Tja, toen ik die Ibanez opknapper Les Paul kocht in Veenendaal in Maart dacht ik een ruwe diamand te hebben gehaald, het is een 1976 "lawsuit edition" welke veel geld opbrengen bij spelers en verzamelaars en ik heb alles uit de kast getrokken om dat ding weer in ere te herstellen.
Ik heb zeker 300 euro en een hele hoop werk in deze gitaar gestoken, dus ik mocht rustig aan nemen dat het zichzelf zou terug betalen als ik hem weer door verkocht.
Maar de werkelijkheid ligt kennelijk anders. Ik was vandaag in Amsterdam bij Dirk Witte want ik had deze gitaar op hun stand in Veenendaal gekocht en ik wilde graag een leuke deal met ze doen en vooral hun gezichten zien als de gitaar te voorschijn kwam.
De reacties waren heel positief: "Mooi gedaan.", "Daar is wat tijd en geld in gaan zitten.", "Hé moet je eens zien wat hij met die oude Ibanez heeft gedaan, dat ding ziet als nieuw uit."
Maar zodra ik mijn kaarten op de tafel legde en zei dat ik een deal wilde maken betrokken de gezichten plotseling. En ik kreeg te horen dat deze gitaar zelfs na die zeer intensieve make over geen stuiver waard zou zijn. Want: zo werd mij verteld, hij was niet meer origineel en derhalve onverkoopbaar. Toen ik op de man af vroeg hoe veel hij dan waard was, kreeg ik een bedrag te horen dat niet eens de helft was van wat ik een eerlijke prijs vond gezien de tijd, geld en moeite die ik in die gitaar gestoken had.
"Wil je mij dan zeggen dat ik al dit werk voor niets heb gedaan?" was mijn zeer verontwaardigde en om eerlijk te zijn iets te scherp uitgesproken vraag. Toen kreeg ik te horen. "Welnee, je hebt toch lol gehad?" en "Als je er toch niet op speelt dan hang hem gewoon aan de muur" Maar daar ging het niet om, Ik knapte de gitaar op zodat ik hem voor een mooi bedrag weer kon door verkopen en dat diegene die hem van me dan kocht een goed spelend en klinkend instrument in zijn bezit heeft. Ik zei het ze ook, "Een gitaar daar hoort op gespeeld te worden, deze Ibanez heb ik in een klasse instrument veranderd, dat hang ik niet aan de muur als trofee, daar hoort op gespeeld te worden."
Ik verliet de winkel met mijn hart in mijn schoenen, was dan al mijn werk voor niets, als ik niet eens het bedrag wat ik in de restauratie heb gestoken kan terug verdienen, wat voor zin heeft het dan nog?
Gelukkig zag Wouter Driessen, die het spuitwerk van deze gitaar gedaan heeft het zonniger, volgens hem kreeg ik deze gitaar wel voor een eerlijke prijs verkocht.
Maar toch dit ligt mij heel zwaar op mijn maag, mijn zelfbouw gitaar zijn onverkoopbaar en nu blijkt dat een instrument wat ik heb opgeknapt ook onverkoopbaar te zijn. Ik hou van werken met hout, ik ben dol op gitaren, ik ben trots op het feit dat ik na elf jaar bij Jan Knooren al hele mooie instrumenten kan bouwen zonder begeleiding. Maar het levert me geen cent op en dat begint me enorm op mijn ziel te werken.
Favorieten/bladwijzers