Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 24

Discussie: Rewiring zinvol?

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Ik heb dat nu al een paar keer gedaan en werd elke keer weer blij van het resultaat
    Dat kan ook tussen de oren zitten; wil je ons overtuigen maak dan een before/after opname. Weet je zeker dat je niet iedere keer ook de snaren hebt vervangen? Gewoon een paar voorzichtig kritische opmerkingen om te kijken in hoeverre deze waarneming subjectief is.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Re-wiring kan wel degelijk een merkbaar verschil opleveren, vooral als de electronica die er nu inzit van inferieure kwaliteit is. Vervangen kost geen drol (potmeters, draad en mss de pu-switch) en je klank wordt er vaak een stuk helderder en voller van. Als ik jou was zou ik dat in een klap meenemen met het vervangen van je pickups.

    Ik heb dat nu al een paar keer gedaan en werd elke keer weer blij van het resultaat
    Nou nou, al een paar keer gedaan! Dan hadden de eerdere vervangingen geen resultaat gehad.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Het zou kunnen dat ik dat bij meerdere gitaren heb gedaan

    Ik kan het helaas niet hard bewijzen dus je zult het zelf moeten uitvinden, het kost geen drol dus het kan geen kwaad om ns te proberen!

    Ik heb het hier wel over oude/slechte kwaliteit potmeters en bedrading vervangen. Dat merk je écht in je sound. Logisch ook, want elke (zwakke) schakel heeft invloed. Ik heb ook een keer een telecaster met simpel stroomdraad van de Handyman gewired en alle lage frequenties werden uit mijn sound gezogen. Gauw vervangen...
    Laatst gewijzigd door Rutger; 25 mei 2009 om 13:30
    -

  4. #14

    Standaard

    Ik vind het maar een sterk verhaal. Dat een brakke potmeter een kwalijke invloed heeft op de output kan ik me helemaal voorstellen, slechte solderingen ook. Maar goedkoop draad, dat wil er bij mij niet in. De spanningen en stromen in een gitaar zijn zo klein, dat gaat bijna overal vrijwel zonder noemenswaardige weerstand doorheen; bedenk bijvoorbeeld dat de wikkeldraad in een spoel maar zo'n 20ste millimeter dik is (en ja, ik weet dat dat wel weerstand heeft, nl. zo'n 5 a 10 KOhm per spoel; maar het gaat dan ook om een driekwart kilometer draad).

    Daar nog bij: als er slechte verbindingen zijn, leveren die extra weerstand; en extra weerstand in het circuit leidt mn. tot verlies van hoge tonen, geen lage.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Ik heb het hier wel over oude/slechte kwaliteit potmeters en bedrading vervangen. Dat merk je écht in je sound. Logisch ook, want elke (zwakke) schakel heeft invloed. Ik heb ook een keer een telecaster met simpel stroomdraad van de Handyman gewired en alle lage frequenties werden uit mijn sound gezogen. Gauw vervangen...
    Het lijkt wel alsof ik je moet hebben vandaag, maar dit vraag ik puur om mezelf op te leiden: waar haal je dit toverdraad?
    Om eerlijk te zijn was ik bij het bouwen van mijn Strat ook wel een beetje kritisch over het signaaldraad; die voor de aarde maakt weinig uit lijkt me. Ik heb waar mogelijk afvalstukken gebruikt die ik overhield na het inkorten van mijn humbucker kabels.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 25 mei 2009 om 14:06
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Nu we het erover hebben: dat wegzuigen van lage tonen is inderdaad wel vreemd. Je zou eerder verwachten dat het dof werd. Het werd echter erg dun en krasserig. Kan zijn dat er mss meer aan de hand was, maar het lag zeker aan de wiring.

    Ik verbaas me eerlijk gezegd over de reacties, iedereen weet toch dat wiring wel degelijk van invloed is? Vooral bij goedkope (chinese) makelij is een rewiring goed te merken. Of heeft nooit iemand het verschil in de praktijk gehoord?
    Laatst gewijzigd door Rutger; 25 mei 2009 om 14:32
    -

  7. #17

    Standaard

    Nou, ik heb een strat van Chineese makelij. Welk draad kan je me dan aanbevelen? Merk, dikte?

  8. #18

    Standaard

    Ik heb ook een strat van Chinese makelij; in '04 eigenhandig in Shanghai gekocht. Het is nooit in me opgekomen de bedrading te vervangen want alles werkt nog steeds perfect

    Misschien dat ik ooit de 'Squier by Fender' pickups vervang door andere om er een nog beter geluid uit te krijgen
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2008
    Locatie
    In the city of light
    Berichten
    706

    Standaard

    lijkt me meer dat je dan misschien ergens een soldeerfoutje hebt opgelost dan dat je draad vervangen moest worden.. in chirurgisch apparatuur wordt ook niet speciale koperdraad gebruikt, das alleen in de audiofielenwereld :P
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nickofzo Bekijk bericht
    ik zou wel een linkshandige versterker kopen

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snaarplukker Bekijk bericht
    Nou, ik heb een strat van Chineese makelij. Welk draad kan je me dan aanbevelen? Merk, dikte?
    Gewoon degelijk draad, zoals dit
    -

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top