-
Daniel,
Ik heb dit jaar m'n PWS gedaan (HAVO). En bij mij was de bedoeling dat je een vraag had die je gaat onderzoeken. En dat je daarbij dus een verslag typet.. Denk goed na over je vraag! Je kunt iets simpels nemen als: 'Hoe zit een Elektrische gitaar in elkaar?' maar denk ook aan dingen van: 'Hoe komt het geluid van een elektrische gitaar voort?' of 'Wat zijn belangrijke invloeden op een elektrische gitaar?'
Die laatste is wel grappig. Als je bijvoorbeeld twee verschillende elementen hebt, en die met elkaar uitwisselt, en zo de veranderingen waarneemt. Denk aan factoren zoals; Dikte snaren, Verschillende topkammen, Elementen. Als je nog een stapje verder wilt gaan maak je een bolt-on gitaar, en maak je twee halzen. Een van bijvoorbeeld Esdoorn, en een van Mahonie, of een andere warme houtsoort. Vergerlijk en noteer!
Ik heb voor mijn PWS een Pneumatisch geweer gebouwd met de vragen wat de invloeden zijn van verschillende factoren (Druk, Projectielvorm, etc.) Hier kun je heel uitgebreid mee bezig zijn, daarom vind ik het goed van je dat je nu al begint! Je moet het in 2-tallen doen, heb je al een maatje die je hierbij helpt? En denk eraan; Ontwerpen kost ook tijd, dit kun je doorrekenen! Hou nu al een logboek bij! Ik weet zeker dat je meer dan 80 uur aan dit monster gaat werken, maar de docent wilt ook wat! 
Ik kan nog wel meer tips geven, maar het is al laat en ik wil niet alles voor je doen...
Even over de gitaar!
Teken in autocad! of iets dergerlijks. Dan breng je de file naar een printerbedrijfje, en printen ze je tekening uit op een A0 of iets dergerlijks. Gelijk een gaaf bouwplan. Of in mijn geval laat je de handel CNC'en.(Pluspunten voor het werkstuk! Onderzoeken hoe zoiets in zijn werk gaat!)
Je mensuur is veel te lang. Je brug komt ongeveer halverwege de body. Je hebt veel minder ruimte voor je pickups te plaatsen! Onthoud dat!
Daarom is in Autocad tekenen zo handig, je kunt je maten opvragen, en zo een redelijk accurate tekening van het eindproduct maken.
De onderste hoorn kan gaan prikken in je hand. Misschien kun je de vorm aanpassen. Als je voor een 'krul' wilt gaan, kun je de Iceman hoorn jatten, of deze wat meer naar buiten laten lopen.
Je kunt op jacht gaan naar mooi getekend hout (Essen, Sipo mahonie, etc) en daar een doorzichtige finish op, zodat de docent goed kan zien wat zich zoal afspeelt onder een gitaar.
Ga voor een trem. Kijk of je een Veerunster kunt regelen, en de veren die normaal achter een trem zitten, eentje ermee kunt vervangen. Je kunt het nog intressanter maken door de Veerconstante van de veer van de trem te berekenen. Daarna kun je ook goed zien wat de verschillen in spanning zijn van verschillende dikte snaren. Ga trouwens liever voor een floyd dan een normale strat trem. Een floyd kan ook nog de andere kant op (Omlaag) waardoor je kunt zien of het geheel goed afgesteld is.
Je pickupswitch staat een beetje raar vind ik. Draai hem een vijfde. Kijk een beetje af van goed verkopende gitaren (Superstrats in het algemeen)
Ga je de kop trouwens onder een hoek maken? Anders zijn snaargeleiders vereist!
*Jeezus wat een lap tekst.*
EDIT: Door het lange typen zag ik je bericht wat hiervoor stond niet. Veel dingen stonden er al in!
EDIT2: Misschien ook leuk om achter de formule te komen van de fretposities.
Laatst gewijzigd door Jeroenofzo; 13 juli 2009 om 03:11
Regels voor berichten