Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 27 van 43 EersteEerste ... 17252627282937 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 261 t/m 270 van 429
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Nee hoor, gewoon een fijn metaalzaagje en de decoupeerzaag in normale stand, niet teveel toeren laten maken; en dan steeds naar de hoekjes toe zagen. In de hoekjes laat ik wat materiaal zitten dat ik later met een rond vijltje verwijder.
    dank je voor de uitleg, ik klooi nog steeds met de ouderwetse figuurzaag ;-)

Senior Member

Standaard

een hint voor mooie kwart ronde hoekjes aan de binnenkant:

Als je die eerst uitboort, moet je nadien niet meer vijlen. Je moet toch telkens gaten boren voor je wipzaag.

Bijvoorbeeld met een boor van 8 mm.
    Als je de hoeken mooi afschrijft en het centerpunt bepaald voor de boor, kan je dat daarrna inslaan met een els (zoiets met een punt) zodat je metaalboor niet gaat lopen.
    Na het zagen vijl je gewoon tot aan het randje van het kwartrond.

s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Standaard

@ Stijnkenens:
    Voor de pickup ringen op de Les Beat heb ik het inderdaad zo gedaan. Het aluminium dat ik voor de ringen op deze gitaar heb gebruikt, is maar heel dun, ongeveer een millimeter. Boren was geen sinecure vooral de iets grotere gaten; om dat helemaal strak te krijgen had ik de hele plaat eerst op een ondergrond vast moeten zetten.

Nog wat gezeur/advies over prijzen:
    Vandaag kwamen de weerstandjes binnen die ik bij Newtone had besteld.

Dit is voor 1,50 euro. Als ik hetzelfde had afgenomen bij Okaphone (die zijn dan wel iha wat goedkoper dan de componentenboer hier om de hoek) was ik meer dan 100 euro (!!!) lichter geweest.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht

Nog wat gezeur/advies over prijzen:
    Vandaag kwamen de weerstandjes binnen die ik bij Newtone had besteld.

Dit is voor 1,50 euro. Als ik hetzelfde had afgenomen bij Okaphone (die zijn dan wel iha wat goedkoper dan de componentenboer hier om de hoek) was ik meer dan 100 euro (!!!) lichter geweest.
    wat voor 'speciaals' zit er dan aan die weerstanden?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    wat voor 'speciaals' zit er dan aan die weerstanden?
    Geen idee. Het waren bij Okaphone wel carbon weerstanden (3,75 per stuk, andere hebben ze niet in dat waardebereik); maar die zijn bij Newtone nog altijd meer dan tien keer goedkoper.

Soms vind ik die prijsverschillen echt onthutsend.
    Aaron Stonebeat

Standaard Testresultaten

Ik heb nu al een dag of twee een soort testopstellinkje staan waarmee ik redelijk makkelijk verschillende combinaties van spoelen en condensatoren kan combineren en met een ingeplugde gitaar beoordelen wat het resultaat is.

Leuk. En ook moeilijk, omdat er zoveel combinaties mogelijk zijn. Neem ik 1 of 2 spoelen, of misschien wel 3? Allemaal proberen en elke condensator geeft verschillende resultaten afhankelijk van de spoelensituatie.

Voorlopig lijkt het me goed in de oren te klinken met 2 spoelen (3,6H) en condensatoren in een bereik van 10 tot 470 nF.

Best maf. Zeer onlangs vond ik een reuze interessant artikel over het onderwerp (daaruit heb ik ook de gibson-schema's): Varitone Circuit. Maar als ik de waarden van spoelen en condensatoren invoer in de formule die hij zelf geeft voor de resonantiefrequentie (en die ben ik op meer plekken tegengekomen dus ik vermoed dat die wel klopt) dan kom ik in geen geval aan de frequenties die in zijn tabellen staan. Ook de waardes van condensatoren vallen bij mij nogal anders uit dan bij hem; terwijl mijn opzet qua spoelen toch zeer vergelijkbaar is.

Maar goed, ik heb iets om mee verder te gaan. Ik wil 4 condensatoren selecteren en met mijn rotary switch verbinden; de switch heeft 8 standen en het lijkt me wel wat om elk 2de contact vrij te laten zodat het 'normale' gitaargeluid altijd met één klik te bereiken is.

De impact op het geluid van zo'n LC-combinatie is opmerkelijk, vooral, zo lijkt het, bij elementen met veel middentonen. Mijn versterker staat altijd zo dat een humbucker flink brult als het volume openstaat. Onder deze omstandigheden verandert het geluid van een loeiend brugelement op wonderlijke wijze in een aantal heldere, bijna helemaal cleane varianten. Natuurlijk omdat middentonen eruit geschept worden.

Met sommige condensatoren wordt het single coil-geluid van een halselement haast akoestisch.

Beste plan lijkt me nu de gitaar af te bouwen en dan als er snaren opzitten definitief te bepalen welke condensatoren ik gebruik. Ik ga het zo maken dat ik makkelijk condensatortjes kan vervangen. Het batterijvak krijgt alsnog een belangrijke functie
    Aaron Stonebeat

Standaard

Dit is ongeveer het laatste wat ik kan doen voor het weekend voorbij is. Vanuit de onderste cavity loopt een leiding heen en terug naar de bovenste (zodat ik daar een volumepot kan zetten om de diepte van de varitone in te stellen); dat 'twisted' oranje snoertje. In de onderste cavity is het aangesloten aan de rotary switch.
    Eerder heb ik nog een kanaaltje moeten boren van het voormalige batterijvak (nu het 'spoelenvak') naar de onderste cavity; ik vind het altijd erg vervelend om nog zulk verspanend werk te doen aan een afgewerkte body vanwege het risico op beschadigingen. Maar het is allemaal goed gegaan.

De condensatoren plaats ik ook in het spoelenvak, en zo dat ik er naderhand makkelijk bij kan om eventueel nog iets te vervangen.

Straks op naar Antwerpen
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

ik snap geen (vul in) van wat je nu allemaal doet met die pups. wel wat jaloers datik dat allemaal niet kan, want lijkt me erg leuk, zo experimenteren met configuraties.

boren in afgewerkte body beangstigend: kan ik dan weer volledig inkomen: heb het net nog moeten doen met mijn high gloss gepolijste oranje waarbij ik (uiteraard) gat van control cave naar studs tailpiece vergeten was. een adem inhouden klusje ook bij mij goed gelopen

Standaard

Barno, ik zal het nog allemaal in een toegelicht schema zetten. Het is uiteindelijk simpeler dan het lijkt; ik heb het ook allemaal maar van het internet geplukt.

Intussen ben ik toch nog een stapje verder gekomen. De aansluitingen in de onderste cavity zijn compleet:

Ook de weerstandjes van 10MOhm (om schakelplopjes te onderdrukken) zitten.
    Aan de achterkant moeten nu de spoelen gemonteerd worden en de condensatoren aangesoldeerd (en ik moet het vakje eerst nog even shielden):

En dan nog een potmetertje in de bovenste cavity zetten. Dat wordt zondagavond op z'n vroegst.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

mischien dat je de condensatoren in een ic voetje kwijt kan, dan kan je ze volgens mij in seconden wisselen zonder soldeerbout.
    Beter voor de late avond en vingers verbrand momenten, t speelt best moelilijk daarna is mij al eens opgevallen

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten