Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 45
    Senior Member

Standaard

GraphTec topkam erop zetten, bestellen bij Tone Factory enz. 6 euro en wat werk. Is van grafiet dus geen frictie in de topkam meer. Klinken ook goed, de topkam is belangrijk voor de toon.

Goede mechanieken monteren, Gotoh, Sperzel.

Goede snaren kopen, Ernie Ball, D' Addario enz. Snaren goed uitrekken na het opzetten en weer stemmen. Intonatie goed afstellen.

Verder heeft de SG een dunne flexibele nek die ver uitsteekt uit de body. Pak een A akkoord op de 2e positie, houd de body vast, sla het akkoord aan en beweeg met je linkerhand de nek heen en weer. Dan hoor je dat je de nek wel een halve noot heen en weer kan bewegen. Dat gaat ten koste van de stabiliteit, weinig aan te doen dus. Bill Frisell (jazz gitarist) gebruikt dit trucje voor zijn vibrato.

Standaard

Ontstemmen van je Gibson.

Ik merk dat 2 van mijn gitaren, 1x Gibson en 1x een The Heritage, meer ontstemmen dan mijn strat achtigen. Ik verklaar dit vooral aan het feit dat de Gibson en The Heritage een Mahonie hals hebben. Dit is minder stijf hout en gevoeliger bij temperatuur wisselingen.
    Laats las ik ook de tip om je toets ligt te oliën met Lemon oil. Dit beschermd het hout en sluit ook de toets af voor vocht (dus werken van het hout, dus ontstemmen).

Je kan altijd nog een grafieten topkam overwegen.

gr. Guus
    Groovie Guitar Guus

Te koop: Music Man Luke III / Gibson 2006 Faded / Fender Concert II (Rivera ptp amp)

Standaard

Hallo gitaarmensen, wederom bedankt voor jullie tips. Dat de hals van een SG erg flexibel is had ik al gemerkt, verder is het toch wel een hele fijne gitaar om te bespelen met een ruige sound. Ik heb er nu Gibson brightwire 0.10 snaren op zitten. Ik zal er eens een setje D'addario's 0.10, die heb ik ook op mijn Squire zitten vanwege hun heldere klank, altijd het proberen waard.

Senior Member

Standaard

Hey mensen,

mijn Epi sg g-400 heeft precies het zelfde problemen, niet zo erg dat ik 10x moet stemmen maar wel dat hij snel ontstemt maar kan dit ook erger worden omdat ik een tremelo heb? Bij mij is het vooral de G- snaar die het ergst ontstemt

grtz
    "Till I Cadillac"

Zoekt een setje TV Jones of Filtertrons

Standaard

Kleine tip:

Gebruik Big Bends Nut Sauce. Je vindt het wel als je googlet. Speciaal pruduct dat je aanbrengt in de nut.
    Ik bestelde het toen m'n gitaar na wat Bigsby-gebruik ontstemde. Het is niet goedkoop, maar echt wel z'n geld waard. Je koopt het in setje met wat bijbehorend materiaal. Je doet er lang mee. Het is kleurloos (in tegestelling met grafiet). Ik gebruik het op al m'n gitaren.

Banned

Standaard

grafiet is goedkoper en dat het smerig wordt is rock & roll

Standaard

Hallo gitaarpeople, zoals gezegd heb ik D'addario snaren op mijn SG geprobeerd. Wat een stugge snaren t.o.v. de Gibsons en ze klinken wel erg metalig. Ze ontstemmen inderdaad een stuk minder snel maar het spelcomfort is ook minder en ik moest de hals zelfs bijstellen, dus na 2 dagen weer gauw Gibson snaren er op. Ik heb ze wel jaren op mijn vorige gitaar, een Ibanez, gehad. Ik heb jullie tips t.a.v. het opzetten van de snaren meegenomen en het probleem is minder, maar niet weg. Bij het laatste optreden heb ik aanzienlijk minder hoeven stemmen. Laten we maar er van uitgaan dat het bij de gitaar hoort. Bedankt voor jullie tips, en speel ze.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door espike Bekijk bericht
    Ik ben t eigenlijk wel wat met de topicstarter eens. Pure natuurkunde kan dit niet verklaren:
    Een fender heeft een langere mensuur lengte, dus metaal zou ook meer moeten uitsetten/krimpen dan bij de sg, daarbij is de uitzetting van metaal nou niet echt zo extreem dat je 10 keer moet stemmen.
    de trussrod van een sg zit aardig in de hals verwerkt, en hout is nou niet echt een goede warmte geleider, een schommeling van een graad of 1 a 2 zal t dus worden. (dit zijn wel even wat natte vinger werk berekeningen)
    behoorlijk natte vingerwerk!! een snaar kan door spelen bijna 3 graden warmer worden, soms zelfs wel 5, door het contact met je huid, en door het trillen zelf. Die temperatuursstijging vertaald zich als een idioooot in de spanning van de snaar; die zakt natuurlijk als een gek. En kwadratisch zakt de frequentie daarmee!!! vandaar dat je constant moet bijstemmen. een knellende topkam helpt daar natuurlijk totaal niet aan.

De uitzetting van metaal is dus wel zo extreem. Bij een strat, waar de mensuur langer is, heb je een tremolo die die variaties opvangt (daarom is de tremolo inherent een beter systeem qua stemvastheid, tenzij je gaat tremolo-en), en door de langere mensuur heb je ook nog eens een grotere lengte waarover de snaar relatief minder spanning krijgt, dus (relatief) weer, een mindere frequentieverandering (lees: ontstemt minder).

Ik ben absoluut bereid het even voor je in te tikken, de formules, maar ik denk dat ik slechts hoef te verwijzen naar Youngs Modulus... (hoop ik...

oh ja, natuurlijk, het is een SG. daarbij geld ook nog eens de steevast lichtelijk instabiele hals. ik ga maar niet zeggen welke sg's wel meer stemvast zijn, dat word zo afgezaagd.

edit: jammer dat ik niet een eigen homepage heb van deze universiteit, zoals ik vroeger wel had, kon ik mooi mijn onderzoeksverslag hosten, zodat men het kon lezen...
    Laatst gewijzigd door Orpheo; 22 mei 2009 om 01:19

Senior Member

Standaard

Als die d'Addario's al iets geholpen hebben maar niet naar je zin waren heb je wel een deel van het probleem gevonden... Misschien nog wat andere merken proberen ?

Ik speel altijd op Dean Markley, en als matige muzikant zeer tevreden van kwa klank en stemming behouden
    of hebben deze in andere kringen een slechte naam ?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door olaftheholy Bekijk bericht
    grafiet is goedkoper en dat het smerig wordt is rock & roll
    Deze man heeft verstand van zaken.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten