Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 71 van 164 EersteEerste ... 2161697071727381121 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 701 t/m 710 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroenofzo Bekijk bericht
    Aloha,

Enig idee hoe ik een soortgelijke finish krijg op Essen? Sommige zeggen zandstralen, anderen zeggen grain filler. Moet ik dan grijze filler hebben en daarna zwart beitsen of iets?

zandstralen???

Essen moet altijd goed gegrainfilld worden. waterbeits pakt niet op de meeste fillers, dus je moet idd zwarte filler gebruiken, of je filler zwart maken met wat kleurstof. Daarna met zwarte beits de hele body doen: naargelang hoeveelheid water (als je waterbeits gebruikt) kan je de seethrough factor regelen.

Edit: ik zie nu: op dat voorbeeld is mss witte of lichtgrijze filler gebruikt idd
    Laatst gewijzigd door barno; 13 juni 2009 om 23:08

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

hier kun je kneedbaar hout voor gebruiken of zelfs plamuur (wel eentje die watervast is), smeer het op het hout zodat het in de porieren trekt, daarna schuur je de plamuur weer weg. Waterbeits/zwart is helaas niet zo sterke beits en zal waarschijnlijk dit effect niet geven maar zwarte inkt zou prima moeten werken (wel belangrijk dus dat je een watervaste kneedbaar hout of plamuur gebruikt omdat je niet wilt dat de filler mee kleurt)
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

Heel vreemd, ik heb gezien dat hout eerst werd gebeitst, en toen pas behandeld met grainfiller. Daarnaast kan je Rustin's grainfiller volgens de beschrijving op het blik prima mengen met aanmaakbeits.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member

Standaard

OK niet zeker of ie hier thuishoort of in Blunders, maar ik heb het voor mekaar gekregen om lopers te krijgen met celluloselak uit een spuitbus. Mooi brede straal en dichte nevel. De fout die ik heb gemaakt is om eerst de randen te doen en dan voor/achter, terwijl bij een goede spuitbeweging de randen niet apart hoeven.

Wat ik vanaf nu ga doen is de spuitbus op ca 30cm afstand houden, dan mikken op een punt een meter achter de gitaar en dan met brede, diagonale bewegingen een dunne laag op te brengen. Nu ben ik alleen in dubio of ik nu meer lagen op moet brengen om vervolgens de lopers weg te schuren. Zodoende schuur ik minder gauw 'door' de lak. Tips zijn zoals altijd welkom. Perfect word 't niet en dat hoeft ook niet voor een eerste bouw.

Senior Member

Standaard

eerst die lopers ff wegwerken. dan droogt t tenminste ook sneller.
    Btw: je hoeft nitro niet per streep dekkend te lakken. Ik ben er zelf gewoon globaal overheen gegaan, daarna globaal nog 2 keer, en dat een aantal dagen achtereen. Volg per dag een andere route met de spuitbus, of hang de gitaar anddersom, en je mist ook niks.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door espike Bekijk bericht
    eerst die lopers ff wegwerken. dan droogt t tenminste ook sneller.
    Btw: je hoeft nitro niet per streep dekkend te lakken. Ik ben er zelf gewoon globaal overheen gegaan, daarna globaal nog 2 keer, en dat een aantal dagen achtereen. Volg per dag een andere route met de spuitbus, of hang de gitaar anddersom, en je mist ook niks.
    Goeie tip.

In mijn geval is het doorzichtige nitro. Aanbevelingen hoe ik die lopers weg kan halen?

Standaard

Ik zou ze gewoon voorzichtig wegschuren.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Member

Standaard

hey,

Ik ga binnenkort mij body ook lakken met cellulose lak. Nog effen wat vraagjes
    Heb je met 1 spuitbus lak van guitarsupplies genoeg?
    En moet je tussen alle lagen schuren???
    En na de laatste keer schuren met 1000 grit (in water gedrenkt met afwasmiddel) moet je dan nog een laag leggen?

Ik ben ook van plan om mijn nek te oliën met danisch oil. Is dit een goed idee?

Grtz

Robrecht

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robrecht5 Bekijk bericht
    hey,

Ik ga binnenkort mij body ook lakken met cellulose lak. Nog effen wat vraagjes
    Heb je met 1 spuitbus lak van guitarsupplies genoeg?
    En moet je tussen alle lagen schuren???
    En na de laatste keer schuren met 1000 grit (in water gedrenkt met afwasmiddel) moet je dan nog een laag leggen?

Ik ben ook van plan om mijn nek te oliën met danisch oil. Is dit een goed idee?

Grtz

Robrecht
    Ik heb net een laksessie achter de rug.
    Dit is hoe ik het gedaan heb: iedere avond ongeveer rond dezelfde tijd binnen een half uur twee lagen. Na 3 avonden schuren. De aanbeveling die ik herhaaldelijk terugzie is tussen zes lagen schuren.
    Ik heb nu weer 6 lagen erop zitten, vanavond dus schuren, en volgens mij heb ik dan nog genoeg verf in de bus voor minstens één laag. Mijn beleving is dat als ik dat resultaat 3 weken uit laat harden dat ik dan met heel fijn papier (inderdaad geweekt in afwasmiddel) alles dof kan schuren en vervolgens polijsten.

Het loont denk ik niet de moeite om iedere laag te schuren. Maar wel na zes lagen die al redelijk in elkaar zijn overgevloeid, en waarvan de onderste al aardig uithardt. Gebruik van porievuller is echt een aanbeveling. De randen van mijn gitaar hebben een aardig open nerf nog, ondanks gebruik van grainfiller, en dat voelt nog steeds wel iets ruw. De clou is dus dat als je slim te werk gaat, één bus in ieder geval genoeg moet zijn voor een body. Ik heb een aantal lagen te dik opgebracht (waardoor die lopers) maar uiteindelijk: less = more.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 23 juni 2009 om 13:07

Standaard

lopers: niet schuren, schrapen. Liefst met een single-edge razor blade/verfschrapermesje ofzo, met wat plakband op de hoekjes. Zie FRETS.com voor allerlei tips.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten