Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 30 van 43 EersteEerste ... 20282930313240 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 291 t/m 300 van 429
    Senior Member

Standaard

Ok, dan laat ik ze nog maar even stof vergaren op de vliering...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Ok, dan laat ik ze nog maar even stof vergaren op de vliering...
    Ik zou ze zeker bewaren; in allerlei actieve circuits kun je met veel lagere waarden toe (neem de plek waar ze nu zitten), allemaal een kwestie van verhoudingen. Die filters in speakers doen wel heel vergelijkbare dingen als toonregelingen en varitone's in gitaren.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Ik had al 'n dekseltje gemaakt, maar ik vroeg me een tijdje af hoe ik het 't best op z'n plaats zou kunnen krijgen zonder eindeloos meten en aftekenen.

Zo dus:

Aaron Stonebeat

Standaard

Het begint erop te lijken. Ik heb de varitone omgebouwd naar 4 standen die alle naast elkaar liggen; daar achter en 1 klik ervoor bypass. Werkt veel prettiger.

Wat ik nu nog zou willen, is een logaritmische potmeter en een ander knopje voor de diepte regeling.

Ik denk ook nog wel een aluminium truss rod covertje. En er moet nog steeds een logo op; ben er nog steeds niet uit. Misschien doe ik een decal op een aluminiumplaatje, en dan lak erover.

De stand van zaken:

PS:

De bodyvorm ligt erg lekker in de hand. Wat dat betreft iig wel geslaagd.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 13 juni 2009 om 19:14
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

great maar in tegenstelling tot wat jij denkt, is hij nog niet af: er komt namelijk nog een zelfgemaakte tremolo op ! ... toch?

Standaard

Klopt, heb ik gezegd en zal ik ooit maken!

Iets Bigsby-achtigs zou op deze wel mooi staan, lijkt me
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Klopt, heb ik gezegd en zal ik ooit maken!

Iets Bigsby-achtigs zou op deze wel mooi staan, lijkt me
    of zoiets
    no life without music

Standaard

Even melden dat ik de afgelopen dagen zowat niets heb gedaan Ik ben wel wat blijven zoeken naar formules om uit te rekenen wat ik nu eigenlijk onlangs gemaakt heb en wat ik er nog meer mee zou kunnen (misschien iets voor de elektro-faq?). Ziehier het resultaat:

Horizontaal de frequentie (in Hz) en vertikaal de impedantie (wisselstroomweerstand; in KOhm) van een paar condensatoren (ZC) en spoelen (ZL). De 5 aflopende grafieken zijn condensatoren in het bereik van 22 tot 220 nF en de 3 oplopende zijn spoelen(combinaties) van 1,6, 3,2 en 6,4 H.

Als je ze combineert in een varitone blijven alleen de bovenste grafiekdelen over:

De rode lijn geeft het effect weer van de combinatie van een spoel van 3,2H en een condensator van 22nF; het gebied boven de rode lijn wordt uit het geluid gefilterd. De onderste punt is de zg. 'resonantiepiek' van de LC-combinatie.

Ik ga er in de toekomst zeker meer mee experimenteren. Het effect is zeer bruikbaar en de onderdelen goedkoop: 70 ct voor een spoel van 1,6H en nog geen 7 ct voor een condensatortje.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 17 juni 2009 om 16:22
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Het is duidelijk dat jij vroeger, op school, goed hebt opgelet bij natuurkunde .

Wat ik mij nu zit af te vragen is: Gitaarelementen zijn er in verschillende kwaliteiten en zijn, in principe, ook spoelen. Kan de kwaliteit van de spoel van de varitone van invloed zijn op de kwaliteit van de elementen? Met andere woorden: De zwakste schakel bepaalt de sterkte van de ketting - kan een slechte kwaliteit spoel het effect van een goede kwaliteit gitaarelement teniet doen?

In hoeverre kun je de kwaliteit van een spoel bepalen?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Standaard

Dat opletten op school viel wel mee; ik heb 't allemaal ooit wel gehad maar het is vooral dat ik door recent opgewelde interesse het weer eens allemaal ben gaan opzoeken, nu met de bedoeling het ook te begrijpen

Over kwaliteit van spoelen is niet zo gek veel te zeggen, denk ik; het is niet meer dan een opgewikkelde draad, eventueel rond een ijzerhoudende kern. Van belang zijn oa het aantal wikkelingen, de dikte van de draad, de diameter en het al dan niet aanwezig zijn van een kern. Kwaliteitsverschillen zouden onder meer kunnen zitten in de regelmaat van de dikte van de draad, de deugdelijkheid van de isolatie en de netheid van wikkelen (alhoewel 'scatterwound' bij pickups ongekend populair is).

Naar mijn idee zijn veel meer de dimensies van de spoelen van belang, maw vooral de inductantie en daarmee de impedantie bij verschillende frequenties. Qua kwaliteit denk ik dat de gelijkstroomweerstand en de capaciteit (elke spoel heeft ook een capaciteit, hoe slordiger gewonden hoe kleiner die is) het best zo klein mogelijk zijn. Dat zou je kunnen meten.
    Aaron Stonebeat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten