Heel verstandig antwoord. Muziekwinkels zijn afzetters; ga zeker niet zo'n hello kitty gitaar kopen tenzij de looks alles is - ik heb er een zien staan en de afwerking is helemaal niet in orde, en dan heb ik het nog niet over de sound.
Het beste is, als je iemand kent die gitaar speelt, neem die mee naar de muziekwinkel en kies wat gitaren uit die je mooi vindt en die binnen je prijsklasse vallen... kies een goedkope versterker uit (zo goedkoop mogelijk, die ga je toch vervangen hoor, niet te veel luisteren naar de Roland fanboys, er zijn heus wel andere/betere keuzes voor die prijs), en luister naar de vent/vrouw die je kent, en die er wat meer van weet.
Nadat ie ze bespeeld heeft, vraag zijn mening over afwerkingskwaliteit, toon en kleur (voor jouw soort muziek is een telecasterachtige of semi-hollow heel geschikt, superstrat-types gaan niet jouw stijl zijn, en maak een keuze. Probeer zeker niet af te gaan op merken, je kan echt fantastische deals doen door een volledig onbekend merk te kopen die het beste speelt.
Alleszins zou ik ook zelf de gitaar eens vastnemen en wat voelen of ie jou past. Ik kan me goed voorstellen dat, als je een beetje klein en tenger bent en kleinere handjes hebt, dat een Les Paul-type of een zware en logge hollow-body, een beetje te veel beest voor jou is. Jouw vriend kan dan helemaal gek lopen en die gitaar kan dan ook de beste in de winkel zijn, maar laat hem die dan kopen, en ga jij voor een gitaar die niet te zwaar is, niet te groot is, met een nek die je goed ligt, en met een goeie afwerking. Je kan echt fantastische deals doen. Ga trouwens ook eens langs bij een winkel waar ze tweedehandsgitaren verkopen. Daar kan je ook heel goeie zaakjes doen.
En wees alleszins niet bang van de gitaar en de alleswetende techs/verkopers. Als je het wel bent, weet dat het normaal is en dat alles wat ik zeg, ik moeten leren heb door trial en error. Kende niemand die gitaar speelde toen ik begon, en ik heb veel te veel betaald voor m'n eerste gitaar en een foute versterker en een veel te dure set headphones, etc. Omdat ik niet goed genoeg besefte dat winkels zoals Piens en Key Music alleen maar denken aan winst. Ga ook 'ns kijken bij de kleinere winkels, meestal hangen die meer af van goeie klantenservice en gaan die je wat beter behandelen. Als je rechtshandig bent, is dat de juiste manier... Voor linkshandigen ligt het veel moeilijker :-/
Hoop dat dit wat helpt.

Met citaat reageren
(ik heb zelf al heel veel gitaren gehad, van allerlei merken, dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb)

Favorieten/bladwijzers