Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 29 van 43 EersteEerste ... 19272829303139 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 281 t/m 290 van 429

Standaard

Ik heb me eens even gestort op het maken van een schema van de elektronica in deze gitaar:

Sommige waardes zullen nog kunnen veranderen, van de condensatoren en ook van de potmeters. Eigenlijk ontbreekt er ook nog een weerstand ter onderdrukking van schakelgeluiden van de rotary switch

Het enige andere dan in standaard ingerichte gitaren is de aanwezigheid van een inductie, een spoel (2 in serie meer precies). In een normale toonregeling staat een condensator parallel met de pickup(s); hier zit er achter de condensator nog een spoel, en je kunt kiezen tussen verschillende condensatoren.
    Faseschakelaar en coiltaps zijn makelijk te maken extraatjes; en ik waardeer coiltaps de laatste tijd wel.

Het effect van de schakeling kun je je zo voorstellen:

Als zowel de condensator als de spoel groter worden, worden hun grafieken stijler en schuiven naar elkaar toe. Door die waardes te variëren, kun je het frequentiegebied bepalen dat uitgefilterd wordt en de bandbreedte ervan.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Zo, nu heb ik toch een paar uur zitten spelen. En ik moet zeggen met toenemend enthousiasme. Die oude Höfner-pickups klinken goed !!!
    Na zo'n uurtje spelen, was de allerergste nieuwigheidskletter een beetje van de snaren af en begon ik het geluid van de gitaar te horen. De pickups klinken beide vol, stevig rockend en scheurend met toch een hoop helderheid, zowel apart als samen. Laag klinkt lekker strak; zal ook aan de mensuur (64,8 cm) liggen.
    Er zit ook wel twang in, zeker als ik de coil taps gebruik; dan wordt het hele geluid ook al een behoorlijk stuk cleaner.
    Dit allemaal los van de varitone.

het effect van de varitone doet me een beetje denken aan een wahwahpedaal waarvan je vaste standen kunt selecteren. En het haalt frequenties uit het geluid dus alles wordt nog wat cleaner (hoewel er ook gebieden overblijven dit wel nog in rood willen als je aandringt); al zoekend kom ik een aantal prachtige heldere geluiden tegen. Maar ook rare dingen, afhankelijk van pickupselectie en coil tap; alsof de wahwah helemaal omhoog staat.

Maf in ieder geval
    Ik moet er maar een filmpje van opnemen, dat zegt veel meer.

Helemaal mooi zou een regelbare condensator zijn.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik moet er maar een filmpje van opnemen, dat zegt veel meer.
    Ja, dat MOET inderdaad Ik ben écht benieuwd hoe dit wonder van techniek klinkt!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Standaard Filmpje

Welaan, even snel wat akkoorden gerammeld ter demonstratie:

http://www.youtube.com/watch?v=LHcsqBGZeX8

Allemaal nog testfase uiteraard, maar het effect is wel te horen
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 11 juni 2009 om 16:50
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

De effecten zijn zeker te horen. Duidelijk verschil als je aan de varitone draait. Thanks
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

coolll !!
    alleen zou ik zot worden van de keuzemogelijkheden

Standaard

Dank u !

Keuzemogelijkheden is inderdaad nog een aan te pakken probleem. Het is al een stuk beperkter dan op de voorganger (daar zitten toch 11 schakelaars en 2 potmeters op). Maar het blijft veel; beide pickups kunnen op 1 of op 2 spoelen en ze kunnen met elkaar uit fase, dat geeft al heel veel mogelijkheden. De varitone in deze vorm vermenigvuldigt dat met 5 (1 of 2 goede standen zou ook prima zijn).

Ik denk dat ik in de toekomst faseschakelaars achterwege laat; ik merk dat ik zelf dat soort geluiden toch niet gebruik. Killswitch, zoals op nr. I, daar doe ik ook niet aan. Serie/parallelschakeling blijf ik wel interessant vinden (zit hier niet op trouwens) maar dan binnen de grenzen van een humbucker, en het geeft altijd een hoop hoofdbrekens over ingewikkelde bedradingen en schakelaars die in serie niet meer doen wat ze parallel wel doen.

Maar ook deze gitaar is qua schakelmogelijkheden een soort testbank, net als de voorganger. Zoiets zelf maken en de werkelijke mogelijkheden horen, valt niet te vergelijken met lezen over dezelfde zaken.
    Als zodanig is ie nu alle bestede tijd en moeite al dubbel en dwars waard. Het effect en de mogelijkheden van een pre-amp had ik ook niet gekend als ik het niet gebouwd had.

Het concept voor nr. III krijgt steeds meer vorm. Daarin wil ik dat wat ik heb opgestoken, condenseren tot the bare essentials.

Maar deze moet nog af; en ik heb ook nog mijn flaterfoon project dat ligt te wachten
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 11 juni 2009 om 18:41
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

vooral de commentaar in het filmpje vind ik geweldig: I think this is varitone '2' again.

Zoals barno aangeeft: ook ik zou niet weten wat te doen met zoveel keuze...

Maar ja je moet een keer over the top gaan, voordat je weet dat het goed zit.

Heftig.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Leuk die varitone-experimenten !
    Ik ben mijn oude hifi-speakers aan het kannibaliseren en kwam hetvolgende printje tegen:

Als je hier wat mee kan of wilt proberen PM even je adres dan stuur ik het naar je toe.

Standaard

Hartelijk dank voor het aanbod Oigun! Maar ik denk dat spoelen in scheidingsfilters te lage waardes hebben om voor een varitone te gebruiken. Je hebt het dan over delen van milliHenries terwijl in een varitone 1,5 H wel een beetje een ondergrens is.

Het zal 'm zitten in het verschil tussen het aantal wikkelingen bij gitaarelementen en spoelen van luidsprekers; het verschil in impedantie zegt wel iets, bv. 8 KOhm vs. 8 Ohm.

Evengoed, nogmaals dank
    Aaron Stonebeat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten