Marktplaats/Speurders/E-bay/Gitaarmarkt en consorten gaat kijken van die verliefde kriebels in je buik krijgt (De dissonant);
* je bij jezelf denkt "als ik pedaaltje XYZ heb, dan ben ik klaar met mijn sound";
* je ruim boven je budget toch nog spullen inkoopt;
* je het er voor over hebt om 3,5 maand op macaroni met ketchup te leven zodat je toch dat pedaaltje kan kopen (De dissonant);
* je niet alleen je vakantiegeld van dit jaar aan gitaarspullen besteedt, maar ook alvast dat van volgend jaar omdat het immers nog maar 12 maanden duurt voordat dat wordt gestort (De dissonant);
* je heilig gelooft in de beschrijvingen die fabrikanten afgeven over hun apparatuur, met daarin termen als "sprankelend hoog", "bombastisch laag", "transparant geluid", "van een bluesy openbrekend geluid tot brute heavy metal", en uiteindlijk spullen koopt op basis van deze beschrijvingen zonder zelf naar de apparatuur geluisterd te hebben;
* je eigenlijk een nieuw setje snaren wilde kopen, maar die mooie gitaar niet kon laten hangen voor dat geld (De dissonant);
* je naam "Jeroen" is, of zoals MK het bracht: "Eigenlijk komt GAS ook van: Gahrmann's Aankoop Syndroom, maar de Amerikanen konden daar niets mee."
Favorieten/bladwijzers