Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 17 van 43 EersteEerste ... 7151617181927 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 161 t/m 170 van 429

Standaard

Of zou ik misschien mijn oude dimarzio superdistortion in de brugpositie zetten?

Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Ik ga het toch zo doen:

Ik vind die zwarte pup bij de brug mooier.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

zwarte oogt inderdaad beter dan de creme
    no life without music

Standaard

Er was één ding dat ik nog niet opgelost had. Ik moest een manier hebben om zeker te weten dat ik de brugzadels op de goede plek (dus niet teveel naar boven of beneden) en parallel aan de centrale as van de gitaar kan zetten. Nu gaat het eerste nog automatisch omdat de schroeven die de zadels vasthouden en de sleuven in de zadels tegen elkaar komen; maar dat leidt ertoe dat bij het vastdraaien de zadels draaien en zich verplaatsen. En als ik de sleuven wat ruimer maak, ben ik die exacte positiebepaling kwijt.

Dit is de oplossing: een smal reepje aluminium tegen het bovenste zadel; geboord en geschroefd terwijl de brug goed zat. Als ik nu de zadels opnieuw plaats, zit de dikke e altijd goed (behalve de intonatie natuurlijk) en de rest van de zadels worden steeds door de vorige op hun plaats gehouden.
    't Heeft me weer heel wat tijd gekost om op deze simpele voorziening te komen.

Voordat ik nu verder ga met de elektronica, ga ik eerst zorgen dat de laklaag in orde komt; de elektronica gaat met een hoop draden kriskras door de gitaar van cavity naar cavity lopen en ik voel er eigenlijk het meeste voor om dat maar één keer te hoeven aanleggen

Akoestisch gezien is deze klaar. Maar de voltooiing zal toch nog een paar weken op zich laten wachten.
    Afwerking is de hel
    Aaron Stonebeat

Standaard

Een gelukkig nieuwjaar allemaal !!!

Sinds gisteren ben ik een nieuwe laklaag aan het opbrengen. Glitsa parketlak, acryl op waterbasis; ik doe het weer met de lakroller. Het hecht echt heel prima aan de ondergrond van blanke Motip, vult veel meer op en is na 4 uur keihard, schuurbaar en overschilderbaar. Over een paar dagen heb ik een strakke en naar mijn verwachting veel duurzamere laklaag; door de hardheid zal het polijsten wel flink wat werk zijn, maar goed.

Hier 2 wat gelige (vanwege de nieuwe tl-balken in onze bijkeuken die mijn vrouw zo prettig vindt ) foto's:

(dat glimmende vlekje net boven de brug is nog niet helemaal droog)

Ik ben best gecharmeerd van die satijnglans. Op de een of andere manier komen de vormen er mooi door uit. Maar met polijsten zal dat wel weer in een fikse glans veranderen
    Aaron Stonebeat

Standaard

Al weer 4 maanden heeft dit project stil gelegen. 2 Volledige gitaren hebben in de tussentijd het levenslicht gezien. Het laatste werk dat ik eraan deed, was begin januari. Toen had ik besloten de zaak weer voor zover mogelijk af te schuren en opnieuw te beginnen. Er is een moment geweest dat de body er zo uitzag:

Lakfrustratie mag voor mij in dit project met hoofdletters worden geschreven. Hoe dan ook, de afgelopen dagen ben ik weer meer en meer gaan denken over het het afronden van dit project. Inmiddels heb ik ook de hals weer ontdaan van eerder erop gesmeerde rommel en in de grondverf gezet. Dit heb ik nu:

Ik blijf 't op blauw houden, nu dekkend en metalic; nitrocellulose. Maar zonder de fake bindings.

Ik heb ook de pickupkeuze gewijzigd. Ik heb er nog 2 uit mijn oude Höfner 176:

(De rechter zit nog in een houder (al tijden lang) waarmee ik 'm in een akoestische gitaar kon zetten. Ik ben al langer dan vandaag 'n knutselaar )

Enerzijds moest ik wel, want ik heb in de tussentijd een hoop onderdelen die voor deze gitaar bestemd waren, gebruikt in andere projecten; oa het gibson paf-element. Daardoor was dit het enige setje dat ik nog over had.

Ik ga deze gitaar nog steeds volgens plan uitgebreid van elektronica voorzien. Ik weet dat ik vroeger ontevreden was over het geluid van die pickups; maar ik weet ook dat ik inmiddels mijn oordeel van toen daarover niet meer serieus kan nemen. Hoe het ook zij, ik heb gemerkt dat je met wat actieve elektronica het geluid van je pickups enorm op kunt vijzelen. En als ze kaal toch ook goed blijken te klinken, maakt dat niet uit want ik bouw de zaak zo dat ie passief ook helemaal werkt.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 7 mei 2009 om 20:08
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Hé, dit projekt had ik nog niet gezien!
    Mooie body, mooie lijnen!

Senior Member

Standaard

Je zult het ongetwijfeld ergens verteld hebben, maar wat is er dan misgegaan met de 'oude' lak? Op die oude foto's ziet het er nog strak uit. Mooie combi ook met de binding.

Standaard

Het is goed dat je het zegt, ik had idd nog niet verteld hoe het zover is gekomen (misschien wel als terzijde in andere topics).

De laatste laklaag pakte, ondanks eerdere verwachtingen nav proefstukjes, niet goed op de vorige; liet los bij de eerste poging tot fijn schuren.

Toen heb ik de rigoreuze weg gekozen. D'raf met al die zooi, dan maar geen stain. Ik vond 'm uiteindelijk wel mooi, maar ook te vlekkerig.
    De fake binding vond ik wel goed gelukt, maar ook 'n machtige hoop werk. Nu laat ik die achterwege. Een beetje in lijn met mijn gaandeweg ontstane filosofie: er zit geen binding, dus waarom doen alsof?

Terug naar zo simpel mogelijk; de elektonica in deze gitaar wordt toch al ingewikkeld genoeg
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Misschien balen Aaron, maar wel een moedige beslissing en idd terug naar de roots.
    Keep it simple
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten