Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 26 van 43 EersteEerste ... 16242526272836 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 251 t/m 260 van 429

Standaard

Alweer bedankt Hops!

Ik heb inderdaad al gemerkt dat het effect duidelijker is naarmate de pickup hotter is.

Wat me ook al was opgevallen, maar nu pas helemaal duidelijk:

Als je alleen een andere spoel parallel zet met een element leidt dat tot een verlaging van de totale impedantie maar het werkt nog niet zonder meer als een toonregeling die ingrijpt op de lage frequenties.

Die verlaging van de impedantie kan ik nu dus duidelijk horen. Met eerdere experimenten had ik ook al een vergelijkbaar effect (oa met twee pickups die ik vorig jaar zelf heb gewikkeld) maar omdat ik nog geen idee heb wat daarvan de zelfinductie is, blijft het een enorm giswerk wat betreft combineren met condensatoren en rekenen eraan is helemaal niet mogelijk.

Nu wel dus

Mijmerend over andere mogelijkheden:
    Met de spullen die ik nu heb, zou ik ook een gitaar kunnen inrichten met een passieve 3-bands toonregeling. Misschien een idee voor een volgende Phoenix. Ik denk over een éénpitter; het zou leuk zijn om daar met wat gewiekste elektronica toch een heel gamma aan klankkleuren uit te halen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

heb mijn cort een tijdje met alleen een l500xl gebruikt.
    serie parallel schakeling en een q filter en ik moet zeggen dat alleen het specifieke single coil geluid de reden was om meer pickups in te bouwen.
    anders had ik het niet gedaan denk ik

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    heb mijn cort een tijdje met alleen een l500xl gebruikt.
    serie parallel schakeling en een q filter en ik moet zeggen dat alleen het specifieke single coil geluid de reden was om meer pickups in te bouwen.
    anders had ik het niet gedaan denk ik
    Ik heb op mijn recente LP-derivaat een coiltap voor het halselement gemaakt. Dat vind ik ook een fantastische uitbreiding om een bluesy hals-scoil geluid uit een LP te kunnen halen.

EDIT:
    Maar ik had voor zo'n gitaar met slechts één pickup sowieso al het idee om een humbucker met coiltap te gebruiken; ik raak meer en meer gecharmeerd van single coil-geluiden.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 3 juni 2009 om 17:31
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Misschien is een superswitch wel iets voor jou ? Dat ding schijnt haast oneindige keuzemogelijkheden te hebben...
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Misschien is een superswitch wel iets voor jou ? Dat ding schijnt haast oneindige keuzemogelijkheden te hebben...
    Ha, 4-polig met 5 standen; dat geeft idd een hele berg schakelmogelijkheden. Ik ga dat voor de toekomst wel in m'n achterhoofd houden.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Op mijn spoelenqueeste heb ik het nodige gevonden over gestoei met voltages. Spoelen vormen immers ook het hart van transformatoren; zet twee spoelen op dezelfde kern of as en de verhouding tussen de windingen regeert de verhouding tussen de voltages.

Tesla spoel:
    Je stuurt 1 spoel van circa 10 windingen (wel dikke kabel en een geschikte condensator parallel) aan met een transformator van 6000 volt of meer (bv. 3 magnetron-transformatoren of 1 neonverlichting-transformator; don't try this at home ).

Binnen die primaire spoel staat een secundaire spoel. Die heeft tegen de 1000 wikkelingen van veel dunner draad en een metalen hoed bovenaan. In de secundaire spoel wordt bij elke cyclus in de primaire een spanning opgewekt die in het geval van resonantie tussen de twee op kan lopen tot miljoenen volts! En die ontlaadt zich dan via de 'hoed'.

Kunstmatige bliksem. Dodelijk in de ernstigste gevallen. En dat bij minder opgenomen vermogen dan je pc terwijl je dit leest.

Persoonlijk voel ik me prettiger bij de millivolts waar we als gitarist normaal gesproken mee te maken hebben .
    Maar mijn interesse voor spoelen is absoluut gewekt.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 4 juni 2009 om 02:03
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

@ASB
    even een andere vraag, hoe krijg je die humbucker ringen zo mooi uitgezaagd, en dan vooral de binnenkant.
    hoe is je werkwijze daarin?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    @ASB
    even een andere vraag, hoe krijg je die humbucker ringen zo mooi uitgezaagd, en dan vooral de binnenkant.
    hoe is je werkwijze daarin?
    Met een decoupeerzaagje. Eerst goed aftekenen, heel goed opletten bij het zagen en dan met een vlakke vijl de zaagsporen en de laatste restjes 'tot aan het lijntje' verwijderen.

Als volgorde bevalt met tot dusver het best:
    - eerst de gaatjes boren
    - dan de binnenvorm eruit zagen
    - als laatste de buitenvorm uit de plaat halen.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

super, gebruik je er ook nog een speciaal zaagje voor? en zet je de decoupeer zaag ondersteboven in een klem als mini zaagtafel?

Standaard

Nee hoor, gewoon een fijn metaalzaagje en de decoupeerzaag in normale stand, niet teveel toeren laten maken; en dan steeds naar de hoekjes toe zagen. In de hoekjes laat ik wat materiaal zitten dat ik later met een rond vijltje verwijder.
    Aaron Stonebeat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten