weer een kleine update, maar een die ik jullie niet wou besparen...

Ten eerste: de opdrachtgever gaat de kop zo laten. Fieuw, een andere kop betekend een nieuwe hals maken, daar moet ik dus niet aan beginnen, hij vertrouwd me.

Maar nu: de innovatie: ik had de testfretten op een testplankje ingezaagd op de proxxon zaag machine, en was eigenlijk wel heel tevreden van de fretbreedte, 1,8 mm ongeveer. Dat is redelijk dun, maar eigenlijk hoeven dikke fretten helemaal niet, en het is gemakkelijker te intoneren, ik heb eens bassen gezien met fretdraad voor mandolines !i!

Dus, een geleider getimmerd voor op het proxxontje.
En eentje die ik voor alle volgende toetsen kan gebruiken (maar voor gewone fretdrad heb ik wel een dunner zaagje nodig, maar dat zijn zorgen voor later.)

De foto's + uitleg.
De drie onderdelen waaruit de fretzaag geleiding bestaat:
Bovenaan de basis, de 2 dunne stokjes geleiden in de groeven van de zaagtafel, de andere 4 ondersteunen de toets als hij van links naar rechts telkens op schuift. In het midden zit een messingen plaatje.

Daaronder de drager voor de gezaagde T lat, met stop.

En als laatste de ingezaagde Tlat, die dmv 4 draadstangen en 4 moeren op de drager kan gemonteerd worden.

close up van het messing plaatje:

Zo komt de basis op de proxxon:

En dit is de drager + lat. De lat heb ik gemarkeerd met een krasnaald, en dan ingezaagd met een ijzerzaag:

Die op deze manier op de basis past, let op de groef en het messing plaatje:

Met toets:

en het resultaat:

Een perfect gezaagde toets, sleuven van 2,5 mm diep, ik heb gemerkt dat een radius van 20 (redelijk vlak) een verloop van 1 a 1,5 mm heeft, dus er schiet nog minimum 1 mm over om de fretdraad in te lijmen (wss epoxy)

close up:

En nu eerst de positie markering: romeinse cijfers !i!

s