Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 28 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 273
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht

Van wenge kun je naar mijn idee erg mooie toetsen maken:
    Bedankt voor de bevestiging!

Morgen ga ik ermee naar een kennis, die over een goede cirkelzaag beschikt. Ik ben van plan om direct maar wat meer toetsen uit één van de balken te laten zagen.
    Weet jij (of iemand anders) wat de beste dikte is voor een onbewerkt fretboard? Zelf dacht ik aan ca. 8 mm.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

chicken

Als die 8mm grof gezaagd is, lijkt het me wat krap. Als het geschaafte dikte is, dan is het prima. Ik ben benieuwd naar de resultaten met het wenge voor de toets. Ik ga dit ook doen voor mijn Backpacker.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Als die 8mm grof gezaagd is, lijkt het me wat krap. Als het geschaafte dikte is, dan is het prima. Ik ben benieuwd naar de resultaten met het wenge voor de toets. Ik ga dit ook doen voor mijn Backpacker.
    Thanks! Ik zal 10 mm. aanhouden.

Hier dus het fiasco met de binding in beeld

En terug bij af nadat ik de electrische schaaf erop heb losgelaten. Weer een "mooie schone" hals zonder toets

Even een kijkje op de wengé

Hier zijn mooie kwartiers gezaagde stroken uit te halen. Morgen gaat de balk op de zaagtafel en kan ik een nieuwe toets gaan maken. Waarschijnlijk lijkt dat donkere wengé ook beter dan het lichte eiken. Altijd positief blijven denken

Senior Member

Standaard

hi ike,
    zou de hals niet wat te breed zijn voor twee snaren? nu, mss zie ik het niet goed op de foto, maar ik zou een breedte kiezen ifv twee bassnaren met spacing.
    Als hij breder zou je der natuurlijk nog een derde snaar bij kunnen zetten maar dan zijn we diddley bow gewijs te ver van huis denk ik

Senior Member

Standaard

hi ike,
    zou de hals niet wat te breed zijn voor twee snaren? nu, mss zie ik het niet goed op de foto, maar ik zou een breedte kiezen ifv twee bassnaren met spacing.
    Als hij breder zou je der natuurlijk nog een derde snaar bij kunnen zetten maar dan zijn we diddley bow gewijs te ver van huis denk ik
    Bij de topkam is de breedte 39 mm en bij de body 47 mm. Dat is misschien wat aan de brede kant voor twee snaren maar er zijn een paar redenen voor:

1. Ik heb wat geprobeerd met dunnere halzen (bezemstelen etc) en dat ligt wel erg dun in de hand. In ieder geval - voor mij - niet prettig.

2. De spacing zal ook iets groter worden dan bij een normale gitaar. Dat is ook geen probleem omdat hij toch met een slide gespeeld moet worden.

3. Ik heb het idee (puur gevoelsmatig) dat dit ook wat steviger is dan zo'n dunne hals. Ook al omdat er geen trussrod in zit.

Voor mij is punt 1 eigenlijk het belangrijkste. Ik moet wel "iets in de hand" hebben

Senior Member

Standaard Poging 2: Toets op hals

Vandaag poging twee: Toets op hals ...

Eerst nog even de headstock goed schuren. Rondingen zijn altijd lastig met de hand te schuren en aangezien ik niet over schuurdrums beschik moest er iets anders op worden gevonden.
    Dus, een stuk schuurlinnen om een dikke ijzerboor, vastzetten met tie ribs, in de kolomboor en hoppa ! . Stuk hout ter ondersteuning vastzetten met een paar lijmklemmen en alweer een custom tool.

Een gedeelte van het wengé is gezaagd in stroken van 10 mm. Dat heeft een kennis van me gedaan op een professionele cirkelzaag mét goede afzuiging.

Hier thuis heb ik één van de stroken met de electrische schaaf teruggebracht tot 7 mm. Allemachtig wat stuift dat spul - en ik heb natuurlijk geen afzuiginstallatie... Dus een mondkapje (in de vorm van een ouwe theedoek = custom tool ) did the job. Want ik heb begrepen dat wengé een redelijk "gevaarlijke" houtsoort is

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
    The dust given off when cutting or sanding Wengé can cause dermatitis similar to the effects of poison ivy and is an irritant to the eyes. The dust can cause respiratory problems and drowsiness. Splinters are septic similar to those of greenheart (the wood of Chlorocardium rodiei).
    Wengé laat zich wel mooi verwerken trouwens. Jammer dat de stroken net te smal zijn voor een normale standaard maat hals. Maar misschien komen er in de toekomst nog meer "smalle hals" projekten en wie wat bewaard die heeft wat ...

De toets dus op dikte geschaafd en het geheel weer eens in de klemmen gezet. Deze keer geen binding rondom de toets. Morgen vind ik het wel weer.

Zo, en nu het stof wegspoelen.

Senior Member

Standaard

Slechts een pauze van twee weken en toch al weer gezakt naar de tweede pagina .....

Vandaag ben ik verder gegaan met de hals. Om de ronde body wat meer te accentueren heb ik ook dots in de toets gemaakt. Hoewel er geen frets worden gebruikt denk ik toch dat het gemakkelijk is om de positie enigszins te weten.

De dots zijn van mahonie en gemaakt met mijn "custom dot snijder" (zie ook het custom tool topic).

Voordeel is dat je geen kant en klare ronde staaf hout hoeft te kopen én dat je geen kops hout gebruikt. Pas nadat ik de zaak had verlijmd kwam ik er achter dat het misschien mooi was geweest om de nerf van de dots in dezelfde richting te laten lopen als de nerf van de toets. Maar daar kwam ik dus te laat achter. Op zich is het geen probleem, op een meter afstand zie je er niks van, maar het is weer een leer voor de volgende keer.
    Dat is op zich wel mooi van dit project: Ik zie het als een speeltuin voor het "echte" werk. Alle facetten (behalve de frets) komen aan bod. Als ik straks verder wil met het andere project heb ik al een beetje ervaring opgedaan.

Zo zien de dots eruit na het schuren.

Hierna is de toets op breedte van de hals gebracht. Omdat het werken met de bovenfrees op zo'n smalle hals me toch wat te riskant was heb ik een simpel freestafeltje gemaakt. Waarschijnlijk is dit de simpelste freestafel ooit - een plank in de workmate . Gelukkig (?) heeft mijn frees nog geen veiligheidsschakelaar zodat ik hem gewoon "aan" kan zetten zonder dat ik hoef vast te houden ....
    Het werkt echter perfect!

Vervolgens de klus waar ik het meeste tegenop zag - het in model brengen van de nek. Ik moet zegggen: Het viel me mee, vooral omdat dit de eerste keer was dat ik dit heb gedaan. Een paar keer oefenen op wat vuren hout uitgezonderd. Ook het werken met de spokeschaaf viel me niet tegen. Nadat ik het topic van Barno hierover had gelezen zonk de moed me een beetje in de schoenen. Ik heb echter gemerkt dat je de schaaf zeer dun moet afstellen en lange halen moet maken. Zo krijg je een mooie bos krullen aan je schaaf....

De "schaafklem" heeft hierbij goede diensten bewezen - alle ruimte om met de spokeschaaf, vijl en schuurlinnen de nek te bewerken.

En dit is het uiteindelijke resultaat (op een paar kleinigheden na)

Senior Member

Standaard Waarschuwing!

Het schoot me zojuist te binnen en ik heb vergeten om het in de vorige post te vermelden. Even een waarschuwing:

Toen ik bezig was om de inleg / dots in de toets te maken wou ik deze voorboren met één van de spiraalboren die ik een paar weken terug uit de aktie bij Lidl heb gekocht.

Dezelfde boren heb ik ook gebruikt om de tunerholes te boren en dat werkte perfect. Deze houtspiraalboren hebben een centreerpunt (in de vorm van een schroef) en voorsnijders. Om doorgaande gaten te maken werkt dit uitstekend, maar probeer NOOIT om een ondiep gat in hout te boren. Als de schroefpunt het hout één keer te pakken heeft is er geen houden meer aan. In de kolomboor kun je de boor niet meer terugtrekken - hij vreet het hout volledig op totdat hij er doorheen is.

Gelukkig liep mijn kolomboor op een langzaam toerental en kon ik hem snel uit zetten, maar het gat was ondertussen een centimeter te diep geworden.
    Een plug erin heeft de schade beperkt en gelukkig is hij niet door de hals heen geschoten maar ik had wel even het zweet op het voorhoofd

In mijn onnozelheid had ik het de hals niet vastgeklemd maar gewoon los op het platform liggen ....

Al doende leert men ......

Senior Member

Standaard

ola, chique werk ike! halsje ziet er very smooth uit. ben jaloers op jouw spoke krullen , zal de mijne maar es gaan slijpen want heb ondertussen door dat dat het grote probleem is met mijn nieuwe schaaf.
    keep it going

Senior Member

Standaard

chique diddley bow! En die grote dots staan ook goed. Die boren kun je het best in een booromslag gebruiken. Werkt eigenlijk net zo snel als electrisch. Dus volgende keer als je op een rommelmarkt rondloopt...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten