Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 28 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 273
    Senior Member

Standaard

Weer een stukje verder.
    Het centerblok is op maat gebracht.

Het moest precies de ronding van de body hebben, dus nogmaals de frees van stal gehaald. De zijgeleider omgedraaid, het pennetje er in (ik had me laatst al eens afgevraagd waar dat ding voor was - hiervoor dus ).
    De afstand tussen freesbit en pen instellen op de straal van de cirkel en frezen maar. Voor een body met de vorm van een cirkel krijg je zo een perfect passend centerblock.

Ik heb besloten de tip van Barno op te volgen en twee snaren te gaan gebruiken. Hiervoor de pup cavity schuin in het centerblok gefreesd. En het element even passen natuurlijk. Het maakt op zich niet zoveel uit voor de bouw of ik nu 1 of 2 snaren gebruik. Het kan in ieder geval geen kwaad.

En het hele spul weer in de klemmen om te drogen. Ik had maar 1 lijmklem die lang genoeg was, dus de workmate ook maar als klem gebruikt .

Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Standaard

Ha, alweer een erg leuk experiment! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
    Succes!
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ha, alweer een erg leuk experiment! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
    Ik ook! Geen idee wat voor geluid er straks uit komt

Ondertussen is het centerblock goed verlijmd met de zijkant van de body. De twee gaten in de zijkant van het centerblock zijn voor de draad naar het element en het aarden van de brug.
    Ik ben niet van plan om een opening aan de achterkant te maken om bij de electronika te komen. In plaats daarvan wil ik één of ander soort f-holes maken.

De headstock angle is gezaagd (12 graden) en in de klemmen gezet om te drogen. Een blokje onder de headstock voorkomt dat hij gaan "lopen" in de klem.

Van een strook mahonie van 4 cm. breed en 2 mm dik heb ik stroken van 1 cm. breed gesneden. Dit werkt perfect met een stanleymes!
    Deze stroken ga ik straks gebruiken als lining in de body (om de top en bodem op te lijmen) Als ik twee stroken gebruik heb ik een lijmoppervlak van 6 mm. Dat lijkt me dik genoeg als lijmstrook voor de top.
    Na het buigen - en dat gaat écht snel bij zulke smalle stroken - zitten ze even in de mal om te drogen.

Senior Member

Standaard

Leuk ding man! Kwam toevallig gisteren deze link tegen: http://www.cigarboxnation.com/
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Leuk ding man! Kwam toevallig gisteren deze link tegen: http://www.cigarboxnation.com/
    Mooie link Rinze! Meer dan 450 pagina's met foto's van cigarbox guitars en diddley bows.
    Je raakt niet uitgekeken

Senior Member

Standaard

Even het tempo erin houden

De hals is droog en de linings zijn mooi in vorm gebleven.

De eerste linings zijn aangebracht en kunnen nu drogen. Bij deze bodyvorm werkt dat erg mooi. Als ze precies op lengte zijn gebracht zetten ze zichzelf al redelijk vast. De klemmen hoeven alleen maar een beetje extra druk te geven. Eveneens nog een extra stukje mahonie gebruikt ter versteviging van de plaats waar de jack output komt. Dat was ik bijna vergeten .....

De headstock heeft oren gekregen

Ondertussen ben ik wat aan het knoeien geweest met het maken van een pup cover. Ik vind het eigenlijk wel mooi om dat van hout te maken en een stukje teak leek me wel geschikt - vooral vanwege de mooie tekening.

Een stuk van een oude slagplaat heb ik als mal gebruikt om de opening te kunnen frezen. Ik vreesde met groten vreze dat de frees met zo'n dunne mal niet goed zou frezen maar dat viel mee.

Ziehier het resultaat. Dit zal niet de uiteindelijke versie worden maar ik denk wel dat het iets in deze stijl wordt. Het ligt er ook een beetje aan wat de uiteindelijke houtsoort voor de top wordt en of ik deze wel of niet ga kleuren.

Standaard

Het wordt duidelijk een high end diddley bow
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Ziet er goed uit. Keep going!

Senior Member

Standaard

Niet veel spannends deze keer:

De lining is rondom gelijmd en dat ziet er goed uit. Ik twijfel nog een beetje of de rand nu dik genoeg is als lijmoppervlak. De dikte is nu 6 mm. Volgens mij moet dat wel voldoende zijn mede omdat de diameter van de body maar 31 cm. is.

De headstock is op de gewenste dikte geschaafd en ligt nu te wachten op een mooi model. Tekenen is niet één van mijn sterke punten maar ik zal er toch aan moeten geloven.

Zelf vind ik deze headstock wel geinig, ook omdat de ronde vorm erin terug komt.

Laatst gewijzigd door Ike57; 26 juli 2009 om 11:01

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Allereerst: Die johnston rockt!
    ( "don't worry, I'm a professional!" )

Hij heeft er drie snaren op zitten ( rond 6:33) lage G, hogere d en g..

de 'snaren' zouden natuurlijk gewoon ijzerdraad moeten zijn - of waslijn, in het geval van een porch-bow..
    maar voor teveel ontwikkelde gitaarwatjes als wij lijken omwonden gitaarsnaren het beste. die zij wat flexibeler en als je er twee op gaat zetten, komt de output meer overeen..

Wat ik erg interessant vind aan je bo-porject is dat stratelement in de lengte..ben benieuwd hoe dat klinkt! Of gaat dat niet met de tweesnaren setup?
    Laatst gewijzigd door zoon van Piet; 26 juli 2009 om 11:24
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten