Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 67
    Moderator

Standaard Wat zijn je ervaringen met muzikanten?

Als tegenhanger voor het goedlopende 'ervaringen met geluidsmensen' topic: een topic voor geluidsmensen die hun bizarre ervaringen met beginnende muzikanten hier kunnen delen. Omdat we daar allemaal van kunnen leren.

Een van de meest bizarre ervaringen die ik meemaakte, een geweldige gitarist moet op een behoorlijk festival spelen en heeft een zeer uitgebreide gitaarinstallatie. De man kan waanzinnig goed spelen en heeft een dijk van een geluid en tijdens de soundcheck werkt alles prima. Maar met dat ze willen gaan optreden heeft hij geen geluid meer en raakt behoorlijk pissed en gaat uit zijn plaat.

Ik vraag hem om zijn gitaarsnoer direct in de versterker te doen en daarmee heeft hij geluid, dus de gitaar, het snoer en de versterker/speakers werken. Geen paniek, we gaan even meten, dus even een paar snoeren met XLR welke aan zijn rack hangen doorgemeten en een van die snoeren had sluiting. De trekontlasting was zo vast gedraaid dat de mantel sluiting maakte met de aders. Microfoonkabeltje er tussen en het werkte weer.

De moraal: raak niet in paniek, het is meestal simpel. (en koop een kabeltestertje)
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Ik heb een keer ruzie gehad met een gitarist die meende dat hij zijn 100 watt Marshall fullstack op het podium van een kleine jeugdsoos moest gebruiken. Tijdens de soundcheck al meerdere malen gezegd dat ie zachter moest, en uiteindelijk na veel morren ("maar dan klinkt ie niet mooi." -"Wat doe je hier dan met 8x12" en 100 watt buizen?") stond het eindelijk aanvaardbaar.

Na de eerste paar maten zag ik hem alweer aan de volumeknop draaien, waardoor de zang er met geen mogelijkheid meer bovenuit te krijgen was. Vriendinnetje van de zanger boos naar me toe, uitgelegd dat het aan de gitarist ligt dat ze haar vriendje niet kon horen, en na het eerste nummer naar de gitarist gelopen en nog eens (iets minder vriendelijk) uitgelegd dat ik de zanger er niet meer bovenuit kon mixen, terwijl ik zijn schuif al helemaal op nul had staan, en hem gezegd dat als ie nog één keer met zijn tengels aan de volumeknop zou komen, dat ze het dan verder maar zonder mij moesten doen. Rest van de avond geen problemen meer gehad.

Andere keer, een jong rockbandje op het podium. Tijdens de line- en monitorcheck staan ze ineens lekker met elkaar te ouwehoeren en een beetje ongeïnteresseerd heen en weer te stappen. Toen heb ik ze maar verteld dat ik voor hun bezig was en dat ze even moesten meewerken. Dat werkte blijkbaar, want we hebben netjes de soundcheck afgemaakt, per persoon gevraagd wat ze op de monitor wilden hebben en na het optreden kwamen ze me bedanken omdat ze nog nooit zo'n goed podiumgeluid hadden gehad.

Communicatie en uitleggen wat je aan het doen bent en waarom is erg belangrijk, vooral met bands die nog niet zoveel podiumervaring hebben.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Ooit eens tijdens een soundcheck in een klein kroegje een gitarist horen klagen dat hij politieradio hoorde over zijn versterker. Ik op het podium gestapt en verdomt, echt zo'n politie/luchtvaart-achtig radio geluid. En heel zachtjes maar best helder, ook..

Had de kroegbaas zo'n klein draagbaar luchtvaart scannertje achterin z'n versterker gezet, op de reverb-veer-doos, om 'm op te kloten. Da's best gelukt: pas na een kwartiertje kwamen we er achter, toen we de versterker uit hadden gezet en we het toch bleven horen. "Buizen nog warm of zo?" hoor ik die gitarist nog zeggen op dat moment...
    Gain = fijn

Moderator

Standaard

Mooie verhalen Hans. Als je ervaring hebt lijkt het allemaal appeltje/eitje, maar heb je die ervaring nog niet dan kan dat voor heel aparte taferelen zorgen. Zo heb ik jaren het geluid gedaan in een jeugdcentrum en dan kom je wel aparte mensen en situaties tegen. Ik heb er van geleerd en ik hoop de bands ook.

Twee 100 watt JCM 800's met twee 4*12" kasten er onder bijvoorbeeld en op het publiek gericht en zo hard als het kan. En als je dan vraagt of dat wat zachter mag dan is het antwoord: nee want dit is ons geluid.
    Ik weet nog precies hoe die band heette: 78 hoeren.

En een andere band met de fraaie naam 'Horny Winter' en een nog fraaiere blonde zangeres, had een bassist welke heel handig was met zelfbouw en die had een 4*15" baskast gebouwd. Die ging zo hard dat de deuren van de toiletten aan de andere kant van het gebouw stonden te klapperen.

Je maakt wat mee.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Andere keer, een jong rockbandje op het podium. Tijdens de line- en monitorcheck staan ze ineens lekker met elkaar te ouwehoeren en een beetje ongeïnteresseerd heen en weer te stappen. Toen heb ik ze maar verteld dat ik voor hun bezig was en dat ze even moesten meewerken. Dat werkte blijkbaar, want we hebben netjes de soundcheck afgemaakt, per persoon gevraagd wat ze op de monitor wilden hebben en na het optreden kwamen ze me bedanken omdat ze nog nooit zo'n goed podiumgeluid hadden gehad.
    Geen ervaring met het doen van geluid, maar uitleggen aan meerdere mensen tegelijk is erg lastig. Ik probeer in de band vaak iets eenmaal uit te leggen aan 3 man, maar het gebeurt vaak dat ik het moet herhalen omdat iemand met andere dingen bezig is.
    Ik ben benieuwd hoe dat donderdag bij onze soundcheck zal verlopen. Het is de eerste keer dus iedereen zal wel erg nieuwsgierig en een beetje zenuwachtig zijn. Zal voor de geluidsman geen probleem worden verwacht ik. Ik zal proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de man en m'n gitaristenego opzij te zetten .

Senior Member

Standaard

Begin jaren '90 in de plaatselijke jeugdsoos (De Bliksem te Brummen, toen nog een gewaardeerd poppodium, gesubsidieerd door o.a. SPN) werd jaarlijks op koninginnedag een groepenpresentatie gehouden. Ach, men kent het wel, veel lokale bandjes die eindelijk de kans kregen weer eens de oefenruimte te ontvluchten. De zanger van één van de bands meldde zich netjes drie kwartier van tevoren bij mij. Hij wilde zijn auto al backstage rijden: "Ik wil mijn zanginstallatie alvast uitladen, waar kan ik de boxen neerzetten?"...... niet wetende dat er een volledige profi P.A. stond.

Andere uiterste beleefde ik met De Kast, midden jaren '90, waarbij ik hun gitarist (met zijn megarek met o.a. Soldano/ Caswel) moest uitleggen dat de zeer behoorlijk klinkende geluiden van de gitarist van het voorprogramma, kwamen uit een Zoom 1010. Het voorprogramma had die avond ook nog meer succes dan De Kast zelf en datzelfde voorprogramma timmert nu behoorlijk aan de weg als Good Things End.

Zelfde periode moest ik Hans Dulfer (+band) mixen, ten tijde van de WK of EK voetbal. Hans Eijkenaar wilde geen moment missen dus vroeg om een snelle soundcheck. Zo gezegd, zo gedaan, 5 minuten later waren we klaar met de drums en kon Hans weer verder kijken.

Moderator

Standaard

Met Hans Dulfer heb ik ook eens gewerkt, in 'Troll', de voorloper van 'Manifesto' in Hoorn. Wat een fantastische man is dat, hij kwam met de band binnen en ging eerst aan de bar om iets sterks te lurken. Na enige tijd stelde ik hem voor om een soundcheck te gaan houden want dat leek me toch wel nuttig. 'Nergens voor nodig jongen' zei Hans. 'Maar ik wil het zo graag' zei ik en dus riep Hans de band naar het podium, iedereen nam plaats en Hans riep: 'kick' en de drummer gaf een knal op zijn basdrum. 'Goed' zei Hans, 'snare', knal, 'goed', 'tom', boem, 'goed', 'tom 2', boem, 'goed', 'floor', boem, 'goed'. 'Klaar' zei Hans, de rest doe je maar tijdens het eerste nummer. Geweldige gig gedaan en alles ging prima.

Senior Member

Standaard

Ghehe, mooi verhaal.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Met Hans Dulfer heb ik ook eens gewerkt, in 'Troll', de voorloper van 'Manifesto' in Hoorn. Wat een fantastische man is dat, hij kwam met de band binnen en ging eerst aan de bar om iets sterks te lurken. Na enige tijd stelde ik hem voor om een soundcheck te gaan houden want dat leek me toch wel nuttig. 'Nergens voor nodig jongen' zei Hans. 'Maar ik wil het zo graag' zei ik en dus riep Hans de band naar het podium, iedereen nam plaats en Hans riep: 'kick' en de drummer gaf een knal op zijn basdrum. 'Goed' zei Hans, 'snare', knal, 'goed', 'tom', boem, 'goed', 'tom 2', boem, 'goed', 'floor', boem, 'goed'. 'Klaar' zei Hans, de rest doe je maar tijdens het eerste nummer. Geweldige gig gedaan en alles ging prima.
    Betekent dat dat die man zijn mix van tevoren al helemaal had geregeld? Klinkt als nogal egocentrisch. Zeker met een zin als "De rest doe je maar tijdens het nummer."

Moderator

Standaard

Het betekent dat Hans Dulfer vertrouwen in mij had en ik had vertrouwen in Hans Dulfer. En het kwam ook helemaal goed, hoewel Hans op een gegeven moment met zijn sax stond te zwaaien en op zijn monitor wees. Bleek zijn batterijtje leeg te zijn, lekker zo'n draadloze clipon mic, maar we hebben er hartelijk om gelachen.

Het mooie is dat je met deze professionals nooit problemen hebt en ze doen ook meestal niet moeilijk.

Het mooiste van het verhaal vind ik dat 'aankomende beroemdheden' niet zelden uren moeten soundchecken, terwijl een gearriveerde als Hans Dulfer dat allemaal maar onzin vindt.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten