Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    ik vind buzz feiten een stuk minder, vooral omdat je anders moet stemmen geloof ik.
    Nee joh, da's gewoon nog steeds met je tuners hoor! Kind kan de was doen

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frekie Bekijk bericht
    Een stukje theorie. De Westerse indeling van het octaaf klopt niet helemaal. Vergelijk het met onze Romeinse kalender, klopt ook niet helemaal. 365 dagen per jaar, dan moet je iedere 4 jaar een schrikkeldag inlassen om te corrigeren. En dan klopt het nog niet helemaal.

    De Westerse indeling van het octaaf klopt niet helemaal met de natuurlijke boventonen. Pak maar eens wat flageoletten op je lage E snaar, op de 12e/7e/5e positie. Dat zijn de natuurlijke boventonen. De Westerse indeling van het octaaf is ontstaan in de 18e eeuw, in de tijd van J.S.Bach (Wohltemperiertes Klavier) om de kerkorgels en clavecimbels van die tijd zodanig te stemmen dat ze ongeveer zuiver te bespelen waren in alle toonsoorten. Maar het blijft een compromis.

    En daar lijden wij gitaristen onder m.n. bij de G snaar in de lagere posities. Spaanse gitaren hebben er nog meer last van. Er zijn wel "gecompenseerde" topkammen bijv. Earvana ontwikkeld om dit verschijnsel tegen te gaan, heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
    Dit was ook het eerste dat ik mij op kwam. Het meest briljante systeem vind ik nog wel het 'true temperament fretting system', als je naar dat plaatje van de eerste paar frets kijkt, zie je ook meteen waar het probleem ligt


    Ik heb er ook nogal eens last van zoals bij sommige 'open' akkoorden, zoals bij de D (XX0232). Zeker ná bepaalde akkoorden komt die D er dan heel vals in. Ik los het op door zelf m'n 'temperament' aan te passen: die G-snaar staat bij mij iets hoger gestemd.

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram+ Bekijk bericht
    Dit was ook het eerste dat ik mij op kwam. Het meest briljante systeem vind ik nog wel het 'true temperament fretting system', als je naar dat plaatje van de eerste paar frets kijkt, zie je ook meteen waar het probleem ligt


    Ik heb er ook nogal eens last van zoals bij sommige 'open' akkoorden, zoals bij de D (XX0232). Zeker ná bepaalde akkoorden komt die D er dan heel vals in. Ik los het op door zelf m'n 'temperament' aan te passen: die G-snaar staat bij mij iets hoger gestemd.
    hoger?

    volgens jouw plaatje zou ie toch juist iets lager moeten?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hole Bekijk bericht
    Nee joh, da's gewoon nog steeds met je tuners hoor! Kind kan de was doen


    andere stemming bedoel ik natuurlijk

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    Ah Ok.

    Ja dat klopt, hoewel ik ook gewoon "normaal" kan tunen, en dat klinkt ook gewoon prima. De verschillen zijn niet zo heel groot. vooral merkbaar in Barrés en jazz achtige akkoorden hoger op de nek (met BF zuiverder)

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    hoger?

    volgens jouw plaatje zou ie toch juist iets lager moeten?
    Eh, ja, lager dus. Het wordt tijd dat ik naar huis mag

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top