Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 91
    Senior Member

Standaard

Hoi nr 1 is erg mooi.

Ik had een brainwave toen ik dit model zag. Het zou misschien mooi zijn als de kop tegenover de stemmechanieken toe zou lopen als een mes.... Gewoon als.... "cutting edge" zeg maar in je design.

Veel suc6 met de bouw trouwens.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door McVenco Bekijk bericht
    Volgens mij hebben ze dan al een hele goede leermeester
    Dank u!
    Eea ligt nog 3 en 5 jaar in de toekomst. Misschien kan ik mezelf tegen die tijd een enigszins ervaren bouwer noemen

@ Daniël:
    Ik heb ontdekt dat er behalve de lol (en de frustratie) van nauwkeurig houtbewerking een heel universum van begrip van elektronica via de elektrische gitaar valt te ontdekken. Het heeft mij wel een jaar gekost om vat te krijgen op het verband tussen zich rond spoedende elektronen, de paar onderdelen waaruit de elektronica van een gitaar bestaat en het uiteindelijke geluid dat eruit komt.
    En/of besluit je gitaar te lakken met nitrocelluloselak en verdiep je eens in de aard van dat spul en de geschiedenis van de ontdekking ervan en je hebt een heel belangrijk stuk geschiedenis van de chemie en de industriële revolutie. In deze thread kwam ik daar zelf achter.

Persoonlijk zou ik het ontwerp van de body eenvoudiger willen zien. Minder tierelantijntjes en proberen originaliteit en functionaliteit te vinden in een zo simpel mogelijk vorm.
    Veel succes En vraag er vooral op los (wel ook de faq's enzo hier lezen )
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

ik vind het ontwerp ok (de headstock vind ik minder). Het ontwerp is niet mijn ding maar het heeft een zekere uniciteit. Wat aaron zegt: eenvoud is altijd beter maar dan kom je onvermijdelijk korter in de buurt van bestaande modellen.
    Ik zou 'm zo houden, voor de headstock zou ik de overgang vanaf de kam wat ruimer laten verlopen, nu zit hij er te gedrongen op en staat de bastuner te dicht bij de kam.
    succes

Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht

@ Daniël:
    Ik heb ontdekt dat er behalve de lol (en de frustratie) van nauwkeurig houtbewerking een heel universum van begrip van elektronica via de elektrische gitaar valt te ontdekken. Het heeft mij wel een jaar gekost om vat te krijgen op het verband tussen zich rond spoedende elektronen, de paar onderdelen waaruit de elektronica van een gitaar bestaat en het uiteindelijke geluid dat eruit komt.
    En/of besluit je gitaar te lakken met nitrocelluloselak en verdiep je eens in de aard van dat spul en de geschiedenis van de ontdekking ervan en je hebt een heel belangrijk stuk geschiedenis van de chemie en de industriële revolutie. In deze thread kwam ik daar zelf achter.
    Ik ben nu bezig met 3 hoofdstukken met theorie (na overleg met mijn natuurkundedocente):
    -geluid, heel basaal, wilde ik eigenlijk overslaan ,maarja de docente geeft het cijfer dus ik doe het dr toch maar bij he;-)
    -snaren, boventonen, en dan berekenen welke lengte, dikte en spankracht (formule van Melde) bij welke toon, dus dit is leuk voor de fretposities enzo
    -omzetting geluid in elektrisch signaal: de pickups dus, en daarbij is natuurlijk ook leuk te rekenen als je de weerstand weet van de draad vd pickup hoe lang het draadje is, en dan veldsterkte etc etc, maar dat zie ik dan wel weer

als ik nog tijd over heb (hahaha, het moet volgend jaar maart af zijn allemaal :S) dan kan ik nog iets doen over wat er met de geluidsgolven gebeurt als je effecten gebruikt, ik ben ook al begonnen met een tape-echo maken van een oud antwoordapparaat, maar dat project heb ik maar even op pauze gezet...

dus gelukkig vind m'n docente dat er ook genoeg theorie achter zit zonder nitrocelluloselak , maar ziet er wel goed uit !!

als het theoriegedeelte af is zal ik het ook wel even posten, hoewel het een flink stuk is, maar misschien wel leuk om te lezen tzt
    goedenacht!

Standaard

Daniel,

Ik heb dit jaar m'n PWS gedaan (HAVO). En bij mij was de bedoeling dat je een vraag had die je gaat onderzoeken. En dat je daarbij dus een verslag typet.. Denk goed na over je vraag! Je kunt iets simpels nemen als: 'Hoe zit een Elektrische gitaar in elkaar?' maar denk ook aan dingen van: 'Hoe komt het geluid van een elektrische gitaar voort?' of 'Wat zijn belangrijke invloeden op een elektrische gitaar?'

Die laatste is wel grappig. Als je bijvoorbeeld twee verschillende elementen hebt, en die met elkaar uitwisselt, en zo de veranderingen waarneemt. Denk aan factoren zoals; Dikte snaren, Verschillende topkammen, Elementen. Als je nog een stapje verder wilt gaan maak je een bolt-on gitaar, en maak je twee halzen. Een van bijvoorbeeld Esdoorn, en een van Mahonie, of een andere warme houtsoort. Vergerlijk en noteer!

Ik heb voor mijn PWS een Pneumatisch geweer gebouwd met de vragen wat de invloeden zijn van verschillende factoren (Druk, Projectielvorm, etc.) Hier kun je heel uitgebreid mee bezig zijn, daarom vind ik het goed van je dat je nu al begint! Je moet het in 2-tallen doen, heb je al een maatje die je hierbij helpt? En denk eraan; Ontwerpen kost ook tijd, dit kun je doorrekenen! Hou nu al een logboek bij! Ik weet zeker dat je meer dan 80 uur aan dit monster gaat werken, maar de docent wilt ook wat!

Ik kan nog wel meer tips geven, maar het is al laat en ik wil niet alles voor je doen...

Even over de gitaar!

Teken in autocad! of iets dergerlijks. Dan breng je de file naar een printerbedrijfje, en printen ze je tekening uit op een A0 of iets dergerlijks. Gelijk een gaaf bouwplan. Of in mijn geval laat je de handel CNC'en.(Pluspunten voor het werkstuk! Onderzoeken hoe zoiets in zijn werk gaat!)

Je mensuur is veel te lang. Je brug komt ongeveer halverwege de body. Je hebt veel minder ruimte voor je pickups te plaatsen! Onthoud dat!
    Daarom is in Autocad tekenen zo handig, je kunt je maten opvragen, en zo een redelijk accurate tekening van het eindproduct maken.

De onderste hoorn kan gaan prikken in je hand. Misschien kun je de vorm aanpassen. Als je voor een 'krul' wilt gaan, kun je de Iceman hoorn jatten, of deze wat meer naar buiten laten lopen.

Je kunt op jacht gaan naar mooi getekend hout (Essen, Sipo mahonie, etc) en daar een doorzichtige finish op, zodat de docent goed kan zien wat zich zoal afspeelt onder een gitaar.

Ga voor een trem. Kijk of je een Veerunster kunt regelen, en de veren die normaal achter een trem zitten, eentje ermee kunt vervangen. Je kunt het nog intressanter maken door de Veerconstante van de veer van de trem te berekenen. Daarna kun je ook goed zien wat de verschillen in spanning zijn van verschillende dikte snaren. Ga trouwens liever voor een floyd dan een normale strat trem. Een floyd kan ook nog de andere kant op (Omlaag) waardoor je kunt zien of het geheel goed afgesteld is.

Je pickupswitch staat een beetje raar vind ik. Draai hem een vijfde. Kijk een beetje af van goed verkopende gitaren (Superstrats in het algemeen)

Ga je de kop trouwens onder een hoek maken? Anders zijn snaargeleiders vereist!

*Jeezus wat een lap tekst.*

EDIT: Door het lange typen zag ik je bericht wat hiervoor stond niet. Veel dingen stonden er al in!

EDIT2: Misschien ook leuk om achter de formule te komen van de fretposities.
    Laatst gewijzigd door Jeroenofzo; 13 juli 2009 om 02:11

Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroenofzo Bekijk bericht
    Denk goed na over je vraag! Je kunt iets simpels nemen als: 'Hoe zit een Elektrische gitaar in elkaar?' maar denk ook aan dingen van: 'Hoe komt het geluid van een elektrische gitaar voort?' of 'Wat zijn belangrijke invloeden op een elektrische gitaar?'
    Mijn hoofd en deelvragen had ik inderdaad ook al klaar, maar nog niet gepost:
    Welke theorie en praktische vaardigheden zijn er nodig om een electrische gitaar te bouwen?
    • Wat is de theorie achter geluid, tonen en klank?
    • Op welke manier kan ik de trilling van de snaar omzetten in een electrisch signaal, verfraaien* (en versterken*) ?
    • Welke “werkwijzen” gebruik ik om de gitaar te bouwen?

Ik heb voor mijn PWS een Pneumatisch geweer gebouwd met de vragen wat de invloeden zijn van verschillende factoren (Druk, Projectielvorm, etc.) Hier kun je heel uitgebreid mee bezig zijn, daarom vind ik het goed van je dat je nu al begint! Je moet het in 2-tallen doen, heb je al een maatje die je hierbij helpt? En denk eraan; Ontwerpen kost ook tijd, dit kun je doorrekenen! Hou nu al een logboek bij! Ik weet zeker dat je meer dan 80 uur aan dit monster gaat werken, maar de docent wilt ook wat!
    Ik heb besloten mijn PWS alleen te doen, omdat me dat toch wat handiger leek met bouwen enzo, anders moet je veel te vaak afspreken met diegene, gelukkig vindt de docente dat goed.
    en ik hou inderdaad al een logboek bij;-) ik zit nu al op eh...40 uur ofzo:-P maar dat is ook omdat ik al heel veel info heb zitten zoeken, naar gitaarbouwer ben geweest, gitaarles heb genomen (tel ik ook maar mee:P), ontwerp heb gemaakt, theorie heb zitten uittypen. dus ik kom wel zwaaar over die 80 uur heen, maar dat maakt me niet uit, want ik heb dit onderwerp niet voor niets gekozen;-)

Teken in autocad! of iets dergerlijks. Dan breng je de file naar een printerbedrijfje, en printen ze je tekening uit op een A0 of iets dergerlijks. Gelijk een gaaf bouwplan. Of in mijn geval laat je de handel CNC'en.(Pluspunten voor het werkstuk! Onderzoeken hoe zoiets in zijn werk gaat!)
    ik heb het nu in inkscape getekend, en dat print ik dan gewoon uit op een aantal A4 die ik aan elkaar plak en ik moet zeggen dat dat een redelijke methode is, want je print m eerst uit op A4 formaat, meet dan de mensuur, en dan weet je hoe vaak je m moet vergroten (ook ergens op 't forum gelezen)
    Je mensuur is veel te lang. Je brug komt ongeveer halverwege de body. Je hebt veel minder ruimte voor je pickups te plaatsen! Onthoud dat!
    Daarom is in Autocad tekenen zo handig, je kunt je maten opvragen, en zo een redelijk accurate tekening van het eindproduct maken.

De onderste hoorn kan gaan prikken in je hand. Misschien kun je de vorm aanpassen. Als je voor een 'krul' wilt gaan, kun je de Iceman hoorn jatten, of deze wat meer naar buiten laten lopen.
    ah! dank je, ik probeerde al vanalles te veranderen, ik zal de brug even wat hoger zetten, maar ik had dit ook meer getekend voor de outline vd body, en dan de rest van de onderdelen er ook eerst gewoon opleggen voordat ik echt wat doe qua zagen.

Ga voor een trem. Kijk of je een Veerunster kunt regelen, en de veren die normaal achter een trem zitten, eentje ermee kunt vervangen. Je kunt het nog intressanter maken door de Veerconstante van de veer van de trem te berekenen. Daarna kun je ook goed zien wat de verschillen in spanning zijn van verschillende dikte snaren. Ga trouwens liever voor een floyd dan een normale strat trem. Een floyd kan ook nog de andere kant op (Omlaag) waardoor je kunt zien of het geheel goed afgesteld is.
    dat met die veerunster klinkt wel interessant ja, die kan ik tzt er misschien wel indoen
    Ga je de kop trouwens onder een hoek maken? Anders zijn snaargeleiders vereist!
    ik heb nu wel een kam met een lock of is dat niet genoeg?

EDIT2: Misschien ook leuk om achter de formule te komen van de fretposities.
    heb ik inderdaad al ja

tnx voor de goede tips:-)
    vet pws had je btw, een paar vrienden van mij die willen een stoomkanon gaan maken!

Member

Standaard

Zo, onderdelen binnen, hout gehaald bij AF, khaya mahonie, de toets krijg ik later, maar ik ben alvast begonnen:
    dit is de mal met onderdeeltjes, maar die is nog niet goed want de neck pocket is nog veel te klein, dus die pas ik nog aan

het stuk hout voor verzagen en lijmen:

Heb het gister laten zagen en schaven door een meubelmaker in apeldoorn, nadat ik het eerst eigenwijs met een decoupeerzaag had geprobeerd (wel met een recht stuk hout als 'geleiderail') maar dat ging dus scheef...
    maar hier is het aan het drogen (tsja...ik doe geloof ik niet helemaal mee in de wedstrijd wie-heeft-de-meeste-lijmklemmen :P)

vandaag de mal verbeteren en heeft iemand tips waar je een kopieerfreesje op internet kan bestellen? want anders kan ik niet verder

Senior Member

Standaard

[/IMG]
    vandaag de mal verbeteren en heeft iemand tips waar je een kopieerfreesje op internet kan bestellen? want anders kan ik niet verder [/QUOTE]

gebruik de zoekfunctie eens...das tig keer voorbijgekomen...
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DanielL Bekijk bericht
    heeft iemand tips waar je een kopieerfreesje op internet kan bestellen? want anders kan ik niet verder
    http://www.guitarsupplies.nl/
    Ga naar "gereedschap" -> "houtbewerking"
    Daar vind je kopieerfreesjes met bovenlager. Hou wel rekening met de schachtdiameter. De schacht van deze freesjes is 1/4 inch (6,3 mm) . Ze passen niet in een standaard frees met 6 mm schacht.
    Heb je een 8 mm schachtdiameter dan is er een conversiebus te koop van 8 naar 6,3 mm. (staat op dezelfde pagina).

Mooi stuk hout trouwens

Zorg er wel voor dat je mal perfect is! Iedere oneffenheid in de mal word ook gekopieerd en zul je terugvinden in je body!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    http://www.guitarsupplies.nl/
    Ga naar "gereedschap" -> "houtbewerking"
    Daar vind je kopieerfreesjes met bovenlager. Hou wel rekening met de schachtdiameter. De schacht van deze freesjes is 1/4 inch (6,3 mm) . Ze passen niet in een standaard frees met 6 mm schacht.
    Heb je een 8 mm schachtdiameter dan is er een conversiebus te koop van 8 naar 6,3 mm. (staat op dezelfde pagina).

Mooi stuk hout trouwens

Zorg er wel voor dat je mal perfect is! Iedere oneffenheid in de mal word ook gekopieerd en zul je terugvinden in je body!
    dankje, heb m direct besteld en had idd ook al wat gezocht op t forum maar kon het niet zo goed vinden..
    ja ik heb nu de mal (de 3e, en laatste) gemaakt en hij is heel precies, alleen nog even recht schuren en dan kan ik direct gaan kopieeren als ik dinsdag t freesje binnenheb

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten