Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 18 van 36 EersteEerste ... 8161718192028 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 171 t/m 180 van 352

Discussie: Galama gitaren

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Lex is popgeschiedenis in een notedop, hij is te horen op honderden platen, meer dan je denkt. Als Leendert Haaksma 60 is dan zullen er ongetwijfeld ook gitaristen zijn die hem meewarig aankijken maar enig respect is zeker op zijn plaats.
    De 'ol gang" waar hij deel van uitmaakte is goud van oud maar een aantal jaren geleden kwam ik hem nog wel eens tegen in een studio, dan werd hij opgtrommeld om een partijtje even over te doen van een gitarist maar "dan goed". Maarja, de tijd schreidt voort he.
    +1 Tuurlijk is/was Lex een goeie sessiegitarist maar tijden veranderen en gitaristen worden beter. Vergelijk het met het voetbal uit de jaren 70 en nu. Nu meer kracht, snelheid en ontwikkeling.
    Ook Leendert zal tegen die tijd voor en tegenstanders hebben, maar allebei blijven het grote jongens in de muziekwereld.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harry L. Bekijk bericht

Dit is een foto uit de Music Maker van januari 1986. Ik was een jaar of 17, de tijd van mijn eerste bandje.
    Elke week keek ik op zaterdag naar de los-vast band op TV. Ik was destijds zo onder de indruk van die kerel met die firebird, dat beeld staat na al die jaren nog op mijn netvlies.
    Een jaar of vijf geleden kwam ik door een onbeschrijvelijk toeval een Galama firebird op het spoor in brabant.
    Ik vroeg de eigenaar of hij leek op de gitaar van Lex destijds, en vertelde over mijn herinneringen aan die gitaar.
    Blijkt het om diezelfde gitaar te gaan. De eigenaar is inmiddels in de zestig en heeft ook nog een Galama telecaster. De firebird wilde hij eventueel wel verkopen.
    Ik ben in de auto gestapt en heb die gitaar gehaald.

Retegaaf!!!!!! Wat een onwijs gave gitaar. Nu nog de (orignele) L500's er in. Mooi hoor. Voor mij ook een stukje nostalgie.
    Groovie Guitar Guus

Te koop: Music Man Luke III / Gibson 2006 Faded / Fender Concert II (Rivera ptp amp)

Junior Member

Standaard 25 jaar oud en toch nieuw!

[/IMG]

[/IMG]

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    +1 Tuurlijk is/was Lex een goeie sessiegitarist maar tijden veranderen en gitaristen worden beter. Vergelijk het met het voetbal uit de jaren 70 en nu. Nu meer kracht, snelheid en ontwikkeling.
    Ook Leendert zal tegen die tijd voor en tegenstanders hebben, maar allebei blijven het grote jongens in de muziekwereld.
    Nou nou, vlak de oldies niet uit hoor, jongens als Kooijmans en Akkerman behoren ook al wel tot de oldies, maar zitten imo nog steeds in de top hoor, de goeie pik je er met name uit als ze acoustisch spelen dus geen vervorming of verwatering van het pure geluid en dan komt een jongen als Kooijmans daar heel goed uit, jongetjes als Dennis van Leeuwen vallen dan door de mand.

Als ik de Earring live zie geniet ik nog steeds en dan laat Kooijmans zijn kunnen ook zien, veel meer dan dat die op de studio albums doet

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door glasbier Bekijk bericht
    T'is maar net waar je van houdt....ik ben ook een symfo-liefhebber/speler maar draag zeker geen witte sokken en heb geen 19"...
    Beetje 'rare' vergelijking Antoon!
    Ik ben ook zo'n liefhebber van prog en houd dus ook niet van de genoemde cliché's. Dat gezegd hebbende ... ik geloof wel dat edwin roes van for absent friends een tijd op galama les pauls heeft gespeeld.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door geert1976 Bekijk bericht
    Nou nou, vlak de oldies niet uit hoor, jongens als Kooijmans en Akkerman behoren ook al wel tot de oldies, maar zitten imo nog steeds in de top hoor, de goeie pik je er met name uit als ze acoustisch spelen dus geen vervorming of verwatering van het pure geluid en dan komt een jongen als Kooijmans daar heel goed uit, jongetjes als Dennis van Leeuwen vallen dan door de mand.

Als ik de Earring live zie geniet ik nog steeds en dan laat Kooijmans zijn kunnen ook zien, veel meer dan dat die op de studio albums doet
    Ben het gedeeltelijk met je eens. Ik had erbij moeten zeggen dat ik het over nieuwe sessie gitaristen heb. Wat dacht je van Leendert Haaksma, Martijn van Agt, Jesse van Ruller, Martijn van Itersom, Arnold van Dongen, Joost Vergoossen... allemaal jongens die gewoon beter zijn zowel akoestisch als elektrisch dan Kooijmans.
    Kijk als je Kooijmans gaat vergelijken met die jongen van Kane, ja, makkelijk maar de echte top zijn de bovengenoemde namen.
    En over een oudje gesproken, vlak Peter Tiehuis zeker niet uit... die is voor mij de echte top van NL en omstreken. Heb hem live gezien zowel akoestisch als elektrisch en die is echt belachelijk goed gewoon.... Mijn oude gitaarleraar kent hem goed en heeft bij hem in de klas van het conservatorium gezeten en die beaamt dit ook.

Senior Member

Standaard

Is toch appels met peren vergelijken. Al die gitaristen zullen wel heeeel goed zijn maar ze hebben Radar Love niet geschreven. Dus waar heb je het dan over..

Tegenwoordig ligt de technische en vaak ook theoretische meetlat een stuk hoger dan een kwart eeuw geleden. Dat hoor ik ook aan beginnende bandjes, het klinkt allemaal heel aardig. De voortschrijdende techniek helpt ook, je hoort alles tegenwoordig goed. Of er daardoor nu beter muziek gemaakt wordt is een vraag die ik niet zou durven beantwoorden.

De vraag die in dit topic opduikt is: wat maakt een muzikant goed? En die vraag wordt denk ik door iedereen verschillend benaderd en dus beantwoord. Een sessiemuzikant/sideman heeft een heel andere funktie dan een componist/frontman.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Senior Member

Standaard

@ Harry L.

Super mooie gitaar! En wat gaaf voor je dat je de droomgitaar van je jeugd hebt weten te bemachtigen!

Maar één ding snap ik dan niet, en dat zie ik vaker op dit forum. Nu heb je dus die supermooie droomgitaar en dan zet je hem zo baf buiten op een stel ruwe stenen neer! Ik zou het risico dat ie beschadigt raakt niet willen lopen!

Senior Member

Standaard

De Galama Firebird van Lex Bolderdijk, hoezo jeugdsentiment

Laatst gelezen dat weer een grote studio in H'sum failliet is (Bullet Sound?). Vroeger had je in de USA de Californische studio mafia met de leden van Toto, Larry Carlton etc. In NL had je de Hilversumse mafia met drummer Ton op 't Hof, Lex Bolderdijk etc. Een topstudio als Wisseloord draaide op volle toeren. Die tijd is voorbij, niemand koopt nog Cd's en iederen zit thuis achter de computer op te nemen.

Tja zijn gitaristen tegenwoordig beter dan vroeger. Ik was laatst op een soort eind examen concert van een gitaarschool in L'warden. Technisch zaten daar een paar zeer goede gitaristen bij maar ik heb geen nummer van na 1980 gehoord! Ze speelden allemaal ouwe shit uit de 60s en 70s, Jeff Beck etc. En dan missen ze toch de "feel" van de betere oudjes die in die tijd zijn opgegroeid.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Is toch appels met peren vergelijken. Al die gitaristen zullen wel heeeel goed zijn maar ze hebben Radar Love niet geschreven. Dus waar heb je het dan over..

Tegenwoordig ligt de technische en vaak ook theoretische meetlat een stuk hoger dan een kwart eeuw geleden. Dat hoor ik ook aan beginnende bandjes, het klinkt allemaal heel aardig. De voortschrijdende techniek helpt ook, je hoort alles tegenwoordig goed. Of er daardoor nu beter muziek gemaakt wordt is een vraag die ik niet zou durven beantwoorden.

De vraag die in dit topic opduikt is: wat maakt een muzikant goed? En die vraag wordt denk ik door iedereen verschillend benaderd en dus beantwoord. Een sessiemuzikant/sideman heeft een heel andere funktie dan een componist/frontman.
    mmja, aan de andere kant tegenwoordig is er zoveel digitaal weg te poetsen dat slechtere gitaristen op een geluidsdrager is beter uit komen en dat had je vroeger niet

Was je gitaar vals, klonk die op de LP ook vals en als je techniek te wensen over liet, hoorde je dit duidelijk terug.

Tevens waren de 60's en 70's wel de periode dat je werd afgerekend op kwaliteit en vernieuwing, toen is ook de basis gelegd voor de moderne rock en metall, vergeet niet dat bands als de Earring, black sabath Zeppelin Deep Purple aan de wieg hiervan hebben gestaan en indien je de LP's goed luisterd hoor je het gitaarspel erg goed en is er niets opgepoetst en was de diversiteit en kwaliteit van de effecten ook niet juf en het in tegenstelling tot nu

dus ik weet niet of de huidige gitaristen beter zijn dan vroeger, tevens is een goed nummer schrijven ook een kwaliteit en daar is niet ook niet iedereen even goed in.

een definitie voor de beste gitarist?, die is er denk ik niet, wel is er een groep gitaristen die zich tot de wereldtop mogen rekenen en gelukkig zijn daar ook nederlanders in vertegenwoordigd, ik durf zelfs wel te stellen dat veel muzikale kwaliteit van eigen bodem niet door ons zelf wordt onderkend en dat is jammer in NL zit erg veel talent

mijn 2 centjes

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten