Ik heb een keer ruzie gehad met een gitarist die meende dat hij zijn 100 watt Marshall fullstack op het podium van een kleine jeugdsoos moest gebruiken. Tijdens de soundcheck al meerdere malen gezegd dat ie zachter moest, en uiteindelijk na veel morren ("maar dan klinkt ie niet mooi." -"Wat doe je hier dan met 8x12" en 100 watt buizen?") stond het eindelijk aanvaardbaar.
Na de eerste paar maten zag ik hem alweer aan de volumeknop draaien, waardoor de zang er met geen mogelijkheid meer bovenuit te krijgen was. Vriendinnetje van de zanger boos naar me toe, uitgelegd dat het aan de gitarist ligt dat ze haar vriendje niet kon horen, en na het eerste nummer naar de gitarist gelopen en nog eens (iets minder vriendelijk) uitgelegd dat ik de zanger er niet meer bovenuit kon mixen, terwijl ik zijn schuif al helemaal op nul had staan, en hem gezegd dat als ie nog één keer met zijn tengels aan de volumeknop zou komen, dat ze het dan verder maar zonder mij moesten doen. Rest van de avond geen problemen meer gehad.
Andere keer, een jong rockbandje op het podium. Tijdens de line- en monitorcheck staan ze ineens lekker met elkaar te ouwehoeren en een beetje ongeïnteresseerd heen en weer te stappen. Toen heb ik ze maar verteld dat ik voor hun bezig was en dat ze even moesten meewerken. Dat werkte blijkbaar, want we hebben netjes de soundcheck afgemaakt, per persoon gevraagd wat ze op de monitor wilden hebben en na het optreden kwamen ze me bedanken omdat ze nog nooit zo'n goed podiumgeluid hadden gehad.
Communicatie en uitleggen wat je aan het doen bent en waarom is erg belangrijk, vooral met bands die nog niet zoveel podiumervaring hebben.
Favorieten/bladwijzers