Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht

@ Daniël:
Ik heb ontdekt dat er behalve de lol (en de frustratie) van nauwkeurig houtbewerking een heel universum van begrip van elektronica via de elektrische gitaar valt te ontdekken. Het heeft mij wel een jaar gekost om vat te krijgen op het verband tussen zich rond spoedende elektronen, de paar onderdelen waaruit de elektronica van een gitaar bestaat en het uiteindelijke geluid dat eruit komt.
En/of besluit je gitaar te lakken met nitrocelluloselak en verdiep je eens in de aard van dat spul en de geschiedenis van de ontdekking ervan en je hebt een heel belangrijk stuk geschiedenis van de chemie en de industriële revolutie. In deze thread kwam ik daar zelf achter.
Ik ben nu bezig met 3 hoofdstukken met theorie (na overleg met mijn natuurkundedocente):
-geluid, heel basaal, wilde ik eigenlijk overslaan ,maarja de docente geeft het cijfer dus ik doe het dr toch maar bij he;-)
-snaren, boventonen, en dan berekenen welke lengte, dikte en spankracht (formule van Melde) bij welke toon, dus dit is leuk voor de fretposities enzo
-omzetting geluid in elektrisch signaal: de pickups dus, en daarbij is natuurlijk ook leuk te rekenen als je de weerstand weet van de draad vd pickup hoe lang het draadje is, en dan veldsterkte etc etc, maar dat zie ik dan wel weer

als ik nog tijd over heb (hahaha, het moet volgend jaar maart af zijn allemaal :S) dan kan ik nog iets doen over wat er met de geluidsgolven gebeurt als je effecten gebruikt, ik ben ook al begonnen met een tape-echo maken van een oud antwoordapparaat, maar dat project heb ik maar even op pauze gezet...

dus gelukkig vind m'n docente dat er ook genoeg theorie achter zit zonder nitrocelluloselak , maar ziet er wel goed uit !!

als het theoriegedeelte af is zal ik het ook wel even posten, hoewel het een flink stuk is, maar misschien wel leuk om te lezen tzt
goedenacht!