Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 45

Threaded View

Senior Member

Standaard

Ik ben t eigenlijk wel wat met de topicstarter eens. Pure natuurkunde kan dit niet verklaren:
    Een fender heeft een langere mensuur lengte, dus metaal zou ook meer moeten uitsetten/krimpen dan bij de sg, daarbij is de uitzetting van metaal nou niet echt zo extreem dat je 10 keer moet stemmen.
    de trussrod van een sg zit aardig in de hals verwerkt, en hout is nou niet echt een goede warmte geleider, een schommeling van een graad of 1 a 2 zal t dus worden. (dit zijn wel even wat natte vinger werk berekeningen)
    Daarbij heeft een sg bij mijn weten geen tremelo die nog extra kan helpen t.o.v. een squier.

Welke dikte snaren gebruik je?
    als er geen snaar in zit, rammelt je tuner dan, of zit er speling in?

Wat je eens zou kunnen proberen Wim, is nieuwe snaren er netjes op zetten (minimaal 0.10 snaren btw, op een 0.09 een sg optillen vind ik zelfs link):
    zet m er achter in, trek de snaar door naar boven, en zet m vast op een lengte: ongeveer 1.8 a 2 tuners hoger dan waar ie in komt.
    eerste rondje bovenlangs, daarna onder t gat langs. JE zou uit moeten komen op een 2 a 3 windingen op de tuner.

na vast draaien, til de gitaar even op aan de snaar, en stem m bij, zo zit ie gelijk aardig vast. Als je alle snaren zo gehad hebt, laat de gitaar even een uurtje staan, en stem m weer bij.
    Nu zou die heel aardig in stemming moeten blijven staan.
    Oorzaak van ontstemmen is meestal idd de topkam, maar ook brakke tuners kunnne een oorzaak zijn.
    Zet sowieso niet te dunne snaren op een sg is mijn ervaring.. klinkt bagger, breekt snel, en ontstemt makkelijk
    Laatst gewijzigd door espike; 26 april 2009 om 12:19 Reden: tiepvaut

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten