Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 32 van 32
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    140

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm Bekijk bericht
    mening gevraagd, over een Em7b5 kan je 3klank van C spelen.
    kan ook een dim vanop de E gespeeld worden(e g bb db) of is die te gek?

    want die E zal vaak naar een A(7b13) gaan
    Je bedoelt of je die heelverminderde 7 (Db) van E dim kan spelen op een E halfverminderd akkoord? Antwoord : ja.

    die Eb7b5 is in zo'n progresie de IIe trap van Dmineur. In D aeolisch zit alleen de gewone kleine 7 van E (D), dus dat wijst op Em7b5, alleen in E harmonisch mineur zit zowel de kleine 7 van E (D) als de verminderde 7 van E (Db), dus uitgaande van D harmonisch is Edim zelfs helemaal ladder eigen, dus je kunt die noot prima spelen. Je kunt de harmonische of melodische ladder, waarvan je wellicht geleerd hebt dat die voor gebruik op de Ve trap gereserveerd is, al inzetten op de IIe trap.

    Sterker nog, je kunt ook A gealtereerd of A halfheel reeds inzetten op de II. Deze twee ladders hebben beide de Db in zich (verminderde 7 vanaf E) en niet de D (kleine 7 vanaf E).

    In mijn ervaring kan je alle fratsen die je op de Valt kunt uithalen ook alvast inzetten/inleiden op de IIb5.

    Alhoewel ik wel moet zeggen dat je de progressie sterker benadrukt als je 7 (D) van Em7b5 laat oplossen naar de terts van A7alt, hetgeen die Db is die de vierklank op E dim maakt.
    Laatst gewijzigd door gitaarmeneer; 26 april 2009 om 00:29

  2. #32
    Member
    Geregistreerd
    9 september 2007
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    95

    Standaard

    ingewikkelde shizzle heren, kan het amper volgen. Razend interessant dat wel, blijf nog even doorlullen zou ik zeggen, dan lees ik stiekem mee. Gelukkig ben ik een beetje bekend met klassieke harmonieleer, en inderdaad, die vind ik ook een stuk minder wollig dan die shit waar ze mee komen aanzetten in jazzboeken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top