Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 69 van 164 EersteEerste ... 1959676869707179119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 681 t/m 690 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Junior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    De brug doet heel wat, nieuwe snaren ook (mogelijk meer zelfs). Maar blijft moeilijk zeggen omdat een wijziging nooit alleen staat.
    Van alles is mij best! Dat betekent dan waarschijnlijk ook dat die lak geen overwegend effect zal hebben.

Gr
    Hout

Junior Member

Standaard

Nog een additionele vraag; Is te verwachten dat de toon verandert door de laklaag? Wordt de klank warmer door de celluloselak?

Gr
    Hout

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    380 - 400 grit schuren dan eerst olie en daarna wax
    super mooie collectie

greetz Danny

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

dank je

en voor Hout, wel of geen (dunne) lak zal vooral unplugged wat uitmaken, dwz de lak zal de klank anders weerkaatsen dan een ongelakte body maar zodra je gaat versterken is dat verschil al nagenoeg niet meer te merken en tussen de verschillende laksoorten is nog nooit een echt wetenschappelijk verschil aangetoont in klankkleur. Als het al verandert zal het mijninziens niet warmer worden, ik zou eerder het tegenovergestelde verwachten maar nogmaals dan hebben we het over hele hele hele kleine verschillen
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

wellicht interessant voor die tonefreaks onder ons:
    http://www.stormriders.com/guitar/te...uitar_wood.pdf
    zoals je kan zien maakt het hout, eenmaal versterkt door een pickup, niets meer uit (of je moet verschillen van 5db kunnen horen in frequenties, in dat geval zou ik er een beroep uit maken :P) Dus dat lak iets scheelt elektrisch lijkt me uitgesloten.

Bovendien vind ik houtsoorten altijd maar een raar discussiepunt, zelfs 2 dezelfde soorten hout kunnen een totaal andere klank hebben door de milieuomgeving van de boom...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nickofzo Bekijk bericht
    ik zou wel een linkshandige versterker kopen

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nicks Bekijk bericht
    wellicht interessant voor die tonefreaks onder ons:
    http://www.stormriders.com/guitar/te...uitar_wood.pdf
    zoals je kan zien maakt het hout, eenmaal versterkt door een pickup, niets meer uit (of je moet verschillen van 5db kunnen horen in frequenties, in dat geval zou ik er een beroep uit maken :P) Dus dat lak iets scheelt elektrisch lijkt me uitgesloten.

Bovendien vind ik houtsoorten altijd maar een raar discussiepunt, zelfs 2 dezelfde soorten hout kunnen een totaal andere klank hebben door de milieuomgeving van de boom...
    Bedankt voor je link.
    Ik moet zeggen dat de diagrammen toch een significant verschil tonen. Ook vind ik het jammer dat er slechts twee houtsoorten zijn gebruikt. Wat die 5db verschil betreft: het verschil zit 'm zoals altijd in de details. Wat ik zou willen zien is een test met een combinatie van gangbare en ongeschikt geachte hout- en laksoorten, met een kale referentie, afkomstig uit dezelfde CNC machine, waarbij de geluidsfragmenten vrij beschikbaar zijn. Natuurlijk de afwerking machinaal aangebracht, al het schroefwerk met een momentsleutel en de snaren machinaal aangeslagen. Pas je ook een veelvoud aan nekken en headstok angles toe, dan kom je uit op een langdurig en kostbaar onderzoek.

Om het weer over lak te hebben: als de laksoort meer invloed heeft op de reflectie dan de resonantie, dan zou het bij een typische Fender strat of tele geen verschil mogen maken. Die beschikken immers over een forse slagplaat. Bij een Strat ondervind ik zelf meer resonantie, en naar mijn mening ligt dat voor een belangrijk deel in de trembrug.
    Laatst gewijzigd door Yoshida; 14 mei 2009 om 10:30
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Om het weer over lak te hebben: als de laksoort meer invloed heeft op de reflectie dan de resonantie, dan zou het bij een typische Fender strat of tele geen verschil mogen maken. Die beschikken immers over een forse slagplaat. Bij een Strat ondervind ik zelf meer resonantie, en naar mijn mening ligt dat voor een belangrijk deel in de trembrug.
    een tremelo heeft een enorme invloed op het geluid dus als je dat in de vergelijking mee gaat nemen dan is ieder verschil in wel of geen geen lak zo minimaal dat je dat niet meer kunt meten (en inderdaad kun je akoustisch al snel het effect van bijvoorbeeld een aluminium of plastic slagplaat op een strat horen, electrisch weer niet of veel minder)

je idee van cnc en machinaal vervaardige gitaren is leuk als experiment op papier maar in het echt niet zo uitvoerbaar dat je een wetenschappelijke uitkomst krijgt die niet meer zal zijn dan een momentopname.
    Ik koop regelmatig hout afkomstig van de zelfde boom en daar maak ik gitaren van die dezelfde opmaak krijgen en alleen in kleur verschillen maar voor de rest exact hetzelfde zijn; - bij die paar gitaren is vanwege het feit dat echt ieder stuk hout anders is al een verschil in klank merkbaar, zou ik die gitaren gebruiken voor een test om bijvoorbaat lak en hardware klant te testen dan is de uitkomst al gekleurd door de verschillen in het hout en daardoor niet echt bruikbaar.

Er is genoeg historische data voorhanden om te kijken welke houtsoorten in principe geschikt of ongeschikt zouden zijn voor gitaar bouw en ook aan welke kenmerken een stuk hout zou moeten voldoen (ongeacht de soort) om geschikt te zijn voor een gitaar, ik denk dat daarom een dergelijk onderzoek niet zal plaats vinden (hoe leuk ik het ook zou vinden)

Senior Member

Standaard afwerkingsmatrix

Er zijn verschillende afwerkingen denkbaar voor gitaren, die al dan niet samengaan afhankelijk van oplosmiddel. Zo kan je bijvoorbeeld beitsen, maar dan is het niet meer mogelijk om bepaalde laksoorten goed op te brengen. Omdat toonhout van nature poreus is (inherente eigenschap vanwege de vaak open nerf) word regelmatig grainfiller gebruikt, op basis van terpentine (Rustin) of water (Clou). Die dient zich natuurlijk ook te lenen voor de geplande afwerking.

Ik wil graag alle middelen kennen die zich goed lenen voor de afwerking van gitaren, en daar vervolgens een matrix van maken. Met op de ene as een groepering gebaseerd op oplosmiddel, en op de andere gebaseerd op volgorde van afwerking. Daarom wil ik ook graag weten welke oplosmiddelen wel of niet gecombineerd kunnen worden, en als de matrix klaar is laat ik jullie hier op schieten. Wanneer ik meer tijd heb dan deze 2 minuten maak ik tevens een inventarisatie van wat beschikbaar is bij de online winkels, en vraag ik om hun aanbevelingen.

Ik hoop dat deze matrix de meeste lakvragen uit de wereld zal helpen.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

mooi idee en ik ben benieuwd naar de uitkomst, ik moet soms ook weer in oude documentatie kijken wat wel en wat niet samen kan

overigens begin je wel met niet geheel juiste veronderstelling; niet alle beitsen zijn "niet compatible" met andere lakken, waterbeits en beits op alcohol basis zijn prima compatible met welke lak dan ook
    En niet ieder toonhout is poreus; esdoorn, elzen, spruce zijn hele compacte houtsoorten die niet gefilled hoeven te worden

Standaard

Zou graag mijn gitaar herlakken in het kleur "grafitti yellow".
    Zou er mij iemand die RAL - of kleurcode kunnen bezorgen ? Vind het niet direct op het internet.

Ben van plan om een tom delonge strat na te maken , meer hier over later!

Bedankt !

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten