Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 21 van 43 EersteEerste ... 11192021222331 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 210 van 429

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nicks Bekijk bericht
    misschien interessant om er nog aan toe te voegen als afsluiting van je pre amp http://www.youtube.com/watch?v=RDeJXaxguqU
    Leuk! Ik had er nog nooit een feitelijke demo van gehoord (door iemand anders dan); maar dit is ook een vrij recente bijdrage.

Ik herken het effect wel. Het geluid verandert niet wezenlijk maar wordt wel helderder, sprankelender; net alsof er plots een deur opengaat en je het geluid direct hoort.

Werkt trouwens met een portie gain ook prima. Het overstuurt harder maar het blijft duidelijker, wordt minder snel modderig.

Ik hoop dat het binnen niet al te lang allemaal mooi functioneert als één gitaar en dan zal ik ook een weer een demootje plaatsen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Er zijn alleen domme antwoorden, hè. Hopen dat dit er niet één wordt

Belangrijkste doel van de schakeling is de impedantie van de gitaar te verlagen; een laag-impedant signaal is veel minder gevoelig voor de capacitaire werking van de (bijna onvermijdelijke) kabel dan een hoog-impedant signaal. Gevolg van die capacitaire werking is verlies van vooral hoge frequenties. Met een pre-amp doet de lengte van de kabel er niet toe.

Daar komt nog bij een klein beetje versterking met het karakter van een buis; als ie overstuurt klinkt dat behoorlijk zoals dat bij een buis klinkt. Dat komt (als ik het allemaal goed heb begrepen) door het gebruik van een FET (Field Effect Transistor).

En tenslotte is het circuit heel makkelijk uit te breiden met wat boosters voor verschillende frequentiegebieden.

Eerlijk gezegd, heb ik het eigenlijk allemaal niet nodig; maar het is zo leuk om te maken
    Ik wil niet beweren dat ik het al allemaal begrijp (maar da's meer mijn probleem ), maar het is wel weer een stuk duidelijker geworden.
    Thanks Aaron!

Alle respect dat je dat zo even in elkaar zet!!

Standaard

Zojuist ben ik de schuur ingedoken om body en hals tevoorschijn te halen, aan elkaar te zetten en even te portretteren in de avondzon:

Niet zo scherp, dat totaaltje; deze is beter:

En de achterkant:

De achterkant van de hals heeft door de hele gang van zaken een geschuurde stain gekregen; wat er nog zit, is wat ik niet weg kreeg zonder de hals nog dunner te maken. En die is al behoorlijk dun voor mijn doen.
    Maar ik vind het een mooi effect, een grove en intense accentuering van de nerf; gratis gekregen bij alle tegenslag in dit project
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

lakjob ziet er goed uit aaron!

grappig, toen jij daarnet foto's aan het trekken was in de avondzon, was ik dat ook aan het doen van mijn oranje gitaar, zon in de gouden hardware enz...

de houten plaatjes op de body ... mmm kweetnie, maar het maakt 'm wel heel uniek. mss dat hij voor mij meer klopt met de knoppen in place

Standaard

Voordat ik ze ga inbouwen, moest er nog het een en ander aan de pickups gebeuren: nieuwe voet (ontbrak bij één), een aansluiting voor een coil tap en schoonmaken.
    Makkelijk uit elkaar te halen, die oude Höfner pickups:

Dit is de verbinding tussen de twee spoelen met de coil tap-aansluiting al gesoldeerd:

Van een stuk plastic hoekprofiel (ik gebruik het ook wel voor bindings) heb ik een nieuwe voet gemaakt. Net zoals Höfner dat oorspronkelijk had gedaan, heb ik 'm met dubbelzijdig tape aan het element vastgeplakt. Ik ga het element met schroefjes in de body vastzetten; een veertje tussen het hout en het element zorgt icm het schroefje voor de hoogteverstelling:

Nog een nieuw stukje tape om de spoelen om ze vast te houden en af te zijn van de originele leukoplast-kleurige papieren tape. Het resultaat:

Tussen de bedrijven door twijfel ik nog steeds heftig over de inrichting van de elektronica. Misschien laat ik het voorversterkertje toch achterwege. Eerst maar eens zien of ik er zo een goed geluid uit krijg. Zoals het er nu uitziet, heb ik dan in ieder geval:
    - volumeknop
    - 3 standenschakelaar
    - coiltap voor beide pickups afzonderlijk.
    - varitone

En dan heb ik nog 2 plekken voor schakelaars Misschien haal ik het andere element los van z'n shielding (grondplaat) zodat ik ze ook uit fase kan zetten.

In het laatste gat zou ik nog een schakelaar kunnen maken die de pickups in serie zet als beide ingeschakeld zijn. Daar denk ik nog even over.
    Aaron Stonebeat

Standaard

En pickup nummer 2 heeft de behandeling ook doorlopen en doorstaan. Deze heeft nog 2 extra draden gekregen: 1 voor het uiteinde van een van de spoelen dat aan de grondplaat zat en 1 aparte voor de grondplaat. Deze kan nu uit fase.

Ik denk dat ik pickup-ringen van aluminium maak.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Je schiet al weer lekker op. Wat een enorm verschil in kleur tussen beide foto's. Lichtinval kan veel doen!

Ik had zelf de pech dat het vandaag zulk mooi weer was. Dus bij mij is het bij heggen knippen, gras maaien etc. gebleven. Volgens sommigen hier in huis had dat prioriteit.

Jij mazzelaar

Standaard

Dat metallic blauw is idd erg gevoelig voor lichtinval. Gelukkig wel Maar de onderste foto is te geel uitgeslagen, er zit echt geen groen in. De bovenste geeft een veel beter beeld.

Ik word ook wel 'ns geplaagd door andermans prioriteiten; maar vandaag even niet
    Aaron Stonebeat

Standaard

Vanmiddag heb ik lekker gegrasduind tussen de schakelaartjes enzo en voorwaar ik kom een heel eind.

Dit is de passieve setup zoals ik 'm nu voor ogen heb:

Bovenaan heb ik 2 schakelaars om tussen humbucker en single coil te switchen; en 1 om de pickups uit fase te zetten.

Onderaan een 3 way switch en een varitone. En het dichts bij de brug de volume knop.

Als dit me niet bevalt (en ik zou eigenlijk niet weten waarom niet) kan ik nog altijd een preamp inbouwen, daar een aan/uit-schakelaar voor plaatsen en eventueel integreren met de varitone.

Er ligt nu om het halselement een zwarte ring, maar die wil ik nog steeds van aluminium hebben.

Gaandeweg ontstaat er een plan voor de Phoenix III (ik heb lang gedacht dat die er helemaal niet meer zou komen):
    - dat nieuwe stuk hout dat ik heb
    - 1 EMG-81 pickup
    - volume en varitone (gekoppeld aan een potmeter
    - voorkant zo kaal en sober mogelijk
    - bodyvorm als de andere phoenixen, maar nog wat zoeken naar een betere vorm voor de kop
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Gaandeweg ontstaat er een plan voor de Phoenix III (ik heb lang gedacht dat die er helemaal niet meer zou komen):
    - dat nieuwe stuk hout dat ik heb
    - 1 EMG-81 pickup
    - volume en varitone (gekoppeld aan een potmeter
    - voorkant zo kaal en sober mogelijk
    - bodyvorm als de andere phoenixen, maar nog wat zoeken naar een betere vorm voor de kop
    Hehehe, ik had eigenlijk niet anders verwacht . Dat nieuwe stuk hout, wat het ook moge zijn, vraagt er gewoon om om gebruikt te worden voor een gitaar.

BTW: ik vind die onderste straplock ook wel leuk staan qua kleur bij de body. Misschien handig om hem nog even een halve slag te draaien

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten